Enkele bericht bekijken
Oud 2 August 2006, 21:20   #3
AMF
Super Lid
 
AMF's Avatar
 
Geregistreerd op: 23 December 2002
Locatie: Utrecht
Berichten: 8.609
Standaard

Het commentaar van Keira:

Proza

Het Rugzakje

• Originaliteit (8 )
o Een mooi onderwerp waarover wordt geschreven, ik kom het niet vaak tegen. Niet in de vorm zoals deze. Natuurlijk wordt er wel vaker geschreven over zulk soort persoonlijke problemen. Maar toch op een andere manier.
• Schrijf- en Grammaticafouten (8 )
o Ik heb vrijwel geen dingen opgemerkt die echt storend zijn voor het verhaal. Toch wil ik nog wel even een paar klein puntje noemen.
 “DE zwarte auto” Hoort die “De” met twee hoofdletters? Of toch niet, je beklemtoont het er wel mee, maar toch vraag ik me af of het zo hoorde. Ik vond het alleen zelf niet zo mooi.
 “De eerste keer was die nacht.” Een erg verwarrende zin, hiermee stopt het verhaal even, de volgende zin sluit namelijk niet goed aan. Het is eigenlijk pas net dat ik opeens zie wat ermee bedoeld wordt. Erg verwarrend en is een kleine stop in het verhaal, best jammer.
 “2” Je gebruikt cijfers in je verhaal, iets waarvan ik zeker niet wil zeggen dat ik het ook niet doe, maar ik wil wel even vermelden dat zulke korte cijfers beter uitgeschreven kunnen worden, dat is mooier. De laatste keer doe je dit trouwens wel.
 Verder nog enkele kleine foutjes als “Ijlend” dit kan beter geschreven worden als ‘IJlend’. “Alletwee” hoort geschreven te worden als Alle twee en “geklemt” is met een “d”, ‘geklemd’ dus. [van klemde]
• Schrijfstijl + Samenhang (9)
o Als ik eerlijk ben vindt ik dat je een hele mooie schrijfstijl hebt, alles loopt lekker door. Je roept ook vragen op, maakt het spannend en zorgt ervoor dat je door moet lezen om het eind te weten te komen. En dan kan soms heel moeilijk zijn. Voor zo’n kort verhaal vindt ik verder ook dat je alles heel goed beschreven hebt. Dit vindt ik vooral zo knap aangezien ik zelf nogal wat moeite heb om dat voor elkaar te krijgen in kortere verhaaltjes. Verder wissel je gevoel en gebeurtenis ook mooi af en zorgt ervoor dat het in elkaar doorloopt. Heel mooi.
o Even een korte opmerking verder. Jou verhaal blijft doorgaan, alles typ je achter elkaar door. Nu was het hierbij niet zo erg, al was het even wennen. Maar zelf vindt ik het prettiger lezen als alles wat wordt gezegd door een nieuw persoon op een nieuwe regel begint. Klinkt een beetje vaag en ik vraag me af of je het begrijpt. [Ik deed het eerst ook zo hoor, dus eigenlijk moet ik mijn mond houden]

Algemene waardering: 8,3

Naamloze Inzending

• Originaliteit (9)
o Ik heb zoiets nog nooit gezien, naja, als je om een verhaal vraagt, dan krijg je meestal niet een zeg maar, korte gedachte voor je neus geschoteld. In die zin is het dus heel goed verzonnen.
o Aan de andere kant gaat het eigenlijk weer allemaal om hetzelfde. Een persoonlijk probleem, zoals we zo vaak tegenkomen. Eigenlijk gaat het gewoon in de vorm waarin je het aan ons presenteert dat het zo een hoge waardering krijgt.
• Schrijf- en Grammaticafouten (8 )
o Geen duidelijk schrijffouten, al heb ik nog wel enkele opmerkingen.
 “Ooit het gevoel gehad dat je denkt dat er iemand achter je staat?” Deze zin loopt niet lekker, had beter geschreven kunnen worden als: ‘Ooit het gevoel gehad dat er iemand achter je staat?’
• Schrijfstijl + Samenhang (9)
o Het is een mooie schrijfstijl, het loopt allemaal goed door en er is weinig op aan te merken. Behalve die eerste zin dan, die loopt niet echt lekker. Verder heb ik er weinig over te zeggen. Je beschrijft het gewoon goed

Algemene waardering: 8,7

De brief op de keukentafel

• Originaliteit (8 )
o Een speciale manier om ons een verhaal te vertellen, hoewel het eigenlijk maar een deel van een verhaal is. Het is eigenlijk geen verhaal, maar toch weer wel. Het zou een begin van en verhaal kunnen zijn, er valt namelijk een heleboel omheen te fantaseren. Het is niet alledaags, maar het is ook niet iets wat ik nooit tegenkom. Goed oordelen is vrij moeilijk.
• Schrijf- en Grammaticafouten (9)
o Geen opvallende fouten en verder ook geen opmerkingen daarover.
• Schrijfstijl + Samenhang (7)
o Een mooie schrijfstijl, ook hier loopt alles weer lekker door. In het begin is alles alleen een beetje onduidelijk, vooral omdat je van tevoren niet weet dat het een droom is. Hoewel het er wel bij staat, maar ik snap het niet. Als je het gewoon even iets wil lezen is dit in ieder geval niet een verhaal wat je moet pakken. Je moet je aandacht er namelijk wel bij houden.
o Ondanks de mooie manier van omschrijven raakt het verhaal me niet echt, niet op de plekken waar het me zou moeten raken, daarvoor blijft het iets te oppervlakkig. Het is mooi, maar niet mijn ding.
Algemene waardering: 8

De verandering

• Originaliteit (8 )
o Het feit dat je gaat vertellen wat er met een aap gebeurd is iets wat ik wel vrij origineel vindt. Normaal gesproken heb ik namelijk verhalen die vanuit menselijkere wezens worden beschreven. Dit omdat het natuurlijk veel simpeler is.
o Verder vindt ik het idee van je verhaal alleen een beetje oppervlakkig er zit geen echte lijn in. Het is niet slecht, maar het spreekt me ook niet aan om echt door te lezen.
• Schrijf- en Grammaticafouten (7)
o Vooral in het begin heb ik zinnen die me gewoon even stil laten staan, zinnen die ik echt een paar keer moet lezen voordat ik verder kan ik het verhaal. Dat is best wel jammer, want als het beter zou lopen, dan zou het beter zijn geweest.
 “Eerst snappen haar ouders niet waarom Kiki ze zo vroeg wakker maakt. Wat moet ze nu weer van ze?” “Kiki ze zo vroeg” en “moet ze nu weer van ze” lopen niet lekker en je moet de zin goed bekijken om het duidelijk te snappen. Meteen al een stop in het begin van het verhaal zodra het juist op gang komt.
 “Dus Kiki’s moeder wil Kiki liever dicht bij zich hebben” De dus in deze zin zit niet helemaal lekker. Als je de zin iets had omgegooid had je “dus” weg kunnen laten en had het lekkerder gelezen.
 “Het hele gezin propt zich lekker vol.” Hij volgt niet lekker op het voorgaande deel. Men verwacht namelijk dat je verder gaat over de pruim die ze gaat zoeken, als je dan opeens invalt over het gezin, dat gaat niet, niet op de manier waarop jij het hebt gedaan.
 “Kiki rent nu letterlijk” en “Gewoon blijven slingeren” Een klein foutje waar je wel een beetje op moet letten. Slingeren en Rennen zijn iets anders, niet dramatisch hoor, maar je kunt het beter bij eentje houden.
• Schrijfstijl + Samenhang (7)
o Hierop ben ik eigenlijk al bij het bovenstaande ingegaan. Heel veel zinnen lopen gewoon niet lekker, naja, heel veel valt ook wel mee. Maar het zijn er genoeg om het verhaal op te houden.
o Daarnaast merk ik ook op dat iemand het verhaal van Kiki aan iemand verteld. Zeg maar een Opa aan zijn kleinkinderen. Op sommige plekken komt dit heel goed naar voren, maar soms kom je gewoon weer in een verhaal terecht waarbij helemaal geen opa en kleinkinderen zijn en dan opeens is hij er wel weer. Heel verwarrend en leest ook niet echt lekker voor mijn gevoel.
o Een erg open einde, helemaal niet erg, maar het is te open. Voor mijn gevoel is er namelijk nog geen einde, je eindigt met een vraag, maar ik heb het idee dat er beter naartoe gewerkt had moeten worden.
o De angstige gevoelens van Kiki omschrijf je trouwens uiteindelijk wel zeer mooi.

Algemene waardering: 7,3

Groene Ogen

• Originaliteit (8 )
o Standaard verhaal, met een standaard uitvoering, maar toch met een eigen inbreng. Ik heb het nog niet eerder ergens terug gezien, al blijft eigenlijk alles gewoon standaard.
• Schrijf- en Grammaticafouten (8 )
o Hoewel ze niet echt storend zijn bevinden zich toch nog wel wat spelfouten in het verhaal.
 “allevier” Moet los van elkaar worden geschreven ‘alle vier’
 “Er schel geblaf en een natte tong doen haar ogen openen, ze duwt het natte ding met haar handen weg en keek recht in een fel licht, de zon.” T.t. en v.t. worden in één zin gebruikt. In het stuk daarna wordt ook overgesprongen van t.t. naar v.t. Niet altijd even lekker te lezen.
 “groende” wordt tweemaal genoemd, geen normaal Nederland woord in deze zin. Had Groene moeten zijn.

• Schrijfstijl +Samenhang (7)
o Geen slechte schrijfstijl, maar het is niet echt perfect. Het loopt wel door, maar het leest niet het meest prettig. Er is nu weinig over te zeggen, maar er zijn wel verhalen geweest die lekkerder doorliepen.

Algemene waardering: 7,7

Uitslag

Het Rugzakje: 8,3
Naamloze inzending: 8,7
De brief op de keukentafel: 8
De verandering: 7,3
Groene Ogen: 7,7

De cijfers spreken voor zich, maar toch gaat mijn stem uit naar “Het Rugzakje”, gewoon omdat dit verhaal mij het meeste aansprak. Ik kon erin meeleven en… het voelde gewoon goed. En wat een gevoel zegt is veel belangrijker dan origineel zijn, een goede spelling hebben of een mooie schrijfstijl hebben. [Met die drie kun je alleen komen tot een gevoel wat de lezer moet krijgen]

Poëzie

Naamloze inzending 1

• Originaliteit (8 )
o Het einde is nogal vaag
• Schrijf- en Grammaticafouten (7)
o Aan het begin van de zin staan overal hoofdletters, behalve bij de 2e. Best wel vaag. Verder staan veel hoofdletters ook op een plek waar ze eigenlijk niet horen. Ze komen namelijk na een vraagteken.
• Schrijfstijl (9)
o Een vast rijmschema, valt alleen niet zo heel erg op. Verder loopt het lekker door.
Algemene waardering: 8

Naamloze Inzending 2

• Originaliteit/ inhoud (9)
o Het is eigenlijk vrij standaard om gevoelens te omschrijven, maar door het sporten aan te halen ben ik eigenlijk wel zeer verrast. Dat je dit opeens zegt, dat zorgt ervoor dat het alledaagser lijkt, het onderwerp lijkt meer aan de oppervlakte te liggen, maar het geeft toch weer een diepere betekenis.
• Schrijf- en Grammaticafouten (5)
o Geen hoofdletters en leestekens
• Schrijfstijl (7)
o Er zit een lichte rijm in, deze komt som heel mooi uit, andere keren wat minder. Zin 2 en 4 rijmen mooi, alleen de rijm bij zin 5 erbij vindt ik minder mooi. Daarna loopt het wel weer goed. Het is verder vrij apart dat je een oneven aantal zinnen hebt, dat zie ik namelijk niet zo vaak en meestal ligt het mij ook niet.
o Zin 1 t/m 4 zijn mooi, zin 6 t/m 9 zijn mooi, 5 hangt er een beetje moeilijk tussen, al is deze wel een beetje noodzakelijk wil je het 1e deel (1-4) met het 2e deel (6-9) verbinden.
o Pas na enkele keren de woorden goed doorgenomen te hebben begrijp je waar het nou werkelijk om draait. Dat is heel mooi gedaan.
o Doordat je geen hoofdletters en leestekens hebt geplaatst heb je ookal een probleem dat het lezen nooit optimaal is, ik vindt het gewoon niet prettig lezen en is voor mij dus geen prettige schrijfstijl.
Algemene Waardering: 7

Hoe alles stopt

• Originaliteit/ inhoud (7)
o Voor mij persoonlijk weet ik niet wat hierover te vertellen valt, het is beschrijven van wat gebeurd en gevoel en dat is best mooi in de afwisseling. Iets waarvoor ik wel punten wil geven. Verder vindt ik hem niet bijzonder speciaal, maar dit kan ook gewoon komen omdat ik een vreemd gevoel erbij heb. Het leest namelijk niet zo..
• Schrijf- en Grammaticafouten (6,5)
o Geen leestekens

• Schrijfstijl (6)
o Er zitten soms wel dingen tussen die niet helemaal lekker doorlopen. De herhaling van de Doodse … is heel mooi gedaan en geeft het gedicht toch nog een soort geheel. Verder heb ik wel het idee dat je aan het einde niet echt meer wist wat je moest schrijven. De laatste twee stofe’s lijken namelijk wel los te staan van de rest. Hierbij ga je namelijk opeens langere zinnen gebruiken en verander je het rijmschema wat ik eerder terugvond. Dat je het eigenlijk al niet meer helemaal wist vindt ik al terug in strofe 6, ik heb op dat moment namelijk het idee dat je opeens woorden nodig had om te rijmen en het niet echt lukte.
o Geen echt vast rijmschema, al maakt dat verder niet uit. Stofe 1 t/m 5 lijken namelijk gewoon een geheel te vormen. Ik zou eigenlijk willen zeggen dat je beter had kunnen stoppen na 5, dan was hij waarschijnlijk beter uit de verf gekomen dan nu. De laatste 3 strofe’s zijn namelijk niet de meest mooie als je ze grondiger dan vluchtig leest.

Algemene Waardering: 6,6

Uitslag

Naamloze inzending 1: 8
Naamloze inzending 2: 7
Hoe alles stopt: 6,6

De cijfers kan ik laten spreken, maar dat doe ik niet. De cijfers zijn namelijk maar cijfers en zeggen niets. Toch kan ik geen beslissing maken. Vandaar dat ik, geen stem uitbreng op welk gedicht dan ook. De schrijvers zullen het moeten doen met de beoordeling en dat is het dan ook, meer heb ik er niet over te zeggen.
__________________
Uw advertentie hier?
AMF is offline