Onderwerp: MIJN columns
Enkele bericht bekijken
Oud 7 May 2003, 12:00   #2
Dimas
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Column 2: Frying Columns

UITSCHOT OF DOODNORMAAL???


Het hedendaagse schoolbeeld:

Groepjes jongens die bij elkaar staan en wat staan te lullen, en meisjes die vrolijk arm in arm lopen, en kwebbelen met elkaar.

Geheid, dat als je met een jongen arm in arm over het schoolplein loopt, dat de hele school denkt: HOMO!!!. Maar denkt de hele school: LESBI!!! als er twee meisjes arm in arm lopen? Nee hoor, dan is het doodnormaal. Hoe komt het toch dat dit verschil er is. Waarom kan een jongen niks lichamelijks doen zonder voor homo uitgemaakt te worden, en meisjes alles bij elkaar en niemand die denkt dat ze lesbi’s zijn.

Nog raarder: Meisjes die met elkaar zoenen. Wat denk je ervan als je het ziet? En ja, 95% van de jongens denkt natuurlijk : BETERZ!!!, maar toch, is het niet raar? Helemaal als die meisjes niet lesbi’s zijn of zelfs een vriend hebben?

Ik ben hierover gaan discussiëren met Geartsjuh, een befaamde columniste, en ik zal proberen op te schrijven waar we het over hadden. De punten vanuit de jongenskant zijn voornamelijk vanuit mijn kant en de meisjespunten vanuit haar kant. Maar soms andersom of precies hetzelfde.

Arm in Arm lopen.

Bij jongens draait het allemaal om image. Daar kan je niet onderuit en een jongen moet z’n image hooghouden. Image is niks meer dan een beschermlaagje tussen de buitenwereld en de gevoelens van een jongen. Zodra er geen image is, licht er volgens de jongen te veel open qua gevoelens dat het bedreigend kan worden. Als een jongen dus met een jongen arm in arm gaan lopen, word zijn image vernietigt, want welke zelfrespecterende jongen gaat nou met een andere jongen arm in arm lopen denkt hij. En jongens hebben überhaupt al niet de neiging om dingen met elkaar te doen, lichamelijk.

Meisjes daarentegen lopen constant arm in arm. Allereerst. Meisjes zijn erg lichamelijk met elkaar. Ze borstelen elkaars haren, knuffelen, en lopen constant samen. Het is dus voor hun ook niet vreemd om arm in arm te lopen omdat het toch ongeveer al gebeurt. Meisjes kunnen namelijk hun gevoelens tonen waardoor het niet gek is. Een meisje geeft minder om een image dan jongens, omdat hun veiligheid uit een image bestaat. Een ander ding is dat meisjes vaak onzekerder zijn dan jongens. Dit hangt weer samen met het feit dat jongens een image moeten ophouden en meisjes niet. Meisjes vinden het prettig om arm in arm te lopen, vanwege het feit dat ze dan merken dat er iemand is die om hun geeft en hun vriend(in) is. Uit dit soort dingen haalt een meisje heel veel steun.


Dit is de sociaal-maatschappelijke kant. Er is natuurlijk ook nog de wetenschappelijke kant die we moeten bekijken.

Zoals jullie allemaal weten (op een paar na) bestaan de hersenen uit twee helften, de linker hersenhelft en de rechter hersenhelft.

De rechterkant is over het algemeen meer de vrouwenkant. In de rechter hersenhelft zitten dingen zoals gevoelens, denken in beelden, gevoel voor schoonheid en contact met het lichaam en het onderbewuste. De linker hersenhelft is voor communicatie, taal en meer concretere dingen zoals met je handen werken en meer

Bij vrouwen is de rechter hersenhelft meer verder ontwikkeld dan de linker. Dit verklaard waarom vrouwen gevoelig zijn, en dus ook waar ze arm in arm lopen.

Bij mannen is de linker hersenhelft meer ontwikkeld. Dit verklaard dus ook waarom mannen zo “ongevoelig” zijn, gewoon omdat de rechter hersenhelft minder ontwikkeld is dan de linker hersenhelft en dus in feite gewoon onderdrukt word. Hierdoor hebben mannen dus niet de gevoeligheid die vrouwen over het algemeen bezitten. Hierdoor zullen ze dus ook niet van die verzorgende neigingen hebben die vrouwen bezitten of de neiging hebben om überhaupt arm in arm te gaan lopen.


Zoenen zonder lesbisch te zijn

Misschien hebben jullie dit nog nooit gezien of zo, maar het gebeurt. Meisjes die in een café of gewoon op straat met elkaar tongen. Ik denk wel dat je kan begrijpen dat je dan raar staat te kijken. Helemaal als je weet dat allebei een vriend hebben.
Hoe zou dit toch komen, hebben wij ons afgevraagd.

Het is in de eerste plaats gewoon geil. Niet alleen voor de toeschouwers, maar ook voor de meisjes zelf. Het is een totaal nieuwe ervaring, of voor sommige gewoon een andere ervaring dan standaard jongen-meisje.

Daarna zeiden we meteen uitdagen. Maar dan rijst de vraag wie uitdagen? En waarom? Erg aardig om jongens zo uit te dagen maar wat moeten ze er vervolgens mee? Naar hun toelopen en zeggen “zin in een triootje op mijn kamer??" Denk het niet. En als je al überhaupt een triootje met een jongen zou willen doe je toch niet zo moeilijk maar neem je hem gewoon mee naar buiten in plaats van eerst ten overstaande van iedereen met elkaar te tongen. Maar goed, dat mogen ze zelf uitvogelen.

Het tweede waarop we kwamen waren weddenschappen. Heel goed mogelijk, maar ik ken meer jongens die met elkaar hebben gezoend (nee, ik val daar niet onder) dan meisjes. Over het algemeen zijn meisjes veel terughoudender tegenover weddenschappen en zullen zoiets dus ook niet zo snel doen.

Een andere optie die wij zagen was het uitproberen ervan. Meisjes zijn over het algemeen erg nieuwsgierig en zullen uiteindelijk ook wel eens willen weten hoe het nou is om met een meisje te zoenen. Niet alle meisjes zijn trouwens zo (voordat ik straks aangeklaagd wordt) want velen zullen dit niet doen omdat ze het gewoon niet vinden staan. In dat opzicht lijken ze dan een beetje op jongens die het ook belachelijk vinden (behalve twee idioten die ik ken die met elkaar gingen voor een biertje). De enige vraag die dan opkomt: ,,Waarom in godsnaam in zo’n drukke plaats waar iedereen je ziet?” Een mogelijk antwoord is dat je misschien bang bent dat het op de kamer uit de hand loopt enzo. Een ander antwoord is dat je hoopt dat ze het daar in het café of waar je dan ook bent wel een beetje gewend zijn en niet meteen met hele rare blikken naar je kijken.
Een jongen zal natuurlijk nooit van z’n leven met een jongen tongen in een openbare gelegenheid, tenzij hij homo is en gewoon met zijn vriend zoent. Maar voor het uitproberen never the nooit. Want: “Als een jongen met een andere jongen zou tongen om het uit te proberen, ben je levenslang gebrandmerkt als homo” Daar kom je niet onderuit.

De enige mogelijke manier om met een jongen te kunnen zoenen zonder gebrandmerkt te worden, vereist drie dingen
1) Het moet voor een weddenschap zijn
2) Je moet bekend en populair zijn
3) De andere mensen moeten weten dat je zo gek als een deur bent


Voor zover mijn columpje, tot volgende keer
  Met citaat antwoorden