Onderwerp: automulilatie
Enkele bericht bekijken
Oud 10 January 2003, 14:06   #26
!Y!US!C!30X
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Fade of Light
als je depressief bent, is het in veel gevallen, dat je beeld op de wereld totaal veranderd. Je haalt niet meer geneog kracht uit de leuke dingen en concentreert je vaak op de dingen die juist minder zijn. Zo kan een persoon misschien niet meer rationeel denken en de lichamelijke pijn van het mutileren een beter gevoel vinden dan de mentale pijn.... Dit is een korte termijn oplossing en zeker niet lange termijn, maar zoals ik al zei, het is in die perioden lastig om helemaal helder na te denken over de gang van zaken. En als ze eenmaal deze uitlaatklep gevonden hebben, dan zullen ze er mogelijk aan gehecht blijven, omdat het de 'beste' of 'makkelijkste' weg is.

en dat je automutileren niet als verwerken ziet, maar juist als een probleemveroorzaker, komt omdat je zelf nog goed genoeg kunt nadenken over de gang van zaken.

Ik moet zeggen dat alles wat ik hierboven zei, berust op de talloze berichten die ik ondertussen vna automutilatie heb gelezen. Ik heb er zelf geen ervaring mee (en ben ook niet van plan om het uit te proberen.... het kan dus dat ik fout zit, of dat ik slechts voor een selectieve groep mensen spreek (laatste heeft overigens iedereen...)
mijn beeld op de wereld is ook behoorlijk negatief, maar daar kan je toch weinig aan veranderen..
maar ik kan gewoon niet inzien dat lichamelijke pijn je geestelijke pijn kan verminderen..
misschien zoals ze zeggen op het moment, maar hoe gauw je dus hebt gesneden(of andere vorm van zelfbeschadiging) en je ziet het resultaat dan lijkt me toch dat het je alleen nog erger de put in werkt
dus daarom kan ik niet snappen dat normale mensen eraan beginnen..

Citaat:
Originally posted by earshot


automutileren is inderdaad een dwang, en als iemand eenmaal door heeft dat het even helpt is het nog moeilijker om ermee te stoppen. voor mij werkt het als een verslaving.
hmm.. ik heb die dwang niet, en kan me die dwang niet voorstellen..

Citaat:
Originally posted by earshot


is een joint dan beter dan snijden? met beide maak je je lichaam stuk, en ik weet wel dat snijden slecht is, maar ik hoef echt geen troep in mn lichaam. en wat bedoel je precies met na-apen?
met na-apen bedoelt ze dat je andere mensen gaat nadoen met automutileren..
ooit is het gekomen dat mensen zijn gaan snijden in hun polsen(vraag me niet hoe het is gekomen) maar hieruit krijgen andere mensen ook het idee om te gaan snijden
en misschien komt zo ook wel die "dwang" want het lijkt me niet dat het vanzelf komt..