Enkele bericht bekijken
Oud 14 March 2003, 09:44   #48
Ar-Tuur
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Dimas


Eerlijk gezegd ben ik het niet met je eens. Ik denk dat bijna 90% van de Irakese bevolking het niet leuk vindt als ze bevrijd worden van Saddam. Ten eerste, omdat ze zelf ook realiseren dat dat veel slachtoffers zal gaan kosten, zeker als Bush nodeloos aanvalt. Ten tweede, die burgers zijn jaren en jaren en jaren achter elkaar gedoctrineerd. Alle tegenstanders zijn weggezift en nu zijn er alleen maar mensen die HAIL HUSSEIN roepen. Die zitten niet te springen om te bevrijd worden, die willen gewoon hun leventje leven. Dat gaat niet echt goed als Amerika hun ineens gaat aanvallen. Het Hussein-probleem lost zich vanzelf op. Saddam gaat dood, z'n opvolger houdt zich rustig en Amerika mag dan een eigen doelwit gaan zoeken
Hmjah ik vrees dat je hier ongelijk hebt, als je de gevluchte Irakezen buiten Irak hoort, die juichen een bevrijding (zoals het zelf wordt genoemd) alleen maar toe. Dat Irakese volk wordt onderdukt en leeft in armoede. Het land is door Saddam in verschillende oorlogen gesleept en ondanks dat het, zeker qua grondstoffen, van oudsher een welvarend land was, is het nu verwoest. Er is een politiestaat en een ongelofelijke macht van Saddam en zijn machtsbasis. Vrijheid van meningsuiting is er niet, en als je "de man op de straat in Bagdad" als westerse journalist iets wil vragen, is er bijna altijd een regeringsfunctionaris bij. En aangezien Saddam spijkerhard met iedere oppositie afrekent, houden ze hun mond wel. Bovendien hebben ze te maken met eenzijdige berichtgeving door de uitgebreide Irakse propaganda. Maar ik denk dat een groot gedeelte van het Irakese volk (uitgezonderd het kleine deel dat baat heeft bij deze regering) graag van Saddam Hoessein af wil en een democratisch Irak. En het is zeker dat Irak véél beter af is zonder Hoessein.
  Met citaat antwoorden