Onderwerp: CD reviews
Enkele bericht bekijken
Oud 13 October 2003, 19:22   #93
yor
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard



Artiest
refused

Titel van de CD
the shape of punk to come

Muzieksoort
hardcore/noisecore/punk met een scheutje dance

Mijn Mening
Ik zat me net te bedneken dat ik Refused nog nooit heb gereviewed en bedacht me ook gelijk dat refused een van de vetste bands is die er op hardcore gebieden hebben bestaan. dus zodoende.
refused is zweeds, bestaat niet meer, maar zit nog vers in het geheugen van menig hardcore fan. refused is vernieuwend. refused is zeer politiek (anti-kapitalistisch). refused is overgegaan in (the) international noise conspiracy. oftewel, refused is goed.
maar hoe goed? wat is er dan zo bijzonder aan deze band? deze band was in staat om met elk album dat ze uitbrachten iets nieuws te doen. niet te varen op de successen, maar hun horizon verbreden. en dat heeft uiteindelijk geresulteerd in deze klassieker. op the shape of punk to come kan een wervelwind van muziekstijlen verwachten. ik noem een rijtje. hardcore, punk, noisecore, techno, ander dance, jazz, klassiek, pop. en alles klopt.
deze cd klintk in een woord geweldig. de sound is precies goed. vette drums (maar niet overheersend) en heel goed gespeeld, ontzettend goede, rauwe gitaren die je boxen werkelijk uitknallen, gave baspartijen die veel melodie aan de hele band geven. en de zanger met zijn politieke teksten die zachtjes zingt tot een rauwe echte rock scream, zoals die hoort te zijn. maar wat alles echt bijzonder maakt is de productie van deze cd. de cd loopt als het waren in een stuk door. de interludes tussen alle nummers door, zijn gewoonweg geniaal. de ene keer waan je je op een techno party, dan ben je in een jazzcafe en de volgende keer sta je te luisteren naar refused in een heuze arena. het is moeilijk te bevatten, maar je moet het horen te geloven. refused is trouwens ook verantwoordelijk voor misschien wel mijn lievelings song allertijde (op gebied van hardcore), namelijk. New Noise.
dit is een klassieker die denk ik iedere rockfan op zijn minst moet hebben beluisterd. even doorheen prikken, maar als je dat hebt gedaan, had je alleen maar gedroomt dat refused nog bestond.
en... deze band heeft misschien wel de beste oneliner die ik ken

quotes:

"rather be forgotten than remembered for giving in"

"we dance to all the wrong songs and we enjoy all the wrong moves. we are not leading"

"we're all dressed up with somewhere to go"

Downloadtips
-liberation frequency
-summer holidays vs. punk routine
-new noise
-refused party-programme
-the shape of punk to come

links
http://www.burningheart.com

Beoordeling
4.7 uit 5
  Met citaat antwoorden