Onderwerp: Geloof?
Enkele bericht bekijken
Oud 26 April 2003, 14:04   #49
lisa_girl
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Dimas

Waarom vind God het fijn als men met z'n honderden bij elkaar zit in een kerk en maar iets opdreunt, terwijl jij ook thuis had kunnen zitten en een veel persoonlijker en misschien ook emotioneler gesprek zou kunnen hebben? Ik denk dat God veel blijer zou zijn met jouw eigen boodschap, dan een gemeenschappelijke boodschap van 100 mensen die iets uit een boekje lezen.

Het is ook niet de bedoeling dat je alleen op zondag in de kerk met God bezig bent, maar het is en en. En op zondag met de hele kerk (en dan bedoel ik de mensen in de kerk) samen God aanbidden, en hem prijzen, en zelf een persoonlijke relatie met Hem hebben. Als je niet zelf gesprekken houd met God, dan kan je ook niet goed in de kerk God aanbidden met de andere mensen. Het belangrijkste is inderdaad de persoonlijke gesprekken, maar het is goed om ook in de kerk met z'n allen Hem te prijzen. En als je echt in God gelooft, dan is het ook fijn om met heel veel mensen die ook allemaal van God houden hem te aanbidden.


Hoe kan men iets over god leren? Er is niks dat wij van god weten, behalve dingen die door mensen geschreven zijn. En die mensen hebben zelf god niet meegemaakt/waargenomen, dus er valt niks over god te leren. Er valt alleen wat te leren over hoe mensen God zien.

De Bijbel is inderdaad door mensenhanden geschreven. Maar die mensen hebben het niet allemaal zelf bedacht, het is ze allemaal ingegeven door God. Ok, het klinkt een beetje moeilijk, maar het is zo dat God de mensen inspiratie heeft gegeven om het op te schrijven. En daardoor komt het ook dat de Bijbel goed bij elkaar past, er staat niet overal iets compleet anders. Terwijl de Bijbel toch door allerlei verschillende mensen is geschreven, vissers, artsen, profeten en ga zo maar door. Dan is het toch heel bijzonder dat al die mensen ongeveer hetzelfde schrijven, dat ze elkaar niet helemaal tegenspreken? Dan moet het toch wel door iemand ingegeven zijn?

God is niet geloofsgebonden zeg je. Dus God is dan voor iedereen beschikbaar, of je gelooft of niet? Of is God ineens een luxe geworden voor iemand die gelooft? Denk je dat God ineens een kerk de rug toekeert als die kerk een aantal regeltjes uit de bijbel niet volgt? Zal hij dat zo erg vinden? Die kerk gaat voort in de christelijke geest, maar omdat de bijbel niet letterlijk gevolgd wordt, kijkt god niet meer naar ze om?

God is inderdaad niet geloofsgebonden, Hij is voor iedereen beschikbaar. Iedereen die maar even Hem aanroept zal Hij naar luisteren. En als een kerk een aantal regels uit de Bijbel niet volgt, zal God die kerk niet de rug toekeren. Maar Hij zal het wel verdrietig vinden dat ze Hem niet meer helemaal volgen.
Ik weet niet of je de Bijbel wel eens gelezen hebt, of delen eruit, maar het volk Israel (het volk van God) was ook echt geen braaf volkje hoor. Zij zijn ook ontzettend vaak tegen God ingegaan, en van Hem afgedwaald. Maar toch luisterde God elke keer weer naar ze, als ze spijt kregen van wat ze hadden gedaan, en weer naar Hem wilden luisteren. Hij heeft ze niet de rug toegekeerd, al heeft Israel dat wel bij Hem gedaan. Dus zal hij een kerk ook niet de rug toekeren als ze een paar regeltjes niet meer volgen. Maar Hij vind dat wel erg.


In de bijbel staan echt veel regels inderdaad. Ook veel onzinnige, achterlijke, achterhaalde regels. Regels die geen zinnig mens meer zou volgen maar helaas af en toe nog wel te vinden zijn bij strenge gelovigen. En denk eraan, God heeft de bijbel niet geschreven, dat hebben de Israeliers in ballingschap gedaan. Die hebben zelf de regels gemaakt naar gebruiken die zij hadden. Naar hun normen en waarden, en vanuit hun normen en waarden zijn christelijke normen en waarden gemaakt. Dingen zoals heb respect voor elkaar zijn goede normen en waarden, maar voor de rest hoeft men de bijbel absoluut niet te volgen om een fijn leven te lijden. Ik weet 100% zeker dat ik een veel gelukkiger en fijner leven zou hebben als ik de bijbel niet volg, dan als ik dat wel zou doen.
Inderdaad staan er veel regels in de Bijbel die wij niet meer hoeven te volgen, zoals bijvoorbeeld het stenigen van mensen. Maar dat komt omdat in het nieuwe testament Jezus heeft gezegt dat sommige regels voldaan zijn, en niet meer letterlijk moeten worden gevolgd. Om dat te weten moet je dus ook het nieuwe testament lezen, en niet alleen het oude.
En ik weet zeker, dat als jij de Bijbel wel gaat volgen, en in God en Jezus gaat geloven, en Hem aanneemt als jou verlosser, dat je dan een gevoel van zekerheid krijgt. Je leven wordt misschien niet fijner, want het christelijk geloof brengt veel moeilijkheden met zich mee, maar je weet wel dat er Iemand is die voor jou zorgt, en die van jou houdt, en die voor jou fouten is gestorven. En dat jij later ook bij Hem mag komen in de Hemel.