Onderwerp: Game reviews
Enkele bericht bekijken
Oud 4 March 2004, 17:33   #90
Denden 100 piek
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Spel: Beyond Good and Evil.
Platformp de consoles en pc voor maar 30€(twee á drie maanden oud).

Ik ben razend...ik houd dit spel al in de gaten vanaf het moment waarop ik ervan gehoord had(da's al een jaar geleden ofzo). Ik was laaiend enthousiast over dit spel, ik had een voorgevoel dat dit een van de beste spellen ooit zou worden. Een spel gemaakt door de maker van Rayman, en er waren plaatjes van een betoverende wereld en een niet onaantrekkelijke vrouw genaamd Jade met haar oom P'eyj. Hoewel de details rond dit spel schaars waren, was ik op slag verliefd op de game geworden. De release naderde, ik werd steeds enthousiaster, nog steeds niet veel wetend over dit spel. Toen kwam het spel eindelijk uit, ik lees overal lovende reviews over een geweldige action-adventure...en dat het spel voorlopig exclusief voor de ps2 zou zijn. Tegenslagje, maar ik bleef het spel in de gaten houden, ik las de reacties van de fans, ik zag het spel vele nominaties en prijzen voor het spel van het jaar krijgen, en uiteindelijk kom ik aan bij de reden dat ik boos ben, het spel verkocht slecht!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Dat is voor mij hetzelfde als een slechtverkopende Final Fantasy of Zelda, want dit spel hoort in dat rijtje spellen thuis. Het gerucht ging zelfs dat Ubisoft het spel niet meer naar de Gamecube en Xbox zou uitbrengen. Gelukkig zag de Gamecube-versie toch het licht voor slechts 30€, een spel van slechts twee maanden oud... En ik kocht het, en vanaf het moment dat ik mijn Gamecube aanzette, wist ik al dat dit het spel was waarop ik al geruime tijd op had zitten wachten. Mijn voorgevoel bleek juist te zijn, en daarom ben ik boos dat niet meer gamers van dit spel willen/kunnen genieten dan de weinigen die het spel hebben gekocht.

De review: In dit spel speel je Jade, een jonge vrouw die samen met haar humoristische oom Pey'j(niet haar echte oom, ze noemt hem alleen zo) in een vuurtoren woont en hier zorgt voor de weesjes wiens ouders ontvoert zijn door aliens, de DomZ. Haar planeet, Hillys, is in oorlog met de DomZ, die bijna elke dag mensen ontvoeren. De Alpha-secties zijn er om de planeet en haar bewoners te beschermen, maar dit blijkt niet helemaal waar te zijn...

Het spel opent spectaculair met een aanval van de DomZ op de vuurtoren, waar twee dingen al opvallen: de graphics en de muziek zijn van een uitzonderlijk niveau, maar daar kom ik zo op terug. Het verdediginsschild blijkt niet te werken door credittekort, dus je zult de krengen van je af moeten slaan. Wanneer je dit gelukt is, zul je toch een manier moeten vinden om geld te verdienen. Dit doe door foto's te maken van elk wezen op Hillys, waarvoor je betaalt krijgt. Is dat ff handig, want het is nog leuk ook.
De wezens op de planeet Hillys zijn schitterend, en naast de normale mensen heb je ook half-mens half-dier, zo is oom Pey'j half man half varken. Vijanden in de vorm van DomZ en natural wildlife zien er ook formidabel uit. Ook Jade zelf ziet er goed uit, en al deze mensen en half-mensen hebben goede animaties en gezichtsuitdrukkingen, wat nodig is voor een paar hele emotionele stukken in het spel. Geweldige character design dus.

De grapics horen bij de mooiste die ik ooit gezien heb, strak, en voor een fantasiewereld erg realistisch met een smakelijk cartoony sausje erover heen gegoten. Over de leveldesign is ook erg goed nagedacht, de puzzels zijn goed in elkaar gezet en de wereld blijft wel geloofwaardig, er wordt niet overdreven. Zulke mooie watereffecten als in dit spel heb ik ook allang niet meer gezien, en de zonsopgang verdient ook een speciale vermelding. De muziek doet me denken aan die van een blockbustermovie, fantastisch gecomponeerd en vaak heel dramatisch. Ook is er voor elke lokatie en gameplay-onderdeel een aparte achtergrondmuziekje wat altijd goed past. Elke muziek en geluidseffect in dit spel is van hoog niveau, ook de voice-acting, speciaal voor ons in het Nederlands gedaan(met Howard van de Postbank reclames als Jamaicaanse neushoorn!!!), is nu eens niet irritant, maar erg goed ingesproken. De dialogen zijn daarbij goed geschreven, en zitten vol met humor, ik heb met plezier de conversaties gevolgd.

Je begint dus aan je nieuwe baan, maar algauw krijg je een M-disk(een brief) voor een speciale missie, je gaat er met je hovercraft op uit om de missie uit te voeren. Deze missie brengt je in contact met het IRIS-netwerk, een verzetsgroep die Alpha-secties wil ontmaskeren als een vijand van Hillys die samenwerkt met de DomZ mensen te ontvoeren in plaats van Hillys tegen ze te beschermen. Je bent vanaf dat moment actie-journalist Shauni, die moet bij Alpha-secties moet infiltreren om bewijs te leveren dat ze een stelletje klootzakken zijn. Het verhaal is één van de sterkste elementen in het spel, er zitten veel wendingen in, waarbij een paar ontroerende momenten. Dit is het eerste spel sinds Final Fantasy VII dat me de tranen in de ogen deed springen bij een heel ontroerend moment. Dat de characters in het spel in staat zijn zoveel emotie in hun gezichten te tonen heeft daar veel mee te maken.

Hillys is een mooie grote waterplaneet, waarin je je voortbeweegt via de hovercraft. Het gebied waar je rond kan hoveren is redelijk groot, en er is genoeg te doen. De hovercraft is een belangrijk onderdeel van de gameplay, je kan er ruimtemonsters mee afknallen(waanzinnig coole actie), plunderaars mee achtervolgen en meedoen in hovercraftraces(simpel maar erg leuk). Er is zoiezo veel variatie in de gameplay en waar andere spellen falen, slaagt BG&E op elk onderdeel. Na de hovercarft zul je uiteindelijk ook een ruimteschip kunnen besturen, ook hier zul je enkele vette achtervolgingen mee kunnen doen. De combat is simpel, je hebt een Haï-do staf, en je ramt gewoon lekker op de A-knop(Gamecube-versie)en je stuurt in de richting van het betreffende monster. Het spel kent een goede auto-lock, en de combat is dan wel simpel, maar wel stijlvol en perfect uit te voeren. Je partners(oom Pey'j en later een mede-actie journalist) kunnen een superaanval uitvoeren en kunnen dus uiterst behulpzaam zijn. Het grootste gedeelte van het spel zul je met een partner opgescheept zitten, waarmee je puzzels kan uitvoeren en advies aan kan vragen. De AI is best goed, ze zullen niet of nauwelijks in de weg staan en ze volgen je orders goed op. Dan is er nóg een gameplay onderdeel, en dat is sneaken. ook dit is goed uitgevoert, denk alleen nu niet aan splinter cell, de alpha-gasten lopen hun route, en je zal goed moeten timen om je voort te bewegen langs de bewakers terwijl je je verborgen houdt. Een disc die je met je handschoen af kunt vuren kan ook helpen de bewwakers tijdelijk uit te schakelen, maar dat kan alleen via een tankje op hun rug. De disc is trouwens ook essentiëel bij het oplossen van puzzels, en het gebruik ervan is wederom simpel en leuk. Ik vind dat de stealth in dit spel best te vergelijken valt met Abe's Odysee, die ook een hele simpele vorm van stealth toepast. Gewoonweg goed je moves timen, maar als je gezien wordt, ben je meestal zo goed als dood. Hierbij moet gezegd worden dat de stealth bijzonder vermakelijk is. Doodgaan is trouwens geen punt in dit spel, je wordt op een punt teruggezet vlak voor het punt waar je doodging, zodat je het weer opnieuw kan proberen. Dit spel is ook niet extreem moeilijk, het is wel uitdagend, en er wordt veel van je geëist wat betreft skills op meerdere gameplayonderdelen. Kun je goed vechten, maar zijn je stealth skills zo goed als afwezig, zul je niet ver komen helaas. De gameplay is divers en komt op geen enkel vlak tekort.

Dan moet ik het toch maar es gaan hebben over de minpunten, het perfecte spel bestaat immers niet, zelfs niet met de komst van dit spel. Hoewel je genoeg te doen hebt, en je dat met de allergrootste plezier doet, is het spel redelijk snel uit te spelen, daarbij moet wel gezegd worden dat mijn 14 á 15 uur speeltijd tegenwoordig ook niet meer zo bijzonder weinig is. Replay is qua unlockbare goodies laag, is het spel uitgespeeld, dan heb je alles gezien(als je tenminste wel alles verzameld hebt). Een miniscuul multiplayerspelletje is best geinig, maar de manier waarop je die verdient is wel erg bijzonder. En daarmee komen we ook op de grote reden waarom dit spel wel een hoge replaywaarde heeft. Je kan via een savegame-code op internet zien hoe goed jij bent in vergelijking met andere BG&E spelers, zo sta ik bijvoorbeeld op de 12.000ste plaats, niet slecht toch? Maar inschrijving levert je ook 'contact' met het IRIS netwerk op via internet, zodat je ook op internet speciale missies uit kan voeren. Ik heb bijvoorbeeld een hack-missie uitgevoerd bij het Alpha-secties-website, en daardoor ook het eerder genoemde multiplayerspelletje unlockt. Ik wacht al met smart op mijn volgende missie die ik met e-mail binnen zal krijgen, en tot dan ga ik mijn skills in het spel verbeteren om op de ranglijst te stijgen. Geniaal hoe de afstand tussen de Gamecube en internet kleiner wordt, zonder een internetconnectie op mijn Gamecube te hebben.

Conclusie: Wat moet je godverdomme nou nog weten behalve dat dit de beste adventuregame is sinds The Wind Waker, die daar ook gelijkenissen mee vertoont. Die prachtige wereld van Hillys(Hyrule, anyone?)is een schitterende waterwereld(Wind Waker anyone?), je kan jezelf lekker uitleven met je fotocamera(Wind Waker, anyone?) met onvergetelijke personages(Legend of Zelda, anyone), een meesterlijk verhaal, sublieme graphics, een grootse soundtrack en de variatie die de beste gameplayonderdelen van andere games bij elkaar brengt in één prachtige game. Een hoge replaywaarde zonder unlockbare goodies bij het uitspelen maar door middel van internet op een briljante manier. Een spel dat waanzinnig origineel is door een boel onoriginele elementen op zo'n manier bij elkaar weet te brengen. Dit spel kan zich kwalitatief meten met Zelda, en ik zelfs toegeven dat ik aan dit spel net iets meer plezier heb gehad, meer uitdaging heb gekregen en véél meer verhaal en emotie heb gekregen dan in de Wind Waker. Alleen wat minder playtime, en dan zeurden mensen dat de Wind Waker kort was... Maar dit geeft niks, want ik ga dit spel na afronding van deze review toch weer spelen, en weer, en weer. Dit, mensen was het spel wat iedereen met kerst had moeten kopen en niet SSX3 of MOH: Rising Sun, dit is één van de beste spellen van 2003 op de ps2. En nu is dit het spel waarvan de Gamecube- Xbox- ps2- en PC-gamers in 2004 allemaal van kunnen en moeten genieten voor een prijs van slechts 30€. 30€!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Voor een spel van 2 á 3 maanden oud!!!!!!!!!!!!!!

Dit spel verdient een sequel, het einde verraadt ook dat een sequel er had moeten komen. Maar die sequel zal er niet komen als het zo doorgaat, en dat is zonde. Dit spel zou herinnert moeten worden als het spel wat populair en kwalitatief hoogstaand genoeg was om het begin van een nieuwe serie in te luiden, een serie games die de strijd aanbond met de Zelda-serie. Helaas is de game niet populair, maar het kan zich kwalitatief gezien zeker meten met een Zelda- of Final Fantasygame. Gamecube gamers zouden het spel zoiezo blind moeten aanschaffen. Heb ik je nog niet overtuigd(en dat kan best zijn omdat je niks van mijn verhaal snapt, wat een zooitje is moet ik toegeven), huur de game op z'n minst of laat je overtuigen door recensies van de betere gamesites(de slechtere mag ook). Persoonlijk denk ik niet dat iemand deze game mag laten liggen voor die prijs!

Hehe, lucht dat even op, nu eerst BG&E nog een keer spelen!

Laatst aangepast door Denden 100 piek : 4 March 2004 om 17:37
  Met citaat antwoorden