Enkele bericht bekijken
Oud 4 May 2004, 14:09   #39
not-known
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MarvinV
Murat krijgt 5 jaar met TBS en de familie van het slachtoffer krijgt levenslang....

Mja daarover heb ik een mooi citaat gelezen. Daar kan ik mij volledig in vinden.
Citaat:
Daar hebben we die lege kreet weer. Zitten de nabestaanden volgens jou dan levenslang in een cel ofzo? Zo nee, waar slaat dan de vergelijking tussen de gevangenisstraf van de dader en het levenslange leed van de nabestaanden op? Dat zij gevangen zitten in hun verdriet is een metafoor... Bovendien eentje die niet opgaat voor iedereen en eentje die net zo goed geldt voor velen die een nabestaande verliezen door welke oorzaak dan ook.

Als je ermee bedoelt dat de nabestaanden levenslang de consequenties moeten dragen van het verlies, dan geldt dat evenzogoed voor de dader: Die loopt na zijn straf de rest van zijn leven met een strafblad rond.

De uitspraak uit de quote kan ik dus als weinig anders dan demagogiek beschouwen, en helpt bovendien slachtoffers niet hun verdriet te verwerken. Integendeel, hij ontmoedigt hen verder te gaan met hun leven. Hij is dan ook thematisch voor het slachtofferdenken waar deze maatschappij aan lijdt.
© @ Captain Proton op GoT

Denk er maar es over na