Enkele bericht bekijken
Oud 11 August 2005, 21:55   #3
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

Om te zeiken: verrassen.. Verassen is zo sneu over het algemeen.

Top
Het is inderdaad vooraf erg moeilijk om er iets zinnigs over te zeggen dit keer. PSV lijkt mij zwakker geworden, maar speelde vorig jaar bijvoorbeeld ook een meer dan dramatische voorbereiding. Toch vrees ik er voor. Vayrinen en Simons hebben mij tot nu toe allesbehalve kunnen overtuigen.

Ajax lijkt mij sterker dan vorig jaar. Toen hebben ze het jaar weggegooid door interne ruzies en een matige coach die het niet in de hand had. Blind lijkt een verstandiger beleid te voeren en zelfs het meest misselijkmakende mannetje houdt zijn mond terwijl hij op de bank wordt gezet. Probleem is echter dat er nog steeds geen echt fatsoenlijke centrumspits staat. En de jonkies als Maduro worden groter en groter gemaakt dan dat ze werkelijk zijn. Als Blind gewoon met Galasek als sterkmaker op het middenveld zou beginnen ipv Maduro zou Ajax gelijk een stuk beter staan heb ik het idee.

Feyenoord lijkt me ook gegroeid tov het vorige rampjaar. Koeman werkt met een duidelijke vaste lijn, er is weer een systeem en iedereen weet waar men aan toe is. Probleem blijft echter dat de selectie nog steeds te groot en te middelmatig is. Maar als Koeman er voor kan zorgen dat de organisatie achterin goed en stabiel staat dan kunnen Kalou en Kuijt (als ze blijven) het verschil maken en Feyenoord lang laten meedoen om de bovenste plekken.

Subtop
AZ is natuurlijk ook een groot vraagteken. Waren de redelijke successen te danken aan Adriaanse of is de spelersgroep werkelijk in staat om aan de top mee te draaien? Vorig seizoen was de tweede seizoenshelft al tamelijk dramatisch, maar dat werd enigszins verbloemd doordat ze in de UEFA-cup boven hun kunnen uitstegen. En wat kan Louis van Gaal? Ik denk dat het verwachtingspatroon voor AZ toch te hoog zal liggen en dat een 4e plek het hoogst haalbare is.

SC Heerenveen heeft in redelijke rust met veel jonge spelers weer een seizoen kunnen groeien. Mennekes als Huntelaar, Samaris en Yildirim zijn een jaar rijper en ervarener. Met Nilsson was er al een erg goede speler bijgekomen in de loop van vorig seizoen. Bruggink speelde vorig jaar onder zijn kunnen leek het, maar is in de voorbereiding voorlopig goed op dreef. Hij moet met zijn ervaring veel meer kunnen brengen in principe. Erg belangrijk is ook de komst van Bosvelt. Hij brengt meer balans in de ploeg en zijn ervaring is op die positie zeer belangrijk.

NAC Breda heeft erg veel aankopen gedaan van naam met als belangrijkste exponent uiteraard van Hooijdonck. Maar ook Sikora, Vonlanthen, Zwaanswijk, van Gessel, Elshot (en mis ik er nog een?) zijn gevestigde namen. Wordt betekent dit als groep? Welke resultaten kunnen we verwachten? Op papier ziet het er mooi uit.

Roda JC heeft niet veel wijzigingen ondergaan in de spelersgroep, de grootste winst zit in de technische staf als het goed is. Achterin staat het redelijk sterk naar mijn idee, terwijl voorin een aantal spitsen rondloopt waar de klasse vanaf druipt. Europees voetbal moet zeker kunnen, hopelijk ligt het verwachtingspatroon niet te hoog.

FC Twente kende een erg sterke tweede seizoenshelft vorig jaar. Voorin heeft men onberekenbare spelers als N'Kufo, Touma en Gakhokidze die altijd een wedstrijd uit het niets kunnen beslissen. Een jong, maar talentvol middenveld, ziet er ook leuk uit. Achterin vind ik het wat minder, zeker nu Boschker er een paar maanden uitligt.

Vitesse kent een ervaren spelersgroep met een groot aantal bikkelaars waar je niet graag tegen speelt (Schaaf, Yakubu, Jansen, Vreven, vd Berg). Voorin mist men een topspits heb ik het idee. Amoah is al jarenlang topscorer, maar pakt naar mijn idee te weinig punten. Gluscevic valt vies tegen. Wellicht is de selectie wat dun, maar als het meezit gaat Vitesse gewoon Europa weer in.

Middenmoot
FC Groningen groeit rustig, maar stabiel. Er staat een aardige selectie. Voorin toonde Nevland zich vorig jaar een ware goalgetter met een ongekend moyenne. Het is echter niet realistisch om dat dit jaar weer te verwachten. Samen met Koen vd Laak moet hij een aardig duo voorin kunnen vormen denk ik. Van een of andere nieuwe Braziliaan wordt ook het een en ander verwacht. Voor de rest zijn het naar mijn idee vooral leuke spelers in de middenmoot, maar komt het iets te kort voor de echte subtop denk ik. Maar ook Groningen zou zomaar in positieve zin mee kunnen gaan doen.

FC Utrecht kende vorig jaar een matig seizoen. Na een wervelende start viel men hard terug. Zijn ze dit jaar sterker geworden? Nelisse heb ik niet zo heel hoog zitten, maar was bij AZ zeer nuttig. Fortune kan ik nog niet echt beoordelen. Mentaliteit zit daar altijd wel goed, de groep kan boven zichzelf uitstijgen als het meezit. Maar op papier: wederom middenmoot.

NEC dan. Een aantal jaar geleden haalde deze groep Europees voetbal, daarna was het twee jaar helemaal niets. Dure investeringen als Boutahar, Niedzielan en Barreto kunnen de club niet aan een vaste plaats in de subtop helpen. Wat we dit jaar kunnen verwachten, nu Lok vanaf het begin kan werken met de groep.. ik weet het niet, maar ik verwacht niet dat het meer dan middenmoot zal zijn. Maar ook hier geldt dat het zomaar positief kan uitpakken.

RKC Waalwijk heeft wederom flink moeten inleveren afgelopen seizoen. De selectie is weer dunner geworden, de betere spelers zijn vertrokken en men speelt zelfs met Weevers in het goal. Koster lijkt me een redelijke trainer. De selectie lijkt me te goed om tegen degradatie te vechten, maar komt te kort om echt mee te doen om de PO.

Willem II heeft ook al zo'n krappe selectie. Aantal talentvolle spelers, maar de spoeling is erg dun. Vorig seizoen zijn ze min of meer toevallig Europa in gevallen, dat zal dit seizoen waarschijnlijk niet lang duren. Daarna kan men zich weer op de competitie richten en als iedereen heel blijft kunnen ze wellicht meedoen om de PO. Maar zonder echte spits en met zo'n dunne selectie kan het nooit structureel wat worden.


Degradatiekandidaten
ADO, RBC, Sparta, Heracles... Het zijn de geijkte namen die tegen degradatie vechten waarschijnlijk. Veel durf ik er niet van te zeggen. ADO heeft naar mijn idee een redelijk stabiele selectie. In RBC wordt altijd veel geld gepompt om er in te blijven. Zo heeft men met ElKhattabi op zich wel een aardige spits. Sparta is een traditieclub die eigenlijk altijd op eredivisieniveau hoort te spelen. Heracles kent een aantal goede aankopen. Talenten zoals Klavan en die Jap gecombineerd met zeer gelouterde spelers uit de Duitse competitie. Ik durf niet echt te zeggen wie er zal gaan degraderen...


En er kan natuurlijk nog erg veel gebeuren tot 31 augustus als de spelersmarkt dichtgaat.. Dat zal ook nog voor een groot gedeelte de eindstand bepalen, want veel clubs missen op belangrijke posities nog een speler..
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden