Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken!

Bekijk resultaten enquête: Ben jij voorstander van een ceremoniële monarchie?
Ja 4 44,44%
Neen 3 33,33%
Iets anders, namelijk ... (verduidelijking hieronder) 2 22,22%
Stemmers: 9. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 3 February 2006, 21:54   #1
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard functie van het koningshuis

Citaat:
Spirit en N-VA willen ceremoniële monarchie
wo 01/02/06 - Zowel Spirit als N-VA heeft een voorstel klaar om de staatkundige rol van de monarchie af te schaffen. Ze reageren daarmee op de nieuwjaartoespraak van de koning. Aan Franstalige kant ziet men dat niet zitten.

Spirit en N-VA hebben een lijst opgesteld met alle grondwetsartikels die de koning politieke macht geven. Die moeten voor herziening vatbaar worden verklaard, vinden ze.

Spirit en N-VA reageren zo op de nieuwjaarstoespraak van koning Albert II gisteren.

Volgens Spirit moeten de bevoegdheden van de vorst toevertrouwd worden aan het parlement. Dat leidt tot een ceremonieel koningshuis naar Zweeds model.

Zowel Spirit als N-VA vindt dat een echte democratie niet kan samengaan met een familie die via erfopvolging politieke macht krijgt toebedeeld.

Ook VLD-senator Jean-Marie Dedecker is voor een protocollair koningsschap.

MR-voorzitter en vice-premier Didier Reynders zegt dat er in de regering niet is gesproken over het beperken van de rol van de koning tot een protocollaire functie. Hij vindt het logisch dat de koning zich uitspreekt tegen separatisme.

PS-voorzitter en Waals minister-president Elio Di Rupo (foto) zegt dat er niets aan de grondwettelijke rol van de koning moet veranderen.

Bron.
De koning haalde in zijn nieuwjaarstoespraak sterk uit naar het separatisme. Het Vlaams Belang en enkele andere partijen reageerden hierop dat de rol van de koning al lang uitgespeeld is en hij niet meer dan een ceremoniële functie zou mogen krijgen.

Aangezien zowel Nederland* als België nog een koningshuis heeft, gaat volgende stelling voor beide landen op:
De koning(in) zou enkel een ceremoniële functie mogen vervullen.


*Ik weet wel niet hoe het precies zit in Nederland.
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 February 2006, 12:21   #2
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Het koningshuis dient helemaal nergens voor en kost op jaarbasis alleen maar veel geld (ja, méér dan een president). Liever gisteren afschaffen dan vandaag dus die overbodige oudbollige folklore!
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 February 2006, 10:53   #3
Impressions
Lid
 
Impressions's Avatar
 
Geregistreerd op: 21 October 2003
Locatie: Brabant
Berichten: 10.885
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje518
Het koningshuis kost op jaarbasis alleen maar veel geld (ja, méér dan een president).
Kan je dat bewijzen?
Impressions is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 February 2006, 11:23   #4
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door elvenkindje
Kan je dat bewijzen?
Als je bedenkt dat er op jaarbasis tientallen miljoenen naar het Koningshuis gaan dan lijkt me dat een president toch minder kost..

@ Chalyken: mensen die er waarde aan hechten? Ja, zoals aan wat dan precies? Roddels, een bruiloft? Lijkt me geen reden om daarvoor bakken geld daar naartoe te laten gaan als je het ook aan iets nuttigs kunt besteden..
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 February 2006, 15:59   #5
aarsch
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door elvenkindje
Kan je dat bewijzen?
ja

Citaat:
“naast het eigenlijke ‘salaris’ worden ook hoge uitkeringen gedaan om in alle ‘beroepskosten’ te voorzien. Zo krijgt de koninig(in) naast haar inkomen van 0.7 miljoen euro, ter bestrijding van personeelslasten 1,4 miljoen euro en daarnaast voor overige kosten nog eens 1,7 miljoen euro. Het staatshoofd ontvangt dus jaarlijks rechtstreeks 3,8 miljoen euro (8,5 miljoen gulden); of dat veel of weinig is valt uit 2 eenvoudige vergelijkingen op te maken: het inkomen van een minister-president bedraagt ongeveer 175.000 euro en de president van de Verenigde staten verdient 250.000 dollar (280.000 euro). Blijkbaar wordt het nodig gevonden dat de koningin 13 maal zo hoog word ingeschat aks de ‘machtigste man op aarde’ die bovendien belasting betaald en er zijn gezin van onderhoudt.

Haast onnodig hieraan toe te voegen Beatrix en Juliana met hun gezinnen gratis wonen en door ons ter beschikking gestelde en onderhouden paleizen, een kostenpost op de begroting van VROM: voor directe woonlasten ruim 7 miljoen euro + ‘functionele kosten’ (whatever that may be) à 5,4 miljoen euro. In andere begrotingen vind men nog eens 11,7 miljoen euro personeelskosten voor de koningin en 2,8 miljoen voor prinses Juliana; daarbovenop nog een kleine 1 miljoen euro voor ‘materiële kosten’

Prins Claus, die natuurlijk niet mag teren op het inkomen van zijn gemalin, ontvangt in totaal 0,8 miljoen euro eveneens verdeeld over een ‘salaris’ als echtgenoot (0,3), personele kosten (0,2) en overige kosten (0,3). Zou het echtpaar wel voldoende jobs voor huispersoneel kunnen verzinnen om daartoe (gezamenlijk) beschikbare 1,6 miljoen euro op te krijgen. Dit vraagt een eenvoudig onderdaan zich misschien bezorgd af. De overige leden van de familie met staatsuitkering zijn: Willem Alexander (0,9), Juliana (1 miljoen); bernhart (0,6) en maxima die als ‘echtgenote van de kroonprins’ in 2002 al 0.733.762 euro zal ontvangen, maar dit is slechts voor 11 maanden want na 2 februari zal Haar volle salaris zal per 2003 795.000 euro bedragen.

De directe kosten uitkering aan het koninklijk Huis bedragen dus in totaal 7,9 (dit zijn welteverstaan ‘geïndexeerde’, waardevaste bedragen die jaarlijks stilzwijgend worden verhoogt). totaal generaal vindt men in de rijksbegroting 2002 aan duidelijk traceerbare kosten 39,3 miljoen euro.”
bron de 1000 misverstanden over de monarchie door Hans van den Berg
  Met citaat antwoorden
Oud 5 February 2006, 16:44   #6
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje518
@ Chalyken: mensen die er waarde aan hechten? Ja, zoals aan wat dan precies? Roddels, een bruiloft? Lijkt me geen reden om daarvoor bakken geld daar naartoe te laten gaan als je het ook aan iets nuttigs kunt besteden..
Als ik me niet vergis gaat er in Nederland minder geld naar het koningshuis in vergelijking met België.

Ik ben er zelf ook geen voorstander van, maar ze zorgen wel voor banden met bepaalde landen. Ceremonieel hebben ze een grote waarde, maar daar houdt het voor mij ook bij op.
En het koningshuis is een van de dingen die Wallonië en Vlaanderen nog bij elkaar houden.

Citaat:
Borginon: "Rol van de koning inperken"
zo 05/02/06 - Ook VLD-fractieleider Fons Borginon wil de rol van de koning inperken. Dat heeft hij gezegd in "De zevende dag"op Eén.

Spirit en N-VA hebben deze week al gezegd dat ze daarvoor de grondwet willen herzien.

"Er is een ruim draagvlak in mijn partij om de rol van de koning terug te brengen tot een louter protocollaire functie", zegt Borginon.

Tegelijk geeft Borginon toe dat dit thema voor de liberalen geen prioriteit is. Borginon vindt een verdere staatshervorming belangrijker. En hij benadrukte dat die er komt in 2007.

"Als er nieuwe stappen worden gezet in het hervormen van de staat, dan moeten die vooral zorgen voor een beter beleid", zegt Borginon nog. CD&V wil die hervormingen toespitsen op een beter economisch beleid.
Bron.
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 February 2006, 17:18   #7
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chalyken
Dan onderschat je het toch...moetje maar eens enquetes opzoeken over hoeveel mensen echt begaan zijn met het koningshuis. Alsje een referendum zou houden over het voortbestaan van het koningshuis ga je gegarandeert onderuit. Mensen zien gewoon erg graag dat droombeeld.
Daar heb ik toch niets mee te maken. Dat die mensen die daar hun tijd mee willen verdoen maar een andere hobby. Wanneer er een miljoen naar een betaald voetbalclub gaat dan staat het hele land op zijn achterste benen, omdat hij/zij niet hoeft te betalen voor andermans hobby...

Het interesseert mij niet en ik kan me niet voorstellen dat die hele poppenkast een ander wel interesseert, maargoed, we hebben veel domme mensen in ons land. Wat mij betreft is het echter al lang achterhaalt en het kan me dan ook niet snel genoeg afgeschaft worden.
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 February 2006, 00:53   #8
Bazzemans
Super Lid
 
Bazzemans's Avatar
 
Geregistreerd op: 14 January 2002
Locatie: Ulft & Enschede
Berichten: 5.522
Stuur een bericht via MSN naar Bazzemans
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door aarsch
ja



bron de 1000 misverstanden over de monarchie door Hans van den Berg
Vrij oud stukje of niet? Dollar is daar nog meer dan de euro waard..
Bazzemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 February 2006, 05:44   #9
aarsch
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bazzemans
Vrij oud stukje of niet? Dollar is daar nog meer dan de euro waard..
april 2002, de verhouding euro dollar is onderhand wel iets veranderd ja. maar het onderste cijfer geeft me toch het meest zorgen
  Met citaat antwoorden
Antwoord


Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 13:25.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.