Onderwerp: eens of oneens?
Enkele bericht bekijken
Oud 3 February 2005, 13:46   #35
Ar-Tuur
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Tja ik vind dat heel gevaarlijk en te gemakkelijk. Tuurlijk zijn Versailles en de opkomst van Hitler onlosmakelijk verbonden. Maar ondanks dat het verdrag buiten alle proportie was (aan de andere kant kan ik me de beweegredenen van Frankrijk allezins voorstellen trouwens, als een deel van een generatie dood is, je land binnengevallen is en er van je economie en landbouw weinig meer over is wil je enige vergoeding en een herhaling voorkomen: over vernedering van volken gesproken), hebben de geallieerden ook naarmate de jaren '30 vorderden ingezien dat Versailles te zwaar was en averechts zou werken. De VS brachten herstelbetalingen en gedwongen leningen aan Duitsland in '29 sterk terug. De bedragen die oorspronkelijk bedoeld waren als herstelbetalingen zijn nooit zo ver gekomen. Hitler kon tot op zekere hoogte zijn gang gaan bij het terugnemen van het Rijnland en de wederopbouw van zijn leger en kon zelfs gebieden met Duitsers ongestraft annexeren. Dat Hitler daarna veel verder ging, bizarre plannen met Europa en haar volkeren had is volledig voor zijn conto lijkt me. Ik denk dat de economische depressie veel meer een veroorzaker van WOII was.
  Met citaat antwoorden