Onderwerp: piano akkoorden
Enkele bericht bekijken
Oud 14 August 2005, 11:29   #6
Impressions
Lid
 
Impressions's Avatar
 
Geregistreerd op: 21 October 2003
Locatie: Brabant
Berichten: 10.885
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AmbyPur
begin bij de C en dan eentje overslaan, volgende, weer een overslaan, volgende. C-E-G dus.

maar ik neem aan dat je zelf akkoorden kunt spelen als je het haar uit moet leggen. zo moeilijk is het toch niet
Als je dat vanaf C doet is die majeur en vanaf D gezien is die mineur dus dit is de kutste uitleg ooit

@ TS: Ik neem aan dat jij of je vriendin weet wat een halve toon verschil is? (bijvoorbeeld tussen C en Db) Om dan dus even alle tonen op een rijtje te zetten:
C - Db- D - Eb - E - F - Gb - G - Ab - A - Bb - B - C

Om akkoorden te snappen moet je eerst ook toonsoorten snappen, en daarmee kan je het beste gewoon met C majeur beginnen, die bestaat uit alle witte toetsen op een piano: C D E F G A B C dus.

Als je dat vergelijkt met de chromatische toonladder die ik net heb opgeschreven (alle 12 noten, beginnend bij C) zie je dat er tussen C en D een hele noot zit, tussen D en E ook een hele, tussen E en F een halve, tussen F en G een hele, tussen G en A een hele, tussen A en B een hele en tussen B en C een halve.

De formule van deze toonladder is dan ook

1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 1 <--- formule
C - D - E - F - G - A - B - C <--- noten
1 1 ½ 1 1 1 ½ <--- nootafstanden


Dus, om eindelijk op akkoorden te komen. Een majeurakkoord heeft de formule 1 - 3 - 5. Zo kan je als C je 1 is een Cmajeur maken bestaande uit CEG. Als F je 1 is krijg je FAC en als G je 1 is krijg je GBD.

Een mineurakkoord heeft de formule 1 - b3 - 5. Dit houdt in dat de terts (de 3) verlaagd is met een halve noot. Zo krijg je Dmineur, bestaande uit DFA. Ook krijg je Emineur en Amineur (EGB en ACE)

Verder heb je nog één verminderd akkoord per majeurtoonladder en dat is de 7e stap, in het geval van de Ctoonladder is het dus B. Het verminderde akkoord bestaat uit 1 - b3 - b5. Dit betekent dus dat de terts en kwint verlaagd zijn. Zo krijg je dus BDF.

Uit het bovenstaande verhaaltje kan je dus opmaken dat je in elke toonsoort vaste akkoorden hebt. In het voorbeeld van de Cmajeur-toonsoort:

C - Dm - Em - F - G - Am - Bdim - C
I - ii - iii - IV-V - vi - vii dim - I

Dit kan je dan natuurlijk ook transponeren (in een andere toonsoort zetten) en daarom is dit zo'n handig dingetje om te weten.

Nu zie je trouwens ook gelijk waarom de I IV V progressie zo 'goed' klinkt, het zijn allemaal majeurakkoorden in dezelfde toonsoort.

Hoe je dan akkoorden met een 7 erin maakt? Ik geef wel de formules met een voorbeeld, dan kan je er zelf mee aankutten en als het niet klopt/klinkt mag je het altijd vragen

7 : 1 - 3 - 5 - b7 (G7 : G B D F)
maj7: 1 - 3 - 5 - 7 (Cmaj7 : C E G B)
min7: 1 - b3 - 5 - b7 (Emin7 : E G B D)

Hoe je alles in kruis en/of mol spreekt is een stomme vraag waar volgens mij geeneens een zak van klopt, anders is het mijn fout

Een mineurtoonsoort maak je met de formule :

1 - 2 - b3 - 4 - 5 - b6 - b7 - 1 <-- formule
A B C D E F G A <--- nootnamen
1 ½ 1 1 ½ 1 1 <-- afstanden

Je ziet dat de toonsoort van Amineur dezelfde noten bevat als Cmajeur. Omdat je de Amineur toonladder op een A eindigt klinkt die mineur en als je hem dus eindigt op een C klinkt die majeur (heel simpel uitgelegd, je kan een majeur ook mineur laten klinken maar dat is voor 1337s)

Wat een 5 is weet je nu ook (zit standaard in het akkoord maar wordt minstens even vaak weggelaten, vooral in jazz) en wat een 2 is ook. Een 2 spelen ze meestal in een sus2 akkoord. Hiervan is de formule : 1 - 2 - 5. Je ziet dus dat de terts weg is. Een voorbeeld van die akkoord: Asus2: ABE.

Nu ben ik moet dus kap ik. Graag gedaan

Edit: En je leert het beste spelen als je akkoorden niet telkens opzoekt maar dus zelf maakt met de formules die je net gegeven zijn. Het is nu wel even irritant maar het gaat steeds sneller en dan heb je er uiteindelijk meer aan
Impressions is offline   Met citaat antwoorden