Onderwerp: eens of oneens?
Enkele bericht bekijken
Oud 3 February 2005, 14:47   #38
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ar-Tuur
Tuurlijk is dat zo, maar die onvrede kwam met name door een oorlog die ook in Duitsland gretig gestart werd (maar waar Duitsland niet als enige schuldig was, dat is duidelijk). Maar laten we niet vergeten dat Duitsland wel het land was dat buurlanden binnenviel en daar enorme schade aanrichtte. Dan vind ik het altijd moeilijk om te spreken over onderdrukking en vernedering. Herhaling voorkomen vind ik uit het oogpunt van Frankrijk vrij legitiem. Maar goed, ik heb al geprobeerd uit te leggen dat ik denk dat met name de economische depressie en de politiek van Hitler oorzaak zijn van WOII en dat Versailles in de jaren in de loop van de jaren '30 weinig invloed meer had. De zware beperkingen en verplichtingen van Versailles werden namelijk bewust door de geallieerden opgeheven. Het was niet zo dat de veroveringstocht van Hitler onvermijdelijk was..
Nee, maar Versailles was wél de oorzaak dat een zieke geest als Hitler de volmacht kreeg in Duitsland. Nogmaals, in de jaren '30 was het kwaad al geschiedt. Hitler was al aan de macht en had al alle macht in handen toen Versailles minder streng werd nageleefd.

Dat Duitsland (mede-)schuldig was aan de WOI staat mijns inziens geheel los van de elende daarna. Daarbij kun je dan niet de hele bevolking over één kam scheren. Het feit dat zijn de WOI begonnen betekend nog niet dat 20 jaar na dato diezelfde bevolking nog steeds gestraft dient te worden. Na de WOII heeft men laten zien hoe het ook kan, ondanks alle schade die was aangericht. De economische problemen waren trouwens wel overal, maar natuurlijk nergens zo heftig als in Duitsland.
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden