Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken!

 
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Prev Vorige Bericht   Volgende Bericht Next
Oud 1 October 2003, 16:43   #1
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard Gekozen burgemeester.

D'66 heeft een van zijn standpunten er door, Nederland krijgt vanaf 2006 een systeem van gekozen burgemeesters.

Persoonlijk ben ik hier zeer op tegen en wel om de volgende redenen:
Om de burgemeester een daadwerkelijke rol van betekenis te laten spelen nu is een grondswetwijziging nodig. Daarvoor is 2/3e meerderheid vereist, wat D'66 nooit bij elkaar zal krijgen... De burgemeester kan nu wel wethouders aanstellen, maar daar houdt het ook wel mee op.

Dat was mijn praktische bezwaar. Verder heb ik nog enkele bezwaren. Allereerst is op het moment de voornaamste functie van de Burgemeester een bruggenbouwer, een man die objectief is en het beste probeert te bereiken voor al zijn burgers. Wat nu de beste man gekozen wordt, dan moet hij campagne voeren. Hij zal dus met allerlei beloftes komen die hij zal moeten waarmaken. Daarmee komt dus ook zijn objectiviteit in gevaar.
Verder is de kans groot dat allerlei nitwits en popi jopi's op deze manier burgemeester worden. Want om de stemmen van de gemiddelde burger te krijgen moet je populair zijn. Een man met kwaliteiten is lang niet altijd populair. Iemand zonder kwaliteiten is des te vaker populairder...

Kortom: ik vind het een echte achteruitgang. Wat jullie?
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
 


Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 11:43.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.