Enkele bericht bekijken
Oud 28 February 2003, 22:15   #204
Arie-Kanarie
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Sport: "Korfbal is niet voor mietjes"


"Drieduizend man publiek, daar krijg je wel kippenvel van, hoor!" Rianne Bindels (29), assistent-in-opleiding bij de vakgroep medische informatica, speelt al meer dan twintig jaar dameskorfbal. Afgelopen week werd ze voor de tweede maal Nederlands kampioen. "Dit jaar gaan we voor drie landstitels!"
*
Het begin
"Ik korfbal al vanaf mijn achtste bij SPES. Dat staat voor Sport, Plezier en Spel. Ik kom uit Milsbeek, een klein dorpje in Limburg, veel keus was er niet voor vrouwen. Vroeger verbood de katholiek kerk namelijk het gemengde sporten. De damesvereniging SPES is opgericht door de pastoor, zodat vrouwen toch konden sporten. Korfbal is een echte vrienden- en familiesport. Al mijn vriendinnen speelden het en mijn tante was voorzitter, voor mij een logische keus dus. Toen ik een jaar of zestien was, werd ik echt fanatiek."

Vooroordelen
"Vooroordelen zijn er zeker, er wordt vaak geroepen dat het een sport voor mietjes is. Vooral heren die korfbal spelen, worden niet serieus genomen. Dat is onzin! Korfbal is een volwaardige sport waarbij techniek, tactisch inzicht en conditie net zo belangrijk zijn als bijvoorbeeld bij voetbal. Dameskorfbal wordt alleen maar in het zuiden gespeeld; in Gelderland, Brabant en Limburg. In de rest van Nederland heb je gemengde teams."
*
Competitie
"Wij spelen in de topklasse, dat zijn de acht beste teams van het land. Binnen het dameskorfbal zijn er drie belangrijke competities. De veld-, de zaal- en de bekercompetitie. Vorig jaar zijn we zowel veld- als zaalkampioen geworden. We hebben dus de dubbel gepakt. Afgelopen week zijn we wederom zaalkampioen geworden. Dat is de titel met het meeste prestige. Het spel in de zaal is sneller en technischer dan buiten op het veld."
*
De finale
"Zo'n finale is echt heel bijzonder. Je speelt daar voor drieduizend man publiek. Je realiseert je pas als je op het veld staat, dat er zoveel mensen zijn komen opdagen om naar jouw team te kijken. Ook al sta je er voor de tweede keer, je went er nooit aan. We speelden tegen de Korfrakkers, een relatief jonge ploeg die niets te verliezen had en fel van start ging. Na een kwartier stonden wij, als favoriet, vijf goals achter. Gelukkig hielden we de rust in de ploeg en konden we de stand weer gelijk trekken. In de laatste vijf minuten was het echt bloedspannend. De Korfrakkers scoorden 14-14, maar die goal werd afgekeurd. Terecht! En toen natuurlijk het kampioensfeest."
*
Toekomst
"Ik verwacht nog wel vrij lang bezig te zijn met de sport. Bij ons in het team speelt iemand van 36, dus ik kan nog wel een paar jaartjes mee. Als ik te traag word dan is het tijd om plaats te maken voor de jeugd. Dat is trouwens ook iets waar ik graag meer mee wil doen; het trainen en begeleiden van jeugdspelers. Voor dit jaar wacht ons nog de tweede helft van de veldcompetitie en de bekerwedstrijden. Vorig jaar pakten we de dubbel, dit jaar gaan we voor de trippel. En ik wil trouwens ook wel mijn promotieonderzoek afronden dit jaar."
Erik Snijders


Citaat:
Dameskorfbal wordt alleen maar in het zuiden gespeeld; in Gelderland, Brabant en Limburg. In de rest van Nederland heb je gemengde teams."


wat een mongole man daaro

Laatst aangepast door Arie-Kanarie : 28 February 2003 om 22:36
  Met citaat antwoorden