Enkele bericht bekijken
Oud 5 May 2004, 09:24   #3
Ar-Tuur
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Nederland en Duitsland (of Engeland) in deze vergelijken heeft geen zin, omdat in Engeland en Duitsland simpelweg grotere landen zijn met veel meer clubs die in meerdere divisies een competitie hebben met in iedere divisie een degradatiemogelijkheid. Over zo'n topklasse of een promotie/degradatieregeling tussen 1e divisie en amateurs is al eerder nagedacht, maar het stuitte op verzet van enkele amateurclubs die dit niet zagen zitten. Nederland is domweg te klein voor promotie/degradatie tot helemaal onderop. De middelen ontbreken, zowel voor wat betreft het aantal professionele of semi-professionele clubs als verzorginsgebied voor wat betreft publiek, sponsors, spelers, etc.

Naar mijn idee zou je best wat meer clubs direct kunnen laten promoveren en degraderen en wie weet is dat ook wel spannend. Je zou dan in plaats van een hele competitie voor promotie/degradatie gewoon beslissingswedstrijden kunnen spelen. Maar het periodesysteem lijkt me toch wel erg wenselijk bij het (noodgedwongen!) ontbreken van degradatie in de 1e divisie. Jij hebt het over competitievervalsing Bart, maar wat als de helft van de clubs op de helft van de competitie al uitgespeeld is? Dan wordt de competitie er niet spannender en leuker op en de vraag is of je dan ook niet competitievervalsing in de hand werkt, want clubs die nergens meer voor spelen, worden erg onberekenbaar.

De meest ideale situatie inderdaad is zoals in Engeland en Duitsland, maar waarschijnlijk is dat in Nederland niet haalbaar en dus is het periodesysteem een best goed alternatief vind ik. Of je meer clubs direct moet laten promoveren en degraderen staat hier los van.
  Met citaat antwoorden