Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Psychologie & Filosofie
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Psychologie & Filosofie Een forum waar je je hart kunt luchten en naar hartelust kunt filosoferen.

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 3 January 2006, 21:25   #1
Oranje
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Profielwerkstuk

Ik hoop dat ik deze oproep niet eerder hier geplaatst heb. Dat is immers tegen de regels.

Ik zit in 6VWO en ik maak dit jaar een profielwerkstuk voor het vak filosofie. Mijn profielwerkstuk gaat over verlangen. In mijn profielwerkstuk probeer ik er achter te komen wat verlangen nu precies is. Wat je kan tegenhouden of juist overhalen om een verlangen te doen uitkomen. En wat je voelt als je een verlangen laat uitkomen. Ik heb het over hele gewone verlangens; verlangen naar hoge cijfers op school, of een grote taart. Maar ook over grotere verlangens, zoals het willen parachutespringen of beroemd worden. Ik heb verschillende gesprekken gehad met mensen over verlangen. Maar ik wil via deze weg wat meer mensen bereiken. Mijn vraag is:
- hoe zouden jullie verlangen omschrijven
- wat denken jullie dat het nut van verlangen is?

Ook ben ik opzoek naar mensen die wel eens een verlangen hebben laten uitkomen, die bijvoorbeeld zoiets als parachutespringen hebben gedaan. Ik ben benieuwd hoe het is om een verlangen te laten uitkomen. Wie weet zijn er mensen die hier kort iets over willen zeggen.
Bij voorbaat dank!
  Met citaat antwoorden
Oud 3 January 2006, 21:32   #2
appelshampoo
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Verlangen is voor mij het intens willen van iets dat er nu nog niet is.
Ik denk dat verlangen belangrijk is om dat het zin geeft aan het leven. Stel dat je niets heb om naar uit te kijken.. Dat lijkt mij vrij zinloos. Ook kan het creeëren van een verlangen mensen uit een dip halen, de zin van het leven is misschien wel verlangen?

Een van mijn grotere verlangens was altijd om Incubus live te zien, misschien desperate ofzo, maar ik wilde het gewoon heel graag. Afgelopen jaar is mijn verlangen uitgekomen en het was gewoon fantastisch, ik stond bijna helemaal vooraan, en ik was in een soort trance, echt heel vet!
  Met citaat antwoorden
Oud 4 January 2006, 09:39   #3
Atjeuh
Amanda
 
Atjeuh's Avatar
 
Geregistreerd op: 3 October 2002
Locatie: Den bosch
Berichten: 7.665
Stuur een bericht via MSN naar Atjeuh
Standaard

nu herriner je er mij aan, dat mijn begeleider voor mn pws overspannen is en de komende tijd niet op school is. Nogal lastig als je pws voor scheikunde is



Maar Ontopic

Verlangen is voor mij iets willen wat er op dit moment nog niet iets, waarvan ik hoop dat het later, het liefst zo snel mogelijk, zal geboren en/of uit zal komen. Net als Appel zegt, niks hebben om naar uit te kijken lijkt me vrij raar. De kleine dingen zijn ook al verlangens vind ik. Bijvoorbeeld je gaat volgende week iets leuk doen, dan verlang je er ook al naar.

Mijn grootste verlangen was om ooit naar Amerika te gaan. Ben ik inmiddels al meerdere keren geweest. Toch verlang ik ernaar om er weer terug te gaan.
Verder heb ik ook hele simpele verlangen, bijvoorbeeld bij mijn vrienden/vriendinnen kunnen zijn, uitgaan, winkelen. Ook vind ik het een verlangen om naar cabaret voorstellingen te gaan
__________________
Lowlands ja!
Atjeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 January 2006, 22:02   #4
meis
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Het verlangen moet men begrijpen vanuit het gemis, het tekort ( de liefde vanuit de zijnsaffirmatie). Het verlangen leeft van de spanningsverhouding met een tekort dat ontstaat uit het verschil tussen het zijn en het goede. Anders dan de liefde benadert het verlangen dat wat is steeds in het licht van wat niet is, van wat nog niet volkomen is, van wat anders zou moeten zijn of van wat er niet had moeten zijn. Liefde begrijpen vanuit het zijn, het verlangen vanuit net niet-zijn.

hetgeen hierboven staat is een ietsiepietsie klein beetje van wat mijn prof filosofie erover zegt.. ik zeg wel: een ietsiepietsie klein beetje. Die mens heeft het over niks anders dan over liefde, verlangen, lust,.. fijne lessen hoor (als je zijn nota's erover eens wil doornemen, ik wil ze gerust sturen)

Maar, nu mijn mening, zoals hierboven al staat.. inderdaad, een gemis, een tekort. Iets willen dat je voorlopig nog niet hebt, of nog niet doet.
Mijn verlangens, ik kan het misschien ook een beetje dromen noemen? Ik wil dolgraag de wereld leren kennen, een andere dan die van mij.. ik wil reizen, maar dan wel de reizen waarbij je contact kan hebben met de bevolking ginder. Ik zou ook heel graag in de (nabije) toekomst vrijwilligerwerk gaan doen, liefst in het buitenland.. Ik zou ook heel graag leren duiken, en ergens in de middenlandse zee over de bodem zwemmen. Ik wil slagen in mijn studies (psychologie, al weet ik niet dat ik dat vijf jaar ga doen, het kan zijn dat ik mijn 4de en 5de jaar antropologie ga studeren)ik wil ook wel een jaartje op erasmus gaan (studeren in een ander land), en daarna liefst nog een diploma halen in hypotherapie (met gehandicapten en paarden).. Om dan een tijdje met gehandicapten te werken, liefst weer in het buitenland.

Ach, ik en mijn dromen.. Maar ik wil er wel voor gaan. Ik wil op mijn sterfbed kunnen zeggen: mijn dromen zijn uitgekomen, en ik heb geleefd zoals ik wou leven!

kwestie van realiseren zit ik er nog niet helemaal.. ik heb vorig jaar een tijdje in een manege als vrijwilliger geholpen met gehandicapten (richting hypotherapie dus) maar dat heb ik door mijn studies moeten opgeven. Ik hoop nu ook mee te kunnen op uitwisseling naar Hongarije in maart (een week, enkel psychologie-studenten. Het probleem is dat er maar 10 mee kunnen.. Mijn motivatiebrief is vorige week verzonden, nu nog afwachten!). Maar verder zit ik jammer genoeg nog niet

Achja ! ik kom er wel..
  Met citaat antwoorden
Oud 13 January 2006, 13:53   #5
meis
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

nahaha. Mijn realisatieplannen beginnnen te vorderen!

Ik heb net een mailtje gekregen met de blijde boodschap dat ik al 1 van de 10 gelukkigen meekan naar Hongarije! , en ik ben ondertussen ook op internet aan het rondzoeken geweest voor vrijwilligerswerk in het buitenland deze zomer.. probleem is dat de meeste van die projecten ofwel redelijk duur zijn, ofwel drie maand duren (enja, ik moet een beetje rekening houden met de mogelijke kans op herexamens he). Naar enkele organisaties een mailtje gestuurt met een hele hoop vragen in.. weer afwachten of het iets wordt!
(als iemand een toffe organisatie weet, voor vrijwilligerswerk.. vanaf begin juli tot max half augustus, niet te duur, laat het me weten!!! ben van belgie trouwens)
  Met citaat antwoorden
Oud 15 January 2006, 11:19   #6
Kriz10
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik zou verlangen omschrijven als het intens willen van iets wat je nu niet hebt. Verlangen kan ook missen zijn, dat je het een keer hebt gehad maar dat je er nu weer naar verlangt of mist. Verlangen en missen kan dus hetzelfde zijn, het is maar hoe je er naar kijkt.

Het nut van verlangen is, dat je een doel hebt. Namelijk om te krijgen wat je wil/terug wil.

Er zijn verschillende soorten verlangen:

Een aangeboren verlangen is een verlangen waarmee we lijken te zijn geboren, of in elk geval lijken we bij de geboorte de natuurlijke neiging te hebben dit verlangen te ontwikkelen. Een aangeboren verlangen laat zich spontaan gelden in een individu zonder dat het nog behoeft te wordeen aangereikt, ondersteund of verworven. Aangeboren verlangens lijken universeel te zijn, tenzij hun ontwikkeling op de een of andere manier is belemmerd.

Een kunstmatig of aangeleerd verlangen is geen spontaan verlangen en is niet universeel. Een verlangen naar juwelen is een duidelijk voorbeeld van aangeleerd verlangen.

Goede verlangens willigt de hemel immer in- Cervantes (1547-1616)

Er bestaat geen verlangen naar iets wat onbekend is- Ovidius
  Met citaat antwoorden
Oud 17 January 2006, 18:40   #7
elize
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

verlangen is de wens om gelukkig te worden
en waar je gelukkig van word verschilt per mens
als je verlangen is naar amerika of een concert te gaan
(zoals in de voorbeelden in de andere reacties)
en dat verlangen komt uit je gaat naar amerika of dat concert word je daar op dat moment blij of "gelukkig" van
  Met citaat antwoorden
Antwoord


Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 07:29.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.