Enkele bericht bekijken
Oud 21 December 2002, 13:19   #22
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by eneri

hmm, heb de hele discussie gelezen, en hier ben ik het in ieder geval NIET mee eens. Het zit niet in de aard van het beestje dat we in hokjes denken, dat is ons van begin af aan aangeleed, omdat bijna iedereen zo denkt. Het is niet iets wat in je genen zit ofzo. De hokjesgeest is inderdaad heel irritant, ookal moet ik bekennen dat ik er zelf ook in denk, al doe ik hard mn best t af te leren.
Volgens mij is dit geen feit, maar een jouw woord tegen het mijne... Of heb je bronnen?

Citaat:

Je kunt dit idnerdaad alleen uit de weg ruimen door de menselijke mentaliteit te veranderen, die van de ouders, zodat zij hun kinderen ook niet zo opvoeden, maar ook die van alle andere mensen die invloed hebben op kinderen. Dat is niet mogelijk, omdat het er in zuit vanaf het begin van je opvoeding, vanafje geboorte dus. Je kunt het kleine kidneren niet niet leren, omdat je het zelf ook doet, en jij doet het omdat dat je van kleins af aan is aangeleerd, maar dat kon neit anders omdat je ouders en de rest van de omgeving dat ook deden. etc. Dit probleem is alleen op te lossen door een hele nieuwe maatschappij te stichten, bestaande uit mensen die zich het hokjesdenken hebben afgeleerd, en die het dus ook hun kinderen niet meer aanleren.

Noem eens voorbeelden hoe je in je jeugd wordt aangeleerd om in hokjes te denken.

Citaat:

Een nieuwe maatschappij creëren is theoretisch mogelijk, practisch....
Utopisch zou ik het eerder willen noemen.


En dan niet direct als reactie op eneri:
Hokjesdenken is volgens mij niet eens zo verkeerd. Er zijn miljarden mensen op deze aarde. Als je uitspraken wilt doen over iets met betrekking tot personen, dan kun je moeilijk miljarden mensen apart beschrijven. Sterker nog, dit gaat niet. JE zult dus categorien moeten maken. Als je het bijvoorbeeld over muziek hebt, dan zul je op gaan delen in "metal", "hardcore/hardstyle e.d", "dance", "trance/techno e.d.", "top40" etc etc... Dit doe je omdat er dan makkelijker te praten valt en je in een gesprek over hetzelfde praat en niet langs elkaar schuift omdat de een, net iets anders bedoelt, dan de ander. NAtuurlijk als je gaat oordelen over een individu, dan moet je niet met zulke generalisaties aankomen.

En om weer on topic te gaan (Want het ging eigenlijk niet om hokjesdenken!):

HET is lastig om puur jezelf te zijn en alles te respecteren, vanwege die contradicte gevoelens die je dan hebt (zoals in de wet, discriminatie VS vrijheid meningsuiting e.d.). Dit levert problemen op. Verder ben ik het wel met je eens dat je jezelf moet zijn....

maarja als je van nature iemand bent die andere niet respecteert (dus zonder masker op), dan is er een dilemma, waarvoor ik neit echt een oplossing zie :/
  Met citaat antwoorden