Enkele bericht bekijken
Oud 25 October 2005, 16:05   #16
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje518
Heb ik een vraag aan jou:

Hoe had je het politiek dan voor je gezien? Ben je een beetje bekend met België? Vlamingen zijn daar nu al zo chauvinistisch dat ze alles wat Waals is niet lusten, laat staan wanneer Nederland daar nog even bij kwam. Hoe denk je dat die bevolking reageerde wanneer ze ook nog eens door Nederlanders overheerst werden? Of hoe reageren wij hier wanneer er ineens veel belastinggeld naar België verhuist? We klagen nu al steen en been over die EU..

En inderdaad puur logistiek; moeten we Frans gaan leren.. En wat wordt de hoofdstad? Amsterdam of Brussel? Of toch Baarle Nassau dan maar>

Er zijn inderdaad diverse economische voordelen te noemen, maar die wegen niet op tegen alle porblemen die er verder bij komen kijken..
De problemen die jij aanhaalt zijn puur symbolische problemen. Natuurlijk zal het niet meteen soepel verlopen en tot 1 krachtige natie leiden. Vlamingen zijn volgens jou wel chauvinistisch maar dat zijn friezen ook en dat ben jij ook als ik het zo hoor. Dan kan iedere provincie zich wel gaan afscheiden, maar dat is niet in het gezamenlijke belang. Mensen in Groningen zijn anders dan mensen in Limburg en Hollanders zijn anders dan mensen uit de achterhoek ja, maar dat neemt niet weg dat we allemaal Nederlanders zijn. En ik weet niet wat jouw betreft maar ik voel mij veel meer verbonden met Limburgers of Groningers dan met Duitsers of Fransen. Dat gevoel heb ik ook bij België en zelfs dit forum is een goed voorbeeld waar toch al zo'n 33% uit Vlaanderen komt en we toch wel op een gezamenlijke lijn zitten. En ik praat helemaal niet over een overheersing, ik ben zeer benieuwd waar je dat vandaan haalt. Als je zorgt dat het electoraal allemaal goed geregeld is, kan hier ook geen sprake van zijn natuurlijk.

Vlaanderen is een welvarend gebied dat je het Holland van België kan noemen. Het enige gebied dat idd economisch achterloopt is Wallonië, maar ik zie dat niet als een reden om ze er niet bij te betrekken en ik denk dat als er nu een referendum onder de Belgen werd gehouden dat men niet voor splitsing van Noord en Zuid zal kiezen. De vergelijking met de EU gaat natuurlijk niet op, dat is een bureaucratische bodemloze put, waar veel geld gaat naar armere landen. Nederland en België staan op inkomensniveau per hoofd ongeveer gelijk.

Het kiezen van de hoofdstad zie ik niet als een probleem, dat zou een wisseling van Amsterdam en Brussel kunnen zijn. De hoofdstad Amsterdam is nu in Nederland al puur symbolisch

(we zouden zelfs een nieuwe stad kunnen bouwen op de grens tussen de oude landen waar de regering zou zetelen. )
  Met citaat antwoorden