Enkele bericht bekijken
Oud 13 May 2004, 15:51   #16
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Het is en blijft kunstmatig gecreëerde spanning, omdat wij in Nederland te bang zijn dat clubs uit de 1e divisie het niveau toch nooit aankunnen. Ik draai het om: wanneer je maar zo sporadisch blijft promoveren/degraderen blijft dat gat er ook altijd. Nu promoveert ADO met overmacht uit de 1e divisie, maar wordt een niveau hoger met regelmaat afgeschoten. Pas wanneer er echte versterkingen komen kan met enigzins aanklampen.

Wanneer je regelmatig rouleert van ploegen zul je zien dat het verschil in niveau kleiner wordt. Een mooit voorbeeld is RBC Roosendaal. Men werd 6e in de eerste divisie, een uitschieter, meestal speelde men onderin. Een jaar later verloor RBC slechts 6 wedstrijden níet. Terug naar de 1e divisie dus, maar het jaar eredivisie had de club veel rijper gemaakt. RBC promoveerde meteen weer en is sindsdien een stabiele middenmoter. Als je dat met 3 clubs weet te bewerkstelligen is de kans veel groter dat clubs doorgroeien. Voor veel clubs is het zelfs beter te vechten om de prijzen een niveau lager dan voortdurend tegen degradatie te knokken. Voor mij is het trouwens ook voordelig, zo schiet mijn stadion-tour door Nederland ook wat meer op, ik mis nog een paar clubs .

Degradatie uit de 1e divisie zou helemaal top zijn. Zo voorkom je op een natuurlijke wijze dat de competitie saai wordt.
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden