Onderwerp: Iran
Enkele bericht bekijken
Oud 20 January 2006, 14:25   #6
Ar-Tuur
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PFP
Iran moet aangevallen worden er zijn daar zo mogelijk nog grotere gekken aan de macht als in Irak onder Saddam. De dreiging alleen al en het schenden van iedere VN resolutie is al een bewijs dat de landen in de VN machteloos staan tegen een mogelijk kernwapenontwikkelingsprogramma van Iran. Bovendien hebben ze toch een paar weken terug de gesprekken gestopt met het atoomagentschap

Het moet echter niet een geldverslindende invasie oorlog zijn zoals Irak en Afghanistan maar effectieve airstrikes van de Israëlische luchtmacht op potentiële kernwapenfaciliteiten en overheidsgebouwen van bijvoorbeeld de Iraanse geheime dienst. Een luchtoorlog met de Iraanse luchtmacht moet snel gewonnen worden natuurlijk.
Maar waarom o waarom mag Israël wél in het bezit zijn van kernwapens? Velen in de wereld zullen verklaren dat ook in Israël 'gekken' aan de macht zijn, die een keiharde en agressieve regionale politiek voeren.
En waarom wordt Noord-Korea met fluwelen handschoenen behandeld? Er is alleen af en toe wat laf overleg, dat Noord-Korea ongestraft kan dwarsbomen en boycotten.

Ook ik zie liever dat regime van religieuze hardliners in Teheran zonder kernwapens, maar we moeten niet te paniekerig doen. Wellicht zal ook Iran een kernwapen willen gebruiken als chantagemiddel, maar dat zal waarschijnlijk niet erg effectief zijn, aangezien Pakistan, Rusland, Israël en VS zelf ook in het bezit zijn van a-wapens. Dreiging of gebruik van die wapens betekent voor Iran dus zelfvernietiging, dat begrijpen zelfs die geestelijken nog wel.
Iran aanvallen zou denk ik voorlopig bijzonder onverstandig zijn. Niet alleen stort je de regio dan in een nog grotere chaos, Iran zou dan nog wel eens bondgenoten kunnen krijgen. Nu is het land behoorlijk geisoleerd, maar bedenk maar eens wat voor een reacties een Israëlische aanval op Iran zal veroorzaken in de Arabische wereld. Ook Al-Qaida zal alleen maar garen spinnen bij een dergelijke actie. Ik denk dat pas tot aanvallen overgegaan moet worden zodra Iran in het bezit is van een kernwapen en er dreigend mee gaat zwaaien.
  Met citaat antwoorden