Onderwerp: Column hok
Enkele bericht bekijken
Oud 23 January 2004, 14:36   #22
Bird Of Prey
the bearded lady
 
Bird Of Prey's Avatar
 
Geregistreerd op: 14 January 2002
Locatie: Amsterdam
Berichten: 6.828
Standaard

Heel soms kijk ik op zondagavond wel eens naar het programma 1 tegen 100. Daarin wordt op een gegeven moment de straatprijs uitgereikt. Als 1 bepaalde straat in de prijzen is gevallen, is iedereen die lid is van de Postcode Loterij en meespeelt met 1 of meer loten in de prijzen gevallen. Daarin valt het mij op dat er veel mensen zijn die beweren mee te doen vanwege de goede doelen. Persoonlijk vind ik dat de grootste flauwekul die ik op dit moment kan bedenken.

Het is uiteraard een goede zaak dat de Postcode loterij goede doelen steunt, maar ik vind het schijnheilig dat mensen die in de prijzen zijn gevallen beweren mee te doen vanwege de goede doelen. Als mensen zo graag goede doelen willen steunen, waarom worden ze dan lid van de Postcode Loterij? En niet gewoon van Unicef, War Child, het Wereld Natuur Fonds of 1 van die vele andere instanties die opkomen voor een zeker doel?

Mij lijkt het dat als je meedoet met de Postcode Loterij, je dat doet omdat je hoopt om ooit eens goed financieel binnen te raken. Net zoals de goede doelen bij de Postcode Loterij zelf ook maximaal de een na hoogste prioriteit kunnen hebben. De Postcode Loterij moet immers allereerst zorgen voor lijfsbehoud of, nog beter, winst.

Natuurlijk zal er ook wel een enkeling zijn die het winnen van geld als een bijzaak ziet en zich graag neerlegt bij het feit dat de Postcode Loterij vele goede doelen steunt, maar de mensen bij wie het incasseren van geld een grotere nadruk heeft dan het uitgeven van geld (aan goede doelen), moeten gewoon lak hebben aan het feit dat de Postcode Loterij een bepaalde ideologie nastreeft.

Dan kom je maar niet met je harses op tv omdat je niet gezegd hebt wat zij willen dat je zegt. Dat geld heb je toch wel binnen en dat mogen ze je niet meer ontnemen, willen ze niet de Wet op de Kansspelen overtreden. Ze kunnen je daarom dus niets maken. Wees daarom gewoon op dat moment lekker egocentrisch, daar heb je op dat moment alle reden toe. Eerlijkheid en openheid, dat is wat men (tegenwoordig) toch wil? Dan zullen ze het krijgen ook!
__________________
What do the innocent know, except what the guilty teach them.
Bird Of Prey is offline   Met citaat antwoorden