Enkele bericht bekijken
Oud 5 May 2004, 15:29   #41
lieve colafles
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MarvinV
jep your right maar die mensen hebben er niet zelf voor gekozen om elke kerst of met verjaardagen of trouwen kinderen krijgen weet ik wat dan ook zonder hun vader te moeten leven

en die klootzak heeft zelf de beslissing genomen om te schieten
ik hoop dat ie levenslang met de ellende rond loopt.

die mensen kiezen inderdaad niet voor, deze situatie is ze overkomen. Waar ze wel voor kiezen is de manier waarop ze er mee omgaan. Als er iemand dood gaat kan je jezelf heel lang elk jaar maar weer zielig gaan vinden, maar je kan ook diegene in ere laten en dankbaar zijn voor de tijd die je samen hebt gehad. Je kiest er zelf voor om je slachtoffer te voelen van een bepaalde situatie.

Met het volgende stuk probeer ik niet de daad goed te praten maar het van uit het oogpunt van Murat te bekijken.
Het is namelijk een interessant gegeven dat mensen altijd vanuit het oogpunt van een slachtoffer kijken. Het fijne weet je er nie van. Ik kan mij heel goed indenken dat iemand een moord zou plegen. Ik zeg niet dat ik het goedkeur, en dat ik er ook maar zelf over zou kunnen denken. Ik zeg dat ik snap dat als je een bepaalde opvoeding hebt gehad, net de verkeerde vrienden en net de verkeerde denkwijze hebt, het kan overkomen dat je in een situatie waarin jij je uiterst bedreigd voelt een moord pleegt.

De dader is in zekere zin ook een slachtoffer. Het is heel zeldzaam dat een mens van nature mensen wil vermoorden. Bij murat waarschijnlijk niet het geval, anders was het wel eerder gebeurd. De dader heeft zich in deze situatie dus dermate bedreigd gevoelt dat hij geen andere keuze zag dan de man om het leven te brengen.

Ik geloof er niet in dat een mens door en door kwaad is. Een mens kan kwaad gemaakt zijn door zijn opvoeding en door zijn omgeving of in enkele gevallen door een ziekte.
Daarom denk ik dat Murat zeker een goede straf gekregen heeft. Ik denk serieus dat die jongen te beperkt is in zijn denken om de gevolgen van zijn daden zo serieus te kunnen overzien. Waarschijnlijk zag hij niet anders dan: als die man dood is heb ik geen probleem meer.
Tuurlijk moet hij gestraft worden voor zijn daad. 5 jaar en tbs is een goede straf. Hij mist 5 hele belangrijke jaren in zijn leven. en krijgt de kans zijn denken en inzicht te verbeteren. Ik geloof er niet in dat die jongen in en in slecht is.