Enkele bericht bekijken
Oud 11 June 2006, 08:48   #1
componistje
Guest
 
Berichten: n/a
Question Telepathie? (bestaat het)

Telepathie, een merkwaardig fenomeen. Ikzelf ben muzikant/dirigent en heb nog maar 1 echte vorm van telepathie tegengekomen. Volgens Wikipedia is telepathie nog niet wetenschappelijk bewezen:

"Telepathie zou een paranormaal fenomeen zijn en wordt onderzocht door de parapsychologie.

Door de meeste wetenschappers wordt er in het algemeen van uitgegaan dat telepathie niet bestaat, aangezien deze fysisch tot nu toe niet meetbaar is gebleken. Er zijn ook nog nooit gedegen, wetenschappelijke, reproduceerbare experimenten onder strikte omstandigheden gepubliceerd, waarin het bestaan van telepathie onomstotelijk is aangetoond. Zij voelen zich in hun mening gesterkt doordat er in sommige gevallen bedrog is vastgesteld. Echter, de theorie achter telepathie (het moduleren en versterken van hersengolven) is sterk vergelijkbaar met, en volgens sommigen zelfs een vorm van, radio. Dit sluit een mogelijkheid tot het bestaan van telepathie niet uit, al is er op dit moment geen werkelijke mogelijkheid tot toepassing bekend."

Nog niet meetbaar gebleken? Hmm... Daar stel ik me toch serieuze vragen bij. Hoe kan het dat in een orkest, als een dirigent met zijn ogen kijkt, de muzikanten weten wat hij bedoelt. De beste dirigenten uit de geschiedenis zegden alles met hun ogen. Natuurlijk ook met hun gestiek, maar het meest met hun ogen. Hun ziel die ze als het ware overbrengen op een groep van 80/100 muzikanten die allemaal hetzelfde reageren. Dat noem ik pas echte telepathie. Als je er dan verder over nadenkt. Die telepathie is tot stand gekomen omdat je in feite tot dezelfde groep behoort met dezelfde opleiding. En toch, het blijft een merkwaardig fenomeen om eens verder te onderzoeken.

Nu, het is meer een filosofie die niet echt op dit forum thuishoort maar moest hier iemand passeren, geef gerust eens je mening hierover.

groetjes,

Hannes Vanlancker
(www.hannesvanlancker.be)

ps: muziek - luisteraar vormt ook een soort van telepathie denk ik persoonlijk. Ik spreek enkel uit mijn eigen ervaringen dan. Dat muziek emoties teweeg kan brengen. Hoe komt dat? ... (ideetje voor een volgende post )
  Met citaat antwoorden