Enkele bericht bekijken
Oud 23 December 2002, 17:24   #36
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by eneri
dan niet
Nope, mij beetje in een hokje plaatsen met een bepaald denkpatroon....(jaja )

Citaat:
hoezeo maakt het een gesprek makkelijker?, en ja er zijn wel wat overeenkomsten, maar als je n beetje verstand hebt kijk je verder dan het eerste wat je opvalt, en kom je tot de conclusie dat er ook heel veel verschillen zijn. daarbij berusten die overeenkomsten vaak op vooroordelen.
Een gepsrek wordt makkelijker als je mensen niet individueel moet bespreken, maar een categorie kan pakken. Tuurlijk zijn er ook verschillen. Als je iemand echt individueel gaat beoordelen moet je niet op zoek gaan naar "welke muzieksmaak heeft ie? dan zal die wel aan de drugs zitten" (ofzoiets).... Dat slaat nergens op, maar praten over groepjes met dezelfde kenmerken is wel correct, vanwege het feit dat die overeenkomsten er (vaak) zijn EN het een gesprek zo een stuk makkelijker maakt.

Citaat:
tis jammer dat je niet met gabbers wil omgaan puur om hun muzieksmaak. want eigenlijk, onbewust, verbind je aan die muzieksmaak en hun uiterlijk bepaalde karaktereigenschappen vast, die voor een groot deel niet kloppen. dat heet een vooroordeel. je kan het fout noemen of niet, ik vind een vooroordeel fout.
Ik heb nooit gezegd dat ik niet met gabbers om wil gaan! Ik hebg ezegd dat ik daar niet mee wil uitgaan (en dan doel ik eigenlijk nog op "disco-achtige plaatsen".)
Hier is een vooroordeel dus totaal NIET van toepassing.


Citaat:
nee dat kun je niet over elk individu zeggen. Wat bijvoorbeeld vaak van gelovigen worden gezegd is dat ze dom zijn. Dit is niet waar. Ik weet niet precies hoe het met katholicisme zit, maar met het protestantisme denken de gelovigen veel na over hun geloof, geven ze er vaak een soort van eigen draai aan, waardoor hun geloof vaak prcies hetzelfde wordt als dat van de mensen die geloven dat er wel 'iets' is. Het enige vershcil is dant dat gelovigen dat iets God noemen, en ongelovigen niet.
Streng gelovige kahtolieken/joden/moslims, die zijn beperkt in hun denken. Kom maar met een individu, en je kan steeds weer hetzelfde argument opvoeren.

Tuurlijk kun je niet alles zeggen over streng gelovigen. Bijvoorbeeld over het voedsel. Je kan niet zeggen of ze het liefst spruitjes eten. DAt heb ik ook nooit beweerd (netzo als dat voorbeeld over 'dom' zijn)

Citaat:
je vergist je, ik ken zat mensen met een hoge opleiding, uit een 'witte' buurt, die mensen met een andere huidskleur dom vinden. Gedlukkig zijn er ook mensen zoals jij die zich realiseren dat dit niet het geval hoeft te zijn en normaal tegen 'andersgekleurden' aan kijken.
Mja mja, ik stoorde me eigenlijk aan het woordje "vaak"....Ik weet ook (helaas) dat je deels gelijk hebt, en er mensen zo zijn, alleen het woordje "Vaak" neem ik in twijfel.



Citaat:
en bedankt
graag gedaan
  Met citaat antwoorden