Enkele bericht bekijken
Oud 15 February 2004, 22:18   #1
maupstar
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Jeugd belangrijk maar jammer genoeg bij klein aantal clubs hoofdzaak

Volendam is vandaag verslagen door Ajax in wedstrijd waar totaal geen spanning in zat. Weinig kansen werden gecreëerd en ook weinig weggegeven. Ik heb toch zeker een stuk of 5 keer gegaapt, terwijl ik een uur daarvoor met spanning voor de buis naar ADO-Feyenoord zat te kijken. Groffe overtredingen, kaarten, doelpunten en strijd over en weer. Een 2-2 als resultaat waar Feyenoord toch best trots op mag zijn, immers bijna hun hele verdediging werd gewisseld en werd daardoor ook een niveautje slechter.

Dit is ook meteen het verschil waarom Ajax-Volendam (16de) saai was en ADO (15de)-Feyenoord een ware veldslag. ALs wij geen topopleiding hadden gehad, een bolwerk van mensen met ervaring en kennis van zaken, hadden ook wij vanmiddag op het puntje van onze stoel gezeten tijdens Volendam-Ajax, net zoals ik bijna met mijn neus tegen het scherm gedrukt zat toen Van der Gun aanlegde om de 2-2 tegen Feyenoord te scoren.

Als ik zo achteraf nog eens de opstelling bekijk, moet ik me schamen dat ik zo ongeïnteresseerd heb zitten kijken. Ik kan het lijstje wel afgaan, maar die is algemeen bekend. Zo'n 8 (basis) spelers konden niet mee doen wegens blessures, interlandverplichtingen of omdat vrouw lief op het moment stond om een extra Frans-man/vrouw op de wereld te zetten. Ondanks dat stond er een volwaardig eftal, omdat Ajax kereltjes uit hun jeugdopleidingshoedje tovert, alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Zo zat ik in ieder geval voor de buis. Oh weer een nieuw ventje. Leuk! Maar is het normaal dat een Trabelsi momenteel niet meer bestaat doormiddel van het gruwelijk goede spel van een ventje van 19 jaar, is het normaal dat onze aanvallen via Sneijder en Van der Vaart (19 en 20) gaan, of dat een Vermaelen even op een grauwe zondagmiddag een wedstrijdje SQD doet vergeten? Oké, onze Fransman wordt niet gewaardeerd en beter spelen dan Excusé is dan ook niet zo heel erg moeilijk, maar wat Vermaelen vandaag liet zien is typerend voor alles waar Ajax voor staat. Tijdens het eerste balcontact zoekt deze 'puber' van 18 eigenzinnig meteen de aanval. Via een 1-2tje met Sneijder en een fraaie, op snelheid gebaseerde, passeerbeweging liep hij Buys en Salden voorbij en paradeerde hij even alsof hij in dit eftal de scepter zwaaide. Alsof ik weer even naar Chivu zat te kijken, heerlijk.

De gemiddelde leeftijd vanmiddag was (afgerond) 21 jaar. Er liepen 8 jongens van 21 en jonger rond. Twee van 18, twee van 19, drie van 20 en één 21-jarige. Het is eigenlijk niet te geloven.
Ter vergelijking; PSV speelde tegen Twente met een gemiddelde leeftijd van 26 jaar. Dit was mij vanmiddag blijkbaar niet goed doordrongen, want ik ergerde me er aan dat we Volendam niet van de mat speelde. Volendam won eerder dit seizoen in het Veronica stadion al van Roda, Groningen en Twente, maar ondanks dat verwachtte ik als Ajacied dat we Volendam en eigenlijk bijna elke andere HCE club met minimaal 2 doelpunten verslaan. Verwacht ik misschien teveel, ben ik niet realistisch of te verwend? Misschien wel, maar voorlopig vergeet ik in ieder geval niet meer dat ik onwijs veel repect voor deze mooie club en jonge helden moet hebben.

Het had immers ook anders kunnen zijn. Feyenoord zag Gyan, met rood, en een geblesseerde Van Wonderen het veld verlaten. Jammer genoeg voor Feyenoord hebben zij geen gelijkwaardige spelers om hun gaten op te vullen, immers Van den Berg en Snoyl reken ik daar niet toe. Ook PSV laat nu blijken het volledig verkeerd te hebben aangepakt. Het geld is op en zit met absurde contracten, van spelers als Hoogstrate, Schaaf en Ramzi, die een zware belasting zijn op de begroting. Daar komt bij dat binnen de selectie Kezman, Hofland, Robben al de ambitie uitgesproken hebben om na dit seizoen te vertrekken en ook bij Mark van Bommel leeft die wens. Wie gaat die leegte opvullen? Ibrahim Effalay die net 1 invalbeurt heeft gehad, de vorig jaar gekochte Zwitser Vonlanthen? Of gaat PSV nog meer inkopen doen? Helaas (omdat concurrentie het voetbal eenmaal leuker maakt) is ook nu het geld op vanwege een wanbeleid. Kopen was blijkbaar makkelijker dan opleiden. Wat jaloers zullen de leidinggevende van Feyenoord en PSV toch zijn op het beleid die Ajax met succes voert. En wat trots moet ik dan zijn dat m'n club dit toch allemaal bewerktstelligd

Als je in een voetbalwereld, waar clubs worden leeggeplukt door miljonairs, je staande weet te houden zou geen enkele wedstrijd die gewonnen wordt als 'saai' benoemd mogen worden. Was de wedstrijd vanmiddag aantrekkelijk? Nee totaal niet, maar 'we' hebben wel met 100% inzet geroeid met de riemen die we hebben. En ik ben er trots op dat er wordt geroeid met 8 voetballers die nog geen 22 jaar zijn. Ik zal in ieder geval de komende wedstrijden mij nog wel een keer bedenken als ik een beetje begin in te kakken.

Laatst aangepast door maupstar : 15 February 2004 om 22:26
  Met citaat antwoorden