Enkele bericht bekijken
Oud 24 October 2005, 19:48   #9
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard

Stel: Nederland en België worden omgedoopt tot de Lage Landen, dan vraag ik me af hoe men dat praktisch schikt op te lossen.

Momenteel heeft zowel België als Nederland een vorstenhuis: beiden zorgen voor contacten met vorstenhuizen uit andere landen, maar wie wordt dan de koning(in)?
Stel dat hieruit komt dat de monarchie wordt afgeschaft en er een republiek komt: uit welk deel komt dan een president? Uit de Franse minderheid, de Nederlandse meerderheid of toch maar een Vlaamse? Want alledrie hebben ze evenveel recht op een president die hun "taal" spreekt en het lijkt me vanzelfsprekend dat de president zijn landsgedeelte gaat bevooroordelen, wat eigenlijk niet zou mogen. (Maar dit gebeurt nu al: kijk maar naar de Belgische politiek.)

Zoals ik al zei zou er dan ook een Franstalig gedeelte zijn. Hoewel de Walen slechts 40% van de Belgische bevolking voorstelt, is het Frans de verplichte tweede taal in het Vlaamse onderwijs, terwijl het Nederlands dat niet is in het Waalse onderwijs. Dan is mijn vraag: wordt het Frans dan officieel de tweede landstaal of houden we op het Engels dat zoveel makkelijker te leren is dan het Frans?

In mijn ogen is het beter dat de twee(/drie) landen gescheiden blijven, maar er zo een betere economische samenwerking moeten komen. En dat niet alleen in de Benelux, maar over heel Europa. Volgens mij is dat de enige manier om te kunnen concurreren met opkomende economische grootmachten zoals China.
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden