Onderwerp: Stellingenspel
Enkele bericht bekijken
Oud 1 January 2006, 17:48   #22
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PFP
Dat gedrag van elkaar helpen, wat genegenheid eigenlijk is, heeft wel met evolutie te maken. De kans dat je in een groep overleeft is namelijk gewoon veel groter. De genegenheid is om de sociale verhoudingen in een groep te versterken, denk maar aan het vlooien bij apen of het likken bij honden.

Wist je overigens dat in het late Paleolithicum ook de Neanderthalers soorten "kunst" hadden en zelfs begrafenis rituelen. Dus ik zie kunst gewoon als een product van ontwikkeling die zeker gepaard is gegaan met de opkomst van religie, dus een hoger intelligentie van de mens soort die probeert te verklaren waar hij vandaan komt.
Maar een groep is slechts zo sterk als zijn zwakste individu. Soms word je als groep geconfronteerd met dilemma's die je liever niet zou nemen: de groep of ieder voor zich?
Kunst is een vorm om zichzelf te uiten en contact te zoeken met anderen binnen de mensengroep. Persoonlijk denk ik dat een mens een groep nodig heeft om te overleven, want zonder enig menselijk contact wordt hij/zij gewoon gek. Een mens is een kuddedier en heeft gewoonweg al iemand anders nodig om zichzelf te bevestigen.

En die religie brengt ons terug bij de basisvraag die ik een paar berichten hierboven al even aanhaalde: wat is de werkelijkheid?
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden