Enkele bericht bekijken
Oud 17 June 2004, 18:45   #37
WhizzCat
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Jullie kijken allemaal nogal eenzijdig heb ik het idee. Jullie gaan er met z'n allen vanuit dat er meteen een zware handicap aanwezig is.

Nu hoef ik jullie natuurlijk niet te vertellen dat het syndroom van Down in meerdere gradaties voor kan komen. Ook zijn er 3 soort van, dwz. dat Down zich op 3 manieren kan manifesteren (de 3 verschillende manieren waarop zich het 3e chromosoom vormt op chromosomenpaar 21).

Verder telt de leeftijd van de moeder ook nog mee. Er worden meer kinderen met Down gebaard door moeders onder de 30 jaar, simpel weg omdat die meer kinderen krijgen dan iemand die bv. de 35 al gepasseerd is.

Wat nu dus nog niet vastgesteld kan worden is de mate waarin Down zich zal manifesteren in het kind. Er kan op dit moment alleen worden geconstateerd of het 3e chromosoom aanwezig is of niet.

De drie testen:

• Vruchtwaterpunctie. Hierbij wordt met een lange naald doorheen de buikwand een kleine hoeveelheid vruchtwater opgezogen. Dit onderzoek kan vanaf de veertiende week van de zwangerschap worden uitgevoerd. De analyse duurt twee à drie weken.
Het risico op een miskraam achteraf wordt geraamd tussen 1 op 500 à 1 op 100.

• Vlokkentest. Hierbij wordt een klein stukje van de moederkoek weggenomen. Dit onderzoek kan vanaf de 10de week worden uitgevoerd en het resultaat is na enkele weken bekend. Het risico op een miskraam wordt op ongeveer 1 per 100 geraamd.

• Triple Test. Hierbij wordt bloed van de vrouw gecontroleerd op drie specifieke stoffen en gekoppeld aan een aantal risicofactoren (zoals de leeftijd van de vrouw). Het onderzoek wordt rond de 15de week uitgevoerd. Dit onderzoek houdt geen risico's in voor de vrucht, maar is minder betrouwbaar. Met deze test kan niet worden vastgesteld of het kind al dan niet het syndroom van Down heeft, alleen of er een risico bestaat.

Verder:

In 35 à 40% van de gevallen heeft een kindje met het syndroom van Down ernstige hartafwijkingen. De meeste van die hartafwijkingen kunnen operationeel worden verholpen.

Maar dessalniettemin blijft er een verhoogd risico op hart ziekten bij mensen met Down (wat een reden zou kunnen zijn om abortus te plegen).

Verder zijn er nog tal van andere ziektes en afwijkingen die bij mensen met Down grotere kans van optreden hebben dan bij mensen zonder Down.

Voorts worden er in Nederland per jaar zo'n 300 kinderen met Down geboren. Maar vergeet niet dat de zorg voor kinderen met Down ontzettend veel extra geld kost.

Enfin, ik weet pas wat ik zou kiezen als ik voor die keuze zou staan, iets wat ik nooit hoop mee te maken, want dit is een morele afweging waarover ik nu weiger na te denken.
  Met citaat antwoorden