Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > School
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

School Problemen met een verslag? Enquete houden? Plaats het hier als het met school te maken heeft.

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 20 January 2006, 19:37   #1
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard Studiekeuze

Ik moet dit jaar beslissen welke richting ik uit wil met mijn leven. Wetenschappen? Talen? Geschiedenis? ... ?

Aangezien er hier wel al een aantal zijn die reeds voor de keuze gestaan hebben, vroeg ik me af wat jullie hebben laten overwegen bij de keuze.
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 January 2006, 20:12   #2
Bazzemans
Super Lid
 
Bazzemans's Avatar
 
Geregistreerd op: 14 January 2002
Locatie: Ulft & Enschede
Berichten: 5.522
Stuur een bericht via MSN naar Bazzemans
Standaard

* Wat vind ik leuk om te doen? - je moet het wel met enige genoegdoening doen.
* Waar ben ik goed in? - het moet wel haalbaar zijn
* Wat wil ik gaan doen? - als je al een specifieke studiekeuze hebt, dan is het handig om te weten welke richting je hiervoor het beste op kan gaan. Wat de mogelijkheden zijn.
Bazzemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 January 2006, 20:37   #3
Bask
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik moet nog een jaar maar ben blijkbaar al verder dan jij. een paar jaar geleden was mijn interesse qua studie helemaal gefocused op psychologie. dat was vooral een zaak van het hart, omdat ik in een puberale crisis smachtte naar de kennis die ik daarmee zou opdoen. ik heb goed naar de studiemogelijkheden gerechercheerd en de beschrijvingen bevielen me. echter werd met de tijd een andere optie sterker, en wel rechten. hiermee zou ik namelijk heel snel aan een goedbetaalde baan moeten komen. sommigen leek het ook wel iets voor mij, terwijl anderen een soort van afkeer tegen de rechten business hadden. nadat ik ook zorgvuldig mijn mogelijkheden met een rechtenstudie had onderzocht nam ik echter ook de laatstgenoemde mening aan en was het hoofdstuk voor me voorgoed afgesloten, de oorlog gewonnen en de vroegtijdige keuzestress verdwenen. maar een paar maanden geleden deed zich een wending voor, vooral gebaseerd op de gedachte aan een hoog salaris naar aanleiding van nieuw ontwikkelde kapitalistische trekjes, waardoor ik meer dan ooit tevoren rechtswetenschappen overwoog. uiteindelijk zijn er veel dingen die deze vermeende 'hoofd'keuze bepleiten. menigeen vindt dat mij zekere passende capaciteiten eigen zijn en zegt 'psychologie moet je niet doen joh'. dit zijn de enige richtingen die ik ooit serieus heb overwogen, en mijn keuze staat vast...
  Met citaat antwoorden
Oud 20 January 2006, 22:22   #4
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bask
*verhaaltje*
Bij mij heeft zich ongeveer net hetzelfde voorgedaan. Mijn kinderdroom is architecte worden. Tot vorig jaar leek me dat heel normaal. Ik volg een wiskunde richting en zo van die dingen, maar ik ben erover gaan nadenken om klassieken te gaan studeren en nu begin ik te twijfelen over die twee.

Ik ben vandaag gaan na school gaan praten met mijn lerares Latijn en zij zegt ook dat het een moeilijke keus is, vooral omdat het allebei zo interessant is. Wat ik op die zes jaar gezien heb over de Romeinse cultuur en van de literatuur, is slechts een peulschil (?) van wat er nog allemaal te ontdekken valt.
Anderzijds is architectuur een heel creatieve richting waarin je ook veel kwijt kunt en mensen kunt bereiken.

Ik vind het echt moeilijk omdat beide richtingen me heel erg interessant lijken en ik niet echt een voorkeur heb voor een van beide richtingen...
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 January 2006, 22:44   #5
Bask
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ha voordat ik aan bovengenoemde keuzes dacht was mijn droom ook om architect te worden.
en in mijn vroege jeugd was het vuilnisman en trompettist.

misschien moet je maar in combinatie met architectuur of klassieke talen (dat kan vast wel ergens) management kiezen.
  Met citaat antwoorden
Oud 21 January 2006, 07:35   #6
Atjeuh
Amanda
 
Atjeuh's Avatar
 
Geregistreerd op: 3 October 2002
Locatie: Den bosch
Berichten: 7.665
Stuur een bericht via MSN naar Atjeuh
Standaard

Ik heb ook heel lang zitten twijfelen tussen twee opleidingen, maar een aantal maanden geleden toch echt definitief mijn keuze gemaakt. Ik had 2 jaar geleden mijn keus gemaakt dacht ik, ik wilde industrieel product ontwerp gaan studeren. Scholen bekeken enzo naar open dagen geweest, thuis erover gepraat. Deze keuze heb ik bijna een jaar gehad. Toen besefte ik eigenlijk pas dat ik niet op kamers wilde op 17 jarige leeftijd. De beste school hiervoor zit namelijk in Venlo. Dit is zover weg en haast niet met de trein te doen.
Voordat ik besloot op IPO te gaan doen, zat ik al met een andere opleiding in mijn achterhoofd. Het waren wel twee totaaal verschillende richtingen. De andere opleiding was namelijk commerciël economie hier op de Avans in Den Bosch. Uiteindelijk toch dat laatste gekozen en me voor aangemeld.
De factoren die meespeelde bij deze laatste opleiding waren:
- Avans in Den Bosch heeft de beste opleiding CE, dit bleek uit een onderzoek van 2 jaar geleden
- De afstand ( kan ik thuis blijven wonen?)
- Wat kan ik er later mee qua beroep
- Wat kan ik eventueel nog na deze opleiding doen
__________________
Lowlands ja!
Atjeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 January 2006, 15:32   #7
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard

Afstand maakt weinig uit. Hooguit een halve kilometer verschil.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bask
misschien moet je maar in combinatie met architectuur of klassieke talen (dat kan vast wel ergens) management kiezen.
Een echte combinatie van de twee bestaat niet geloof ik. Anders was de keuze simpel geweest. De twee op het zelfde moment volgen is quasi onmogelijk omdat het zware richtingen zijn. Mijn lerares zei dat ik misschien eerst architectuur zou kunnen doen en daarna klassieke filologie, maar ik ben bang dat ik dan tegen dat ik op de arbeidsmarkt actief kan zijn de laatste technieken op gebied van architectuur niet zal kennen...
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 January 2006, 20:20   #8
meis
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

je kan een richting kiezen omdat er veel werkgelegenheid is, of omdat je het graag doet.. . Verschil tussen kiezen met je hoofd of met je hart. (je hebt natuurlijk ook de mensen die het geluk hebben een richting graag te doen terwijl die ook nog eens behoorlijk veel werkgelegenheid biedt, chanceurs!)

Ik persoonlijk ben voor de keuze vanuit je hart. Ik wil mijn leven niet vergooien aan iets waar ik veel geld mee verdien, maar wat ik niet graag doe, daar liggen mijn toekomstplannen niet in. Ik wil mijn leven nuttig invullen, met iets dat ik graag doe.. al verdient het wat minder, al vind je wat minder rap een job.. heb belangrijkste is toch nog steeds dat je gelukkig bent, niet?

ik doe nu psychologie, inderdaad, een richting waar de werkloosheid bij afgestudeerde behoorlijk hoog ligt.. maar het is zo superinteressant! Achja, misschien binnen een paar jaartjes sociale en culturele antropologie.. ook weer een richting waar de werkgelenheid niet zo geweldig is. Zolang je maar doet wat je graag doet!


bij mijn keuze heb ik ook behoorlijk gekeken naar welke school de beste mogelijkheden biedt (beste opleidingen, beste aangeschreven, mogelijkheden tot een erasmusjaar en buitenlandse stages,...).

Je hebt nog wat tijd, bekijk het rustig.. probeer over beide richtingen zoveel mogelijk informatie te verzamelen. Zie dat je weet welke vakken je allemaal hebt en wat die allemaal inhouden, zie dat je weet hoeveel stages dat je bij alles hebt, zie dat je weet dat je het aankan of niet, zie dat je weet hoeveel praktijkuren (practica/werkcolleges/praktijk) dat je hebt bij elke richting, zie dat je weet in welke scholen je de richtingen kan doen,........ En schrijf het allemaal in een lijstje, links architectuur rechts de andere keuze. En maak een vergelijking bij alles.. Dat je een beetje een overzicht krijgt. DAN pas kan je gaan denken van, oke wat zijn de negatieve punten, wat de positieve punten, en wegen die negatieve punten door op de negatieve punten van het anderen ,..............
  Met citaat antwoorden
Oud 22 January 2006, 11:26   #9
elize
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

psygologie schrijf je het zo ¿ lijkt me wel leuk om te studeren maar welk profiel moet je dan kiezen ¿
  Met citaat antwoorden
Oud 22 January 2006, 11:41   #10
Bask
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

psychologie kun je met elk profiel studeren, al is het handig als je goed kunt rekenen. trouwens, eigenlijk kun je alles studeren ongeacht je profiel, omdat je na de middelbare school nog vakken kunt inhalen.
  Met citaat antwoorden
Oud 22 January 2006, 11:49   #11
Kwak
Lid
 
Kwak's Avatar
 
Geregistreerd op: 31 August 2003
Locatie: Waar je woont
Berichten: 1.445
Standaard

Het is altijd zo leuk als je aan mensen die psychologie studeren vraagt wat ze later willen worden. Heb nog geeneen duidelijkantwoord terug gekregen.
__________________
I gave up drugs, sex and alcohol.... Those were the worst 15 minutes of my life
Kwak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 January 2006, 15:47   #12
meis
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kwak
Het is altijd zo leuk als je aan mensen die psychologie studeren vraagt wat ze later willen worden. Heb nog geeneen duidelijkantwoord terug gekregen.
ach, zorgen voor later..
  Met citaat antwoorden
Oud 23 January 2006, 15:08   #13
Sanne
Whooohooo
 
Sanne's Avatar
 
Geregistreerd op: 17 December 2003
Locatie: Tilburg
Berichten: 7.664
Standaard

Ik heb gekeken naar:
Wat vind ik leuk?
Waar ben ik goed in?
Wat voor werk kan ik gaan doen met die opleiding?

Afstand vind ik niet belangrijk. Ik moest op kamers, omdat het te ver is om te reizen elke dag, maar dat vond ik juist een uitdaging. Als je echt graag iets wilt moet afstand je niet tegenhouden.
__________________
Well they said it changes when the sun goes down
Around here
Sanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 January 2006, 21:27   #14
K@rima!
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Zou je die twee studies niet kunnen combineren? Dus bijv. architectuur met één klassieke taal ofzo?

Naja ik zit met precies hetzelfde, alleen twijfel ik niet tussen 2,3,4 studies, maar tussen misschien wel 100. Ik weet wel ongeveer wat ik wil, maar ik heb nog niet echt een studie gevonden die aan al mijn eisen voldoet. Dan wacht ik toch lekker ff een jaartje? Er zijn genoeg andere dingen die ik dit jaar wil doen.
  Met citaat antwoorden
Oud 26 January 2006, 19:28   #15
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard

Het is vrijwel onmogelijk om te combineren. Het zijn allebei veel te zware studies. Ik heb vandaag met een professor uit Leuven staan praten en zij zei dat ook. Wat ik eventueel wel zou kunnen doen is beginnen met ingenieurswetenschappen-architectuur en dan in een van de laatste jaren beginnen met klassieke filologie.

Het probleem met klassieken is dat je er alleen mee in het onderwijs terecht kunt en dat is nu iets wat ik niet echt wil. Dus voor mij is het uitgemaakt. Ik weet alleen niet hoe ik het aan mijn lerares Latijn zal moeten duidelijk maken. Zij had er zich echt op verheugd eens een leerling te hebben die klassieke talen zou gaan studeren.

Architectuur geeft me gewoon een bredere basis en met mijn diploma kan ik alle kanten op. Ik kan als ik wil het onderwijs in, maar ik kan ook bij stedenbouw gaan werken, bij een architectenbureau, enz. Ik denk dat ik daarmee een veel zekerdere toekomst heb.
Een professor van de universiteit van Brussel die ook die richting gedaan heeft, heeft ook tussen die twee opties getwijfeld en ze zei ook dat ik er gewoon voor moest gaan. Als het een kinderdroom is, dan is het zeker geen opvlieging. Dat zei ook mijn wiskundeleerkracht die er ook van overtuigd is dat het me zal lukken, hoewel hij ook een enorme voorstander was van de klassieke filologie.

Case closed .
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 January 2006, 20:35   #16
Bask
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chalyken
Ben jij geniaal ofzo, datje 3 compleet verschillende vakgebieden zou gaan combineren?
ik had het over 2 en het is niet gek een studie met een minor bedrijfskunde oid te combineren.
  Met citaat antwoorden
Oud 26 January 2006, 22:26   #17
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Nee
  Met citaat antwoorden
Antwoord


Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 06:01.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.