Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Psychologie & Filosofie
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Psychologie & Filosofie Een forum waar je je hart kunt luchten en naar hartelust kunt filosoferen.

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 8 January 2005, 09:17   #1
koekje
tijd om op te staan
 
koekje's Avatar
 
Geregistreerd op: 3 January 2005
Locatie: VB
Berichten: 1.038
Standaard opblazen...

hoi


Wat denken jullie over het heelal? dat deze volume in neemt ?zou dat kunnen ? en zou het dan eveneens kunnen dat deze inkrimpt? zo ja...wat zou daarvan de reden kunnen zijn?
__________________
De beste van de heeeeeeeele wereld !
koekje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 January 2005, 11:20   #2
appelshampoo
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Het heelal is oneindig.. dat zou betekenen dat het niet kan inkrimpen, naar mijn mening.. ik vind het eigenlijk wel een eng idee dat het oneindig is en dat er nog zoveel dingen zijn die ze niet weten die er gaan gebeuren..
  Met citaat antwoorden
Oud 8 January 2005, 11:45   #3
Impressions
Lid
 
Impressions's Avatar
 
Geregistreerd op: 21 October 2003
Locatie: Brabant
Berichten: 10.885
Standaard

Ik kan me niet voorstellen dat iets oneindig is.. Ik zie het als een soort 'ballon' die almaar groter en kleiner wordt.
Impressions is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 January 2005, 15:37   #4
aefax
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik denk dat het heelal steeds groter wordt, of het eindig is dat weet ik eigelijk niet... al vaak over gepiekert
heb ooit eens een zeer interessant boek gelezen en daarin staat dat alle delen van het heelal zich steeds verder van mekaar verwijderen, alle delen van alle delen dus en ja met fototjes en vanalles bij, dus volges mij moet dat wel kunnen
  Met citaat antwoorden
Oud 8 January 2005, 16:04   #5
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard

Iets zegt mij dat jij in het 5de jaar aso zit .

Wij hebben twee verschillende theoriën gezien:
- het heelal drijft verder uiteen en wordt steeds kouder en groter.
De snelheid van de vergroting zal al dan niet nog toenemen.
- the big crunch: het heelal krimpt terug in een.

Om eerlijk te zijn: 't klinkt mss egoïstisch, maar of het heelal nu over een paar eeuwen begint te krimpen of toch verder doet aan expansie, I don't care. Over honderd jaar lig ik toch in mijn put en of de zon dan explodeert of er slaat een reusachtige meteoriet in, ik zal er niets van voelen.

Het enige waarvoor ik vrees is dat we over vijftig jaar de aarde zo om zeep hebben geholpen dat het moeilijk zal worden om te (over)leven.
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 January 2005, 17:18   #6
aefax
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thaliaaglaja
Iets zegt mij dat jij in het 5de jaar aso zit .
iets zegt mij dat ik op in het 1ste jaar op de unief zit
ik heb wel ooit in het 5de middelbaar gezeten, logisch, en dat hebben we daar idd ook gezien, maar ik heb er toen een boek over gelezen in het kader van mijn eindwerk , maar dat is dus al een hele tijd geleden, maar nu je het over die theoriën hebt, inderdaad zo was het, maar 't boek ging over de expansie
  Met citaat antwoorden
Oud 8 January 2005, 17:36   #7
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door aefax
iets zegt mij dat ik op in het 1ste jaar op de unief zit
ik heb wel ooit in het 5de middelbaar gezeten, logisch, en dat hebben we daar idd ook gezien, maar ik heb er toen een boek over gelezen in het kader van mijn eindwerk , maar dat is dus al een hele tijd geleden, maar nu je het over die theoriën hebt, inderdaad zo was het, maar 't boek ging over de expansie
Ik had het over de TS .
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 January 2005, 18:43   #8
appelshampoo
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door elvenkindje
Ik kan me niet voorstellen dat iets oneindig is.. Ik zie het als een soort 'ballon' die almaar groter en kleiner wordt.
Dat dacht ik ook altijd, totdat ik knetterstoned naar het planetarium in artis ging met school.. je ligt dan in zo'n stoel en je ziet zeg maar het heelal.. ook vertellen ze er dingen over.. ik hou absoluut van sterrenkunde enzo maar dit was echt super interessant! Sommige dingen vond ik gewoon echt beangstigend en daardoor heb ik ook ingezien hoe relatief ons bestaan op aarde eigenlijk is.. en waarom zouden wij op de enige planeet leven waar leven is.. er zijn nog zoveel dingen die nog niet ontdekt zijn.. het zou mij niets verbazen als er ver weg in het universum nog een beschaving is, die misschien wel veel geavanceerder leeft.

Laatst aangepast door appelshampoo : 8 January 2005 om 18:45
  Met citaat antwoorden
Oud 8 January 2005, 19:00   #9
koekje
tijd om op te staan
 
koekje's Avatar
 
Geregistreerd op: 3 January 2005
Locatie: VB
Berichten: 1.038
Standaard uhu

wel dan,

waarom denk je dat ik in het 5de zit ?


maar dus , t'is idd zo dat de heelal alleen maar groeit bij wijze van spreken , en het gedacht da de heelal plaatsen kan bevatten die we 'misschien nooit zullen ' ontdekken ( de kans is infeite wel zeer miniem , tegen dan zijn we al in contact met andere levens.. ) schrikt me eveneens af, ....maar ook al weeet ik dat ik dit allemaal niet ga meemaken, ben ik toch zeer curieus over wat het allemaal zou kunnen worden...

mijn gedacht is ook dat de heelal niet oneindig kan zijn, ........
dat kan ik me niet voorstellen, en wat ik me niet kan voorstellen kan dus uiteraart niet. ...wie weet , ooit...zullen er zo veel sterren zijn uitgedoofd zijn dat de heelal weer zal in krimpen tot het niets...waarom sterren ? ...logisch ook...bij een star staat zwaartekracht en warmte in verhouding met elkaar, ze zorgen voor een evenwicht zo dat de ster kan blijven leven,...maar eens alle brandstof op is, is er geen evenwicht meer, en blijft er dus enkel zwaartekracht over die te zwaar is op zijn eentje....en de ster gaat het dus niet volhouden , en gaat doven. met alle gevolgen van dien ..nl het ontstaan van een supernova en tenslotte een zwartgat//// die zwarte gaten bevatten een zeer zware/ sterke zwaartekracht die infeite onvoorstelbaar is, ...het is zo sterk dat zelfs licht niet zou kunnen ontsnappen......maar dus word omheen het zwart gat opgezogen......maar nu,..stel dat alle sterren tot zo een zwart gat gekomen zijn...? wat dan ?dit zou dan willen zeggen dat de heelal enkel uit zwarte gaten bestaat...en dus in 'een ' zou worden opgezogen...alle heelal deeltjes zouden in die gaten of gat teracht komen.......

infeite wel ver gezocht..maar daar denk ik allemaal over, en k'vind het best boeiend....stel je voor....maar eigenlijk is de kans groot dat ik er helemaal naast zit, en waarschijnlijk wel.....hahaha......
__________________
De beste van de heeeeeeeele wereld !
koekje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 January 2005, 19:46   #10
Impressions
Lid
 
Impressions's Avatar
 
Geregistreerd op: 21 October 2003
Locatie: Brabant
Berichten: 10.885
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door appelshampoo
Dat dacht ik ook altijd, totdat ik knetterstoned naar het planetarium in artis ging met school.. je ligt dan in zo'n stoel en je ziet zeg maar het heelal.. ook vertellen ze er dingen over.. ik hou absoluut van sterrenkunde enzo maar dit was echt super interessant! Sommige dingen vond ik gewoon echt beangstigend en daardoor heb ik ook ingezien hoe relatief ons bestaan op aarde eigenlijk is.. en waarom zouden wij op de enige planeet leven waar leven is.. er zijn nog zoveel dingen die nog niet ontdekt zijn.. het zou mij niets verbazen als er ver weg in het universum nog een beschaving is, die misschien wel veel geavanceerder leeft.
Dat zou mij ook niks verbazen.. Maar of er op andere planeten leven zou zijn of niet heeft niks te maken met de grootheid van het heelal, tenzij die andere volkeren het heelal kunnen vergroten

Citaat:
ik hou absoluut van sterrenkunde enzo maar dit was echt super interessant!
Btw, woordje 'niet' vergeten?
Impressions is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 January 2005, 20:01   #11
koekje
tijd om op te staan
 
koekje's Avatar
 
Geregistreerd op: 3 January 2005
Locatie: VB
Berichten: 1.038
Standaard pippo

nou man, ga nu eens ff niet gaan lulle joh!!///

dat die buitenaardse wezen hier niets mee te maken hebben weet ik ook hoor...je hoeft me de les niet te leren he....
__________________
De beste van de heeeeeeeele wereld !
koekje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 January 2005, 21:10   #12
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard Re: uhu

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koekje
wel dan,

waarom denk je dat ik in het 5de zit ?
Omdat we dat ook gezien hebben in de lessen aardrijkskunde .

Ik heb die stertheorie een paar maanden geleden uitgezet: *klik*
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 January 2005, 21:21   #13
koekje
tijd om op te staan
 
koekje's Avatar
 
Geregistreerd op: 3 January 2005
Locatie: VB
Berichten: 1.038
Lightbulb he he

piep

infeite zit ik nog in het 3de.....waarschijnlijk omdat ik me zo ster interesseer in al deze dingens...
__________________
De beste van de heeeeeeeele wereld !
koekje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 January 2005, 01:03   #14
aefax
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thaliaaglaja
Ik had het over de TS .
oowz... nja...
  Met citaat antwoorden
Oud 9 January 2005, 11:18   #15
appelshampoo
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door elvenkindje
Dat zou mij ook niks verbazen.. Maar of er op andere planeten leven zou zijn of niet heeft niks te maken met de grootheid van het heelal, tenzij die andere volkeren het heelal kunnen vergroten


Btw, woordje 'niet' vergeten?
euh.. ja.. ff snel getypt
  Met citaat antwoorden
Oud 9 January 2005, 11:29   #16
koekje
tijd om op te staan
 
koekje's Avatar
 
Geregistreerd op: 3 January 2005
Locatie: VB
Berichten: 1.038
Standaard

hebben jullie het tijdens de lessen Aadrijkskunde ,zeer uitgebrei overrr dio ewarte gaten e.d .? wat zie je dan nog ?
__________________
De beste van de heeeeeeeele wereld !
koekje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 January 2005, 11:53   #17
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koekje
hebben jullie het tijdens de lessen Aadrijkskunde ,zeer uitgebrei overrr dio ewarte gaten e.d .? wat zie je dan nog ?
Niet zo uitgebreid als de wetenschappen, maar toch redelijk.
Nu zijn we bezig met de platentectoniek.
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 January 2005, 12:55   #18
Stevie
Lid
 
Stevie's Avatar
 
Geregistreerd op: 19 December 2002
Berichten: 13.264
Standaard

het lijkt me dat na de big bang het heelal zich begon uit te breiden met de lichtsnelheid (tenminste, sneller zou in onze ogen niet mogelijk zijn) en dat het heelal zich blijft uitbreiden maar dat het steeds langzamer gaat. uiteindelijk houdt het dan een keer op, waarnaar het heelal weer ineenkrimpt tot wat het voor de big bang was. om vervolgens weer te 'exploderen' waardoor het hele verhaal opnieuw kan beginnen. en dit gaat dan eeuwig door.
__________________
We were somewhere around Barstow, on the edge of the desert, when the drugs began to take hold.
Stevie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 January 2005, 13:01   #19
appelshampoo
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Om een andere discussie op te laten bloeien.. die hiermee in verband staat:

Geloven jullie in leven op een andere planeet dan op aarde? Argumentatie zou leuk zijn.
  Met citaat antwoorden
Oud 9 January 2005, 13:35   #20
Stevie
Lid
 
Stevie's Avatar
 
Geregistreerd op: 19 December 2002
Berichten: 13.264
Standaard

ja, ik weet bijna zeker dat er ergens nog leven is in het heelal. als je nagaat hoe groot ze schatten dat het heelal nu is (rond de 12 miljard lichtjaren ofzo?) lijkt het me onmogelijk dat er in geen enkel zonnestelsel een andere planeet is waar geen leven mogelijk is.
__________________
We were somewhere around Barstow, on the edge of the desert, when the drugs began to take hold.
Stevie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 January 2005, 14:50   #21
koekje
tijd om op te staan
 
koekje's Avatar
 
Geregistreerd op: 3 January 2005
Locatie: VB
Berichten: 1.038
Standaard uhu

het gaat hier idd niet om buitenaardse leven,...

maar infeite is de kans zeer groot dat ander leven ergens anders eveneens zijn weg gevonden heeft. het gaat hier dan uiteraart niet over groene mannetjes of dergelijke onzin, dit laat ik ook niet betuinbeschouwing maar als je het over leven hebt , kan het ook gaan om bacterien algen e.d....daarom geen volkeren..

maar dat wist je wel zjeker...
maar dus,...in een bepaald jaar (dat ik ondertussen vergeten ben) hebben /heeft een gigantisch sateliet,( waar je waarschijnlijk al foto's van gezien hebt... een gigantisch fruitschaal in de bodem waarboven van alle antennes e.d. hangen)... ik weet niet precies waar dit is....wel jah, die sateliet heeft ongeveer gedurende een 10 tal minuten van alles signalen ontvangen,....en is vervolgens niet meer terug gkomen.....
tot nu toe hebben ze nog geen verklaring gevonden op die 'signalen'....dus ...buitenaarsds volkeren ofzo ? die met ons contact tracht op te nemen...infeite ligt dit op de grens van de realiteit en de fictie.....maar stel je voor, dit zo fantastisch zijn...
__________________
De beste van de heeeeeeeele wereld !
koekje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 January 2005, 14:51   #22
koekje
tijd om op te staan
 
koekje's Avatar
 
Geregistreerd op: 3 January 2005
Locatie: VB
Berichten: 1.038
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stevie
het lijkt me dat na de big bang het heelal zich begon uit te breiden met de lichtsnelheid (tenminste, sneller zou in onze ogen niet mogelijk zijn) en dat het heelal zich blijft uitbreiden maar dat het steeds langzamer gaat. uiteindelijk houdt het dan een keer op, waarnaar het heelal weer ineenkrimpt tot wat het voor de big bang was. om vervolgens weer te 'exploderen' waardoor het hele verhaal opnieuw kan beginnen. en dit gaat dan eeuwig door.
hoe kan jij er zo zeker van zijn dat dit in het oneindige gaat ?
__________________
De beste van de heeeeeeeele wereld !
koekje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 January 2005, 14:55   #23
appelshampoo
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koekje
hoe kan jij er zo zeker van zijn dat dit in het oneindige gaat ?
hoe ben jij er zeker van dat dit NIET in het oneindige doorgaat?

Als je iets wilt gaan verklaren moet je natuurlijk wel in jezelf geloven anders wordt het niks
  Met citaat antwoorden
Oud 9 January 2005, 14:56   #24
Stevie
Lid
 
Stevie's Avatar
 
Geregistreerd op: 19 December 2002
Berichten: 13.264
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koekje
hoe kan jij er zo zeker van zijn dat dit in het oneindige gaat ?
je bedoelt dat het proces zich steeds herhaalt? ja dat lijkt me het meest logische. natuurlijk ben ik daar niet zeker van, maar astrologie is ook bijna alleen maar redenatie.
__________________
We were somewhere around Barstow, on the edge of the desert, when the drugs began to take hold.
Stevie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 January 2005, 15:29   #25
koekje
tijd om op te staan
 
koekje's Avatar
 
Geregistreerd op: 3 January 2005
Locatie: VB
Berichten: 1.038
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door appelshampoo
hoe ben jij er zeker van dat dit NIET in het oneindige doorgaat?

Als je iets wilt gaan verklaren moet je natuurlijk wel in jezelf geloven anders wordt het niks
mwah...wat je zegt lijkt maar nep infeite..ik geloof best in mezelf ,...maar daarmee verklaar je niets hoor...nou jah, vergeet niet dat ik in het 3de zit ...dus jij zal het wel beter weten, toch ? alhoewel...
__________________
De beste van de heeeeeeeele wereld !
koekje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 January 2005, 15:39   #26
appelshampoo
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koekje
mwah...wat je zegt lijkt maar nep infeite..ik geloof best in mezelf ,...maar daarmee verklaar je niets hoor...nou jah, vergeet niet dat ik in het 3de zit ...dus jij zal het wel beter weten, toch ? alhoewel...
Het gaat niet om 'beter' en om leeftijd, het gaat om de wanneer waarop jij denkt. En die kan nooit fout zijn. Voor sommige dingen zijn geen bewijzen waardoor je ze nooit kunt controleren. Net als met God.. je kunt (nu nog) niet controleren hoe het is en hoe het geweest is.. maar als jij gelooft in God.. wie ben ik dan om te zeggen dat het niet klopt? Ik denk dat iedereen evenveel gelijk heeft in dingen die niet bewezen zijn/kunnen worden, want waar jij in gelooft is voor jou de waarheid
  Met citaat antwoorden
Oud 9 January 2005, 15:46   #27
koekje
tijd om op te staan
 
koekje's Avatar
 
Geregistreerd op: 3 January 2005
Locatie: VB
Berichten: 1.038
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door appelshampoo
Het gaat niet om 'beter' en om leeftijd, het gaat om de wanneer waarop jij denkt. En die kan nooit fout zijn. Voor sommige dingen zijn geen bewijzen waardoor je ze nooit kunt controleren. Net als met God.. je kunt (nu nog) niet controleren hoe het is en hoe het geweest is.. maar als jij gelooft in God.. wie ben ik dan om te zeggen dat het niet klopt? Ik denk dat iedereen evenveel gelijk heeft in dingen die niet bewezen zijn/kunnen worden, want waar jij in gelooft is voor jou de waarheid
ik snap ongeveer wat je bedoelt, maar kijk, in mijn geval geloof ik dus uiteraart niet in goden en dergelijk kwiebuskes.
Al deze verhalen hebben wel wat interessants , als verhaal,..maar daaar blijft het dan ook...deze verhalen werden tenslotte godsdiensten , om onverklaarde verschijnselen op hun manier te verklaren,..maar dit is nu allemaal deels te verklaren...nou jah..infeite niet........maar dit is nog een ander verhaal...
__________________
De beste van de heeeeeeeele wereld !
koekje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 January 2005, 15:48   #28
appelshampoo
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Het was ook bedoeld als een voorbeeld, niet als iets dat meteen als stellig beweerd wordt.
  Met citaat antwoorden
Antwoord


Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 01:03.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.