Onderwerp: Geloof jij in god?
Enkele bericht bekijken
Oud 4 August 2009, 08:29   #299
Mr. Macphisto
Lid
 
Mr. Macphisto's Avatar
 
Geregistreerd op: 16 June 2008
Locatie: Rome.
Berichten: 10.493
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Vlinder Bekijk Bericht
Er is genoeg reden om respect te hebben voor het christelijk geloof, ookal zijn er soms natuurlijk dingen die niet helemaal kloppen. (zoals bij de rooms-katholieke kerk die tegen al die shit als homoseksualiteit en anticonceptie is enz. daar ben ik het ook niet mee eens, maar ik ben dan ook niet christelijk). Ik doel meer op de manier waarop christelijke mensen leven en met hun naasten omgaan. De manier waarop ze dankbaar zijn met wat ze hebben (bidden voor/na het eten en de dag overdenken is een goed aspect vind ik, het hoeft niet perse om god te gaan, als je er maar gezond over na kunt denken voor jezelf), en nog een voorbeeld;
In kerkelijke gemeenschappen gaat de dominee/pastoor/enz. bijvoorbeeld op bezoek met een bloemetje om beterschap te wensen als er een lid van de gemeenschap ziek is.
Op die manier wordt medeleven getoond. Ook vind ik het goed dat de kerk er altijd is om op terug te vallen als het niet gaat. De collectes die gehouden worden bij de dienst die naar goede doelen gaan, de kerstpaketten die worden uitgedeeld voor de mensen die qua geld een beetje krap zitten, maar op die manier toch iets extra's hebben met kerst, dat het toch een beetje feest is. Dat er zulke dingen gedaan worden is geweldig, dat er zo om elkaar gedacht wordt en dat men probeert een goed leven te leiden, dát is iets om respect voor te hebben. Het gaat zozeer niet om het geloof in god en jezus en de verhalen, maar meer wat er mee gedaan wordt, en hoe je die goede raad die in de bijbel staat terugbrengt in je leven en anderen er mee helpt.
Dat is toch ook lame, je moet lid zijn willen ze de klokken voor je luiden als je de pijp uitgaat of ziek bent. Kan aan mij liggen, maar zijn hun 'naasten' dan alleen mensen die lid zijn van een parochie?

Citaat:
Origineel gepost door Hellblazer Bekijk Bericht
Insinueer je nu na al die reacties tegen blaab dat ik ook haatdragend tegen een geloof sta, bijv. het Christendom hier? Dit haal ik er dus uit. Want dat is dus niet zo. Ik zei alleen dat die gast bekrompen is door de manier waarop hij het Scheppingsverhaal als "de Waarheid" ziet en zegt dat de rest gewoonweg niet mogelijk is in zijn ogen. Ik heb er zeker respect voor dat mensen een geloof hebben maar ze moeten niet de andere geloven of niet-gelovigen hun manier van denken opdringen.

Dan wil ik ook nog even kwijt, als er een "God" zou bestaan, waarom zijn er dan ziektes, oorlogen, hongersnoden noem maar op. Dit klinkt ook een beetje tegenstrijdig met het geloof zelf. "God" wil dat mensen elkaar liefhebben en helpen, en hij zou maar lui op zijn bankje zitten en de mensen maar heen laten doen.
Ik ben het met je eens over dat opdringen doordat hij mensen die niet geloven een tekort aan basiskennis toeschrijft. Ik bedoel wtf? In de bijbel staat geloof ik niets wat aangeeft om mensen op die manier te bekeren.
Wat betreft ziektes en oorlogen: Ziekten zijn de natuur, als niemand ziek wordt, komen er steeds meer mensen. De natuur houdt zich in evenwicht door ziekten natuurrampen etc. etc. En wat die oorlogen betreft; ik denk dat we alles er een beetje zelf naar gemaakt hebben en dat je dat ook lekker zelf mag gaan oplossen. Olie, landjepik enzovoorts.
__________________
Alles heeft een eind en een worst wel twee.

Laatst aangepast door Mr. Macphisto : 4 August 2009 om 08:35
Mr. Macphisto is offline