Enkele bericht bekijken
Oud 18 May 2010, 20:32   #34
Spa-f_fr3ak
Lid
 
Geregistreerd op: 16 May 2010
Berichten: 121
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door kimm-25 Bekijk Bericht
heel handig is, als je het regeltje: FCl HONBrI gebruikt. Dus een voetbalclub. Helpt mij iig. Bij die stoffen: Fluor, Chloor, Waterstof, Zuurstof, Stikstof, Broom en Jood komt er een 2 achter: O2.
Bij een verbrandingsvergelijking ontstaat altijd CO2(g) + H2O(g).
De (g) staat voor de toestand: hierbij is het een gas, (l) staat voor liquid, dus vloeibaar en (s) voor vast.
Een vergelijking kloppend maken is niet moeilijk: het is een kwestie van tellen. Voorbeeld: Maak een volledige verbranding van Glucose.
C6H12O6(s) + O2(g)-> CO2(g) + H2O(g)
Dit klopt nog niet. Wat voor de pijl staat, moet ook achter de pijl staan!
C6H12O6(s) + O2(g)-> 6CO2(g) + 6H2O(g)
Nu kloppen de C's en de H's (eerst de C's kloppend maken, dan de H's, dan de O's), u nog de O's:
C6H12O6(s) + 9O2(g)-> 6CO2(g) + 6H2O(g)

Bij een ontledingsreactie wordt geen zuurstof toegevoegd. Hierbij wordt de oorspronkelijke stof ontleed in verder-niet-ontleedbare-moleculen.
Vormingsreactie is precies andersom.
Moet je ook nog wat weten over metalen en niet-metalen?

Groetjes en succes!
ff 2 puntjes waar ik het niet helemaal eens ben met je:
- "CO2(g) + H2O(g)" ook water?? volgens mij zit niet in alles wat je kan verbranden waterstof, dus wrm komt er dan water bij?
- "Hierbij wordt de oorspronkelijke stof ontleed in verder-niet-ontleedbare-moleculen." oh? klopt bij sommige ontledingsreacties niet hoor dan ontleden ze tot ze een bruikbare stof hebben, maar die kan nog wel verder ontleedt worden doen ze bij kalk d8 ik
Spa-f_fr3ak is offline   Met citaat antwoorden