Onderwerp: MIJN columns
Enkele bericht bekijken
Oud 7 May 2003, 12:05   #7
Dimas
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Column 7: Frying Daily

Interview met een Christen

Aangezien ik toch al een diepe duik in het christendom genomen had, ging ik maar even op de weg voort. Ik sprak laatst met Thrawn en toen kwam hij ineens met een schokkende bekentenis
Edwin: /me is trouwens ook wel beetje Christen
Dimas: vertel
Dimas: of beter gezegd, ik stel wel vragen
Edwin: oh, ok
Dimas: a) Ben je geboren in een christelijk of niet-christelijk gezin?
Edwin: haha
Edwin: ja, maar da's niet de reden dat ik geloof
Edwin: in christelijk gezin dus
Dimas: ok
Edwin: wel mede de reden denk ik
Edwin: maar nu niet meer
Dimas: b) Wanneer begon je met "geloven"?
Dimas: en trust me, christelijk gezin is in 99,99% geval van geloofsovertuiging
Edwin: lol
Edwin: ehm.....officieel sinds ik gedoopt ben als baby. Maar echt geloven zoals ik het zie sinds een aantal jaar
Dimas: c) Wat deed je voordat je echt ging geloven?
Edwin: neej, respect voor elk geloof (alhoewel ik om de 1 wat harder lach dan de ander)
Edwin: voordat ik ging geloven...ehm.....niets bijzonders, vond ik 't ook wel goed
Dimas: d) was je voordat je ging geloven bekend met de christelijke kerk en alle gebruiken?
Edwin: ja,
Dimas: e) wat vond je daarvan?
Edwin: van de christelijke kerk nooit super van onder de indruk geweest. De meeste (vaak katholieke) gebruiken al helemaal niet. Maar van het geloof wel, daar zag ik altijd al wel wat in
Dimas: f) dus als ik het goed begrijp zou jij het christendom willen hebben zonder de structuur van de kerk eromheen?
Edwin: een kerk is op zich niets mis mee als het een plaats is 'waar je over het geloof spreekt'. Maar nu is 't vaak zo dat kinderen verplicht naar de kerk moeten. Dat iedereen het saai vindt in de kerk maar een schuldgevoel krijgt als ze er nooit heen gaan. Je moet tegenwoordig theologie aan de universiteit studeren om mensen over het geloof te mogen vertellen.
Edwin: En 't is nu vaak zondag 1 uurtje en verder laten ze het geloof links liggen
Dimas: g) "God bestaat en is almachtig" wat vind je ervan dat zo'n dogma als axioma wordt gebruikt?
Edwin: ehm.....ben ik 't mee eens.
Edwin: in beginsel is hij almachtig, maar dat betekent niet dat zieke pietje beter wordt en dat er nooit meer ellende is
Edwin: hij laat de mens z'n eigen gang gaan
Edwin: en z'n eigen keuzes maken
Dimas: h) vind je niet dat een geloof een wat sterkere basis moet hebben dan een spreuk waarvan nooit de waarheid bewezen kan worden?
Edwin: neej, want dan is het geen geloven meer
Edwin: geloof is gebasseerd op vertrouwen
Edwin: niet op feiten
Edwin: als 't bewezen is, is 't geen geloof meer
Dimas: i) is Jezus gestorven om de zondes van alle mensen te vergeven?
Edwin: ja
Dimas: j) waarom dan de kruistochten tegen de eh, islamieten (dachtik). Hun zonden zijn toch ook vergeven?
Edwin: ik vergelijk mezelf en mijn geloof absoluut niet met degenen die zichzelf Christen noemen en uit naam van Christus anderen afslachten
Edwin: de IRA en zo hebben in mijn ogen niets met MIJN geloof te makne
Dimas: k) wat is jouw geloof dan?
Edwin: Ik geloof dat God het universum (of meerdere) heeft geschapen (in onze huidige opinie dmv een oerknal) en dat hij de richtlijnen heeft uitgezet (dat er mensen, dieren, etc zijn). Maar niet dat alles voorbestemd is of zo. Wij moeten de juiste keuzes maken. We zijn verantwoordelijk voor onze eigen daden
Edwin: En ik geloof in een hemel en eeuwig leven na de dood
Dimas: l) wanneer ga je volgens jou naar de hemel? en wanneer naar de hel?
Edwin: dat vind ik een moeilijke. Uiteindelijk denk ik niet dat er iemand in een hel komt waar hij eeuwig pijn lijdt of zo
Edwin: God is nog altijd een God van liefde en dan heb je geen zin om etters flink te gaan pesten
Edwin: maar ik denk dat 'slechte mensen', hitlertjes en zo wel even mooi vanuit de hemel kunnen zien dat ze eigenlijk toch wel verkeerd bezig waren
Dimas: m) satan is er toch voor om de slechteriken te gaan straffen?
Edwin: satan slechteriken straffen?
Edwin: die vind slechteriken toch juist lief?
Dimas: Hel is toch de plek waar alle slechte mensen heengaan? Satan heerst toch over d ehel? Hel worden slechteriken gestraft. Satan doet dat.
Dimas: bovenstaand is een beeld wat VEEL gelovigen hebben
Edwin: ach, dat weet ik allemaal niet zo hoor. Moet je niet allemaal te letterlijk nemen denk ik.
Edwin: zo zie ik het niet helemaal
Edwin: ja, en is dat beeld bij voorbaat verkeerd?
Dimas: een gelovig beeld, behalve dat van jezelf en als je het voor je houdt, is al verkeerd
Edwin: ? als ik wat voor me houd?
Dimas: jouw ideeen over geloof, god, goed en kwaad
Dimas: die moet je zeg maar niet de buitenwereld inspreiden maar voor je houden en gewoon zelf beleven
Dimas: zonder daar anderen in mee te trekken
Dimas: iets wat veel christenen nog wel doen :/
Edwin: doe ik dat dan?
Edwin: jij vroeg erom
Dimas: ik zeg veel, ik zeg niet alle
Edwin: en trouwens, als het is om anderen te overtuigen.....
Edwin: als ze 't niet willen niet nee
Dimas: en als men vraagt je ideeen te vertellen is daar niks mis mee
Edwin: maar gewoon erover praten is niet verkeerd denk ik
Dimas: n) luister je bepaalde muziek niet omdat die muziek ev0l is?
Edwin: 't is niet zo dat ik 't altijd over m'n geloof heb
Edwin: maar soms een discussie is wel leuk
Edwin: neej, ik luister alle muziek zolang ik het mooi vind
Dimas: bedankt voor het interview. Je ziet het in de volgende FD terug
Edwin: ik vloek alleen nooit en ik vind het ook irritant als mensen enorm vaak vloeken. Beetje onnodig en respectloos voor degenen die wel geloven vind ik
Dimas: laatste vraag
Edwin: snel dan
Dimas: Je loopt over straat, en je ziet iemand met een shirt aan met als tekst: eat his body, drink his blood, be a slave under the yoke of god. Piss on christ, kill the priest. follow nature, praise the beast. Wat denk/vind je dan?
Edwin: dan denk ik: 'lekker tolerant kereltje, denkt ook veel aan z'n medemens'. Maar heel veel boeit het me niet (als 't nou een grappige tekst was ok)
  Met citaat antwoorden