Enkele bericht bekijken
Oud 4 March 2005, 14:07   #5
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheGroovMaster
ik vind het een lastige, wat moet je eraan doen dat deze mensen niet nog eens de fout in gaan.... kijk blijkbaar is 6 jaar cel voor 3 op de 4 mensen niet genoeg.
Om het op te lossen dat deze mensen weer dezelfde fout in gaan de straffen zo hoog maken dat als ze er weer uit komen een rollator nodig hebben ofzo en dat het afschrikwekkend word. En voor zwaardere delciten de doodsstraf weer invoeren maar met strenge controle zodat iemand niet onterecht tot de dood word veroordeeld. Dit gaat uiteraard allemaal wel meer geld kosten maar wat die criminelen aan schade aanrichten is ook veel... hiervoor wil ik best wel extra belasting betalen.

ik weet niet of der echt andere maatregelen zijn om dit soort dingen tegen te gaan, ik sta voor alles open, als het een goed idee is swa kom maar op.

Zwaarder straffen is juist geen optie volgens mij. Mensen raken nog meer geïsoleerd van de samenleving en zo vergroot je naar mijn idee de kans op recidive. De lange geschiedenis van het strafrecht leert dat geen enkele straf zwaar genoeg is om echt af te schrikken. Doodstraf, lijfstraffen, gevangenisstraffen.. de mens blijft toch wel misdaden plegen. Als je iemand echt dood wilt hebben dan doe je het toch. Als je een misdaad pleegt in een opwelling door emoties, dan sta je niet stil bij de gevolgen.
Wat belangrijker is om mensen zo te begeleiden dat de kans op recidive minder is. Als iemand weer normaal in de samenleving aan de bak kan, dan zal hij minder snel geneigd zijn weer in de oude fouten te vervallen. Als iemand uit de gevangenis komt en hij moet alles maar op eigen kracht weer zien op te bouwen; goede kans dat hij in herhaling valt. Maar al met al valt misdaad toch niet te voorkomen, je kunt het hooguit wat reduceren.

Voor overtredingen lijkt strafverzwaring me wel effectief. Vaak worden overtredingen uit laksheid of luiheid gemaakt. Denk bijvoorbeeld aan verkeersovertredingen. Als daar veel zwaardere straffen en controle tegenover komen te staan, laten veel het wel uit hun hoofd. Maarja, zoiets kun je natuurlijk niet tot in het onevenredige doorvoeren.
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden