Enkele bericht bekijken
Oud 21 June 2006, 14:12   #5
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Foetsy
Denk ik niet.
De Griekse en Romeinse goden waren verzonnen om bepaalde natuurverschijnselen etc te verklaren. Tenminste, als je denkt dat zij het voortvloeisel waren uit andere goden (die natuurverschijnselen verklaarden) die ontstonden in een tijd waarin mensen niet in bedwang hoefden te worden gehouden. Dat in bedwang houden is meer een probleem van de afgelopen tijd denk ik, niet van 30.000 jaar geleden. Geloof heeft misschien altijd wel bestaan.
De bedenker van het Christendom had toch nooit kunnen denken dat zijn gedachten uit zouden groeien tot een wereldgodsdienst.
Hetzelfde geld voor Mohammed. En dus had hij de godsdienst niet verzonnen voor wereldheerschappij (eerder omdat hij wat engelen in zijn dromen zag of weet ik veel )
Geloof zorgt voor een soort organisatiegraad in beschavingen. Bijvoorbeeld door te stellen wat goed en kwaad is, hoe men moet leven en vaak een direct verband tussen de heersende elite en de godenwereld. Dus kan je volgens mij wel zeggen dat het geloof een bindende factor was en vaak nog is.