Enkele bericht bekijken
Oud 9 February 2005, 15:14   #47
Foetsy
aber, warum?
 
Geregistreerd op: 23 May 2002
Locatie: Zuid-Holland
Berichten: 657
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Joeltja
uiteraard, dat moet ook vind ik, maar als er geen geloof meer zou zijn, dan zouden alle mensen die nu geloven en proberen zich aan die wetten te houden, geen reden meer hebben om daar naar te leven...

kwil nie zeggen dat alleen gelovigen mensen proberen die regels na te leven, das echt nie zo, maar er zouden dan wel veel mensen zijn die omdat het geloof geen waarde meer heeft omdat het ''niet meer bestaat'' minder naar die regels zouden gaan leven, en dus minder respect voor andere mensen enz....
toch vreemd dat mensen een geloof nodig hebben om aardig tegen elkaar te zijn.
Veel mensen gingen oorlog voeren in naam van 1 of ander geloof. Maar deden ze dat omdat dat moest vanwege het geloof of kwam het door decadentie (om maar even aan te sluiten op de romantiek ).
Het is toch tegenstrijdig als veel mensen geloof nodig hebben om aardig tegen elkaar te zijn, om vervolgens in naam van 1 of ander geloof oorlog te gaan voeren tegen andere mensen omdat ze meer macht en luxe of zoiets willen.
Natuurlijk zijn er maar een paar oorlogen die dan door een geloof gedreven zouden worden. Maar misschien kan je nationalisme ook als geloof aanvoeren (oorlog is niet het onderwerp dus ik stop hierover)

Geloven laten zich niet tegenhouden door wetten. Het Christendom is niet voor niets het meeste beleden (schrijf je dat zo?) geloof ter wereld (als ik het goed heb). Als een regering een geloof verbiedt wordt er wel een staatsgreep gepleegd voordat die maatregel ook wereklijk uitgevoerd kan worden. En aan mensen duidelijk maken dat geloven onzin zijn gaat denk ik ook niet simpel genoeg omdat sommige mensen weigeren te luisteren naar andere mensen. Voorbeelden te over of niet?
__________________
It is the things you believe in which make you human
Foetsy is offline   Met citaat antwoorden