Enkele bericht bekijken
Oud 9 April 2004, 14:25   #2
Ar-Tuur
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Maar in Frankrijk gebeurt dat toch vanuit de voetbalbond? Die zetten dan ook regionale voetbalscholen op of iets dergelijks, ik weet er het fijne ook weer niet van.
Elke verbetering in de jeugdopleiding en dus meer doorbrekend talent juich ik toe, omdat ons Nederlands voetbal en de toekomst daarvan afhankelijk is. Het probleem bij een gecentraliseerde jeugdopleiding zit hem denk ik in de concurrentie tussen de clubs. Welke club krijgt dan de grootste talenten? Stel dat er dan in de regio Oost-Gelderland een topspits rondloopt, mag Vitesse hem dan kopen omdat ze het meest kunnen bieden? Of verdwijnt hij dan toch uiteindelijk naar de top 3? Ik weet niet of clubs als AGOVV en de Graafschap dan geld in zo'n systeem willen steken.

Ik ga in ieder geval niet voor de optie "Kan niet door sentimenten", omdat ik vind dat een efficiëntere jeugdopleiding wat anders is dan fuseren en dat de toekomst van het Nederlands voetbal belangrijker is. Willen we in de toekomst Europees nog enigzins meedoen en met het Nederlands elftal nog wat kunnen presteren, dan is goede doorstroming noodzakelijk. Daar doet het argument "maar de echte toptalenten breken toch wel door" niets van af, want een elftal wordt niet gemaakt door bijvoorbeeld alleen Robben en van der Vaart. In Frankrijk breken gewoon meer jonge, Franse spelers door en waarschijnlijkt werkt het dus toch..

Laatst aangepast door Ar-Tuur : 9 April 2004 om 14:28
  Met citaat antwoorden