Onderwerp: Geloof jij in god?
Enkele bericht bekijken
Oud 3 August 2009, 21:19   #294
Vlinder
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door blabla1993 Bekijk Bericht
Hoe bekrompen als je respect gaat uiten voor iets waar je geen respect voor hebt.

Hoe bekrompen dat iedereen vandaag de dag maar door blijft emmeren over dat respect. Laat eerst maar eens zien dat er iets te respecteren valt, daarna krijg je mijn respect misschien.
Er is genoeg reden om respect te hebben voor het christelijk geloof, ookal zijn er soms natuurlijk dingen die niet helemaal kloppen. (zoals bij de rooms-katholieke kerk die tegen al die shit als homoseksualiteit en anticonceptie is enz. daar ben ik het ook niet mee eens, maar ik ben dan ook niet christelijk). Ik doel meer op de manier waarop christelijke mensen leven en met hun naasten omgaan. De manier waarop ze dankbaar zijn met wat ze hebben (bidden voor/na het eten en de dag overdenken is een goed aspect vind ik, het hoeft niet perse om god te gaan, als je er maar gezond over na kunt denken voor jezelf), en nog een voorbeeld;
In kerkelijke gemeenschappen gaat de dominee/pastoor/enz. bijvoorbeeld op bezoek met een bloemetje om beterschap te wensen als er een lid van de gemeenschap ziek is. Op die manier wordt medeleven getoond. Ook vind ik het goed dat de kerk er altijd is om op terug te vallen als het niet gaat. De collectes die gehouden worden bij de dienst die naar goede doelen gaan, de kerstpaketten die worden uitgedeeld voor de mensen die qua geld een beetje krap zitten, maar op die manier toch iets extra's hebben met kerst, dat het toch een beetje feest is. Dat er zulke dingen gedaan worden is geweldig, dat er zo om elkaar gedacht wordt en dat men probeert een goed leven te leiden, dát is iets om respect voor te hebben. Het gaat zozeer niet om het geloof in god en jezus en de verhalen, maar meer wat er mee gedaan wordt, en hoe je die goede raad die in de bijbel staat terugbrengt in je leven en anderen er mee helpt.