Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Psychologie & Filosofie
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Psychologie & Filosofie Een forum waar je je hart kunt luchten en naar hartelust kunt filosoferen.

Gesloten onderwerp
 
Onderwerpopties Waardering: Onderwerp waardering: 1 stemmen, 3,00 gemiddeld. Weergavemodus
Oud 8 February 2007, 13:20   #1
Bon
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Ukrainian Bekijk Bericht
Jeetje, man, ben je 12 of 6?

als jij atheïstisch bent, ben je dan geen gelover?
denk eens eerst na voor je wat zegt.

maar goed, genoeg hier, nu stop ik voorgoed.
Het is 7 ofzo tegen 1.
nee niet stoppen. Ik vond het interessant.
Denk een beetje aan mij, ik leer hier veel van!
 
Oud 8 February 2007, 13:35   #2
Pakspul
Banned
 
Pakspul's Avatar
 
Geregistreerd op: 11 February 2002
Locatie: Hengelo
Berichten: 12.521
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Bon Bekijk Bericht
nee niet stoppen. Ik vond het interessant.
Denk een beetje aan mij, ik leer hier veel van!
- Google
- Wikipedia
- Bijbel.nl
Pakspul is offline  
Oud 8 February 2007, 13:46   #3
Bon
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Pakspul Bekijk Bericht
- Google
- Wikipedia
- Bijbel.nl
daar heb je een punt.
Maar hier krijg je ook nog feedback op die Pool te lezen... Das mooier
Hoor je het van twee kanten
 
Oud 13 February 2007, 14:50   #4
Ukrainian
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Bon Bekijk Bericht
nee niet stoppen. Ik vond het interessant.
Denk een beetje aan mij, ik leer hier veel van!
hmm... oké.

Volgens de Bijbel stammen alle mensen van vandaag af van de overlevenden van een wereldwijde overstroming, namelijk van Noachs gezin, die op hun beurt afstamden van Adam en Eva (Genesis 1-11). Er bestaan veel verhalen, uit verschillende delen van de wereld, over een grote overstroming waarbij slechts enkele mensen overleefden en vervolgens de aarde opnieuw bevolkten.

Maar vandaag de dag zien we vele verschillende mensengroepen, meestal ‘rassen’ genoemd, met schijnbaar zeer verschillende kenmerken. De meest opvallende hiervan is de huidskleur. Sommigen zien dit als een reden om aan de bijbelse verslaglegging van de geschiedenis te twijfelen. Zij geloven dat de verschillende groepen alleen ontstaan kunnen zijn doordat ze apart zijn geëvolueerd, gedurende tienduizenden jaren. Dit is echter niet af te leiden uit het bewijsmateriaal.

De Bijbel verhaalt ons hoe de bevolking die afstamde van Noachs gezin, één taal had en samenleefde en dat zij Gods bevel om de ‘aarde te vervullen’ (Genesis 9:1; 11:4) ongehoorzaam was. God verwarde daarom hun taal en dat veroorzaakte een opdeling van de bevolking in kleinere groepen die uitzwierven over de aarde (Genesis 11:8-9). Uit de moderne genetica blijkt dat na zo’n opdeling van een bevolkingsgroep, zich binnen een paar generaties al variaties in bijvoorbeeld huidskleur kunnen ontwikkelen. Er is voldoende feitenmateriaal voorhanden dat aantoont dat de verschillende bevolkingsgroepen die we vandaag kennen, nog niet heel erg lang van elkaar gescheiden zijn.

Wat is een ‘ras’?

Men zou kunnen zeggen dat er feitelijk maar één ras bestaat: het menselijke ras. De Bijbel leert ons dat God ‘uit één bloede het ganse geslacht der mensen heeft gemaakt’ (Handelingen 17:26). De Schrift onderscheidt mensen in stam- of nationale groeperingen, en niet door huidskleur of lichamelijke kenmerken. Het is echter duidelijk dat er groepen mensen zijn die bepaalde kenmerken gemeenschappelijk hebben (bijv. huidskleur), die hen onderscheiden van andere groepen. Wij spreken liever over ‘groepen’ dan ‘rassen’, om de evolutionaire en racistische implicaties te vermijden die verbonden zijn met het woord ‘ras’.

Alle volkeren kunnen onderling huwen en vruchtbare nakomelingen voortbrengen. Dit toont aan dat de biologische verschillen tussen de ‘rassen’ niet groot zijn. Feitelijk zijn de verschillen in DNA verwaarloosbaar. Het onderlinge verschil in DNA tussen twee mensen die waar dan ook op aarde leven, bedraagt slechts zo’n 0,2%.

Hiervan kan maar in 6% een verband gevonden worden met raciale kenmerken; de rest is variatie ‘binnen het ras’.
Deze genetische eenheid betekent bijvoorbeeld dat blanke Amerikanen, hoewel ogenschijnlijk ver verwijderd van zwarte Amerikanen qua fenotype (uiterlijke kenmerken), in sommige gevallen een grotere weefselovereenkomst hebben dan zwarte Amerikanen onderling.



De oorzaken van variatie in het DNA tussen individuele mensen laten zien dat verschillen gebaseerd op uiterlijke kenmerken te verwaarlozen zijn. Deze genetische gelijkvormigheid betekent, dat bv. een blanke Amerikaan, hoewel ogenschijnlijk uiterlijk verschillend van een zwarte Amerikaan, in uiterlijke voorkomst, even zo goed een weefseldonor voor een zwart persoon kan zijn, als een andere zwarte Amerikaan.

Antropologen classificeren mensen in een klein aantal "rassengroepen", zoals Kaukasisch (Europees of "blank"), de Mongoloïden (met inbegrip van de Turken, Chinezen, Inuit of Eskimo's, en de Amerikaanse Indianen), de Negroïden (oftewel zwart Afrikanen), en de Australoïden (de Australische Aborigines). Binnen iedere classificatie, kunnen er verschillende subgroepen zijn.

Potdomme, genoeg voor vandaag. Ik neem aan dat dit sporadisch genoeg, te veel is, maar veel meer volgt later....


P.S. Bon, bedankt dat je sociaal reageerde en niet als een Neanderthaler net zoals verscheidene onderscheidde mensen hier.

Laatst aangepast door Ukrainian : 13 February 2007 om 14:58
 
Oud 13 February 2007, 15:15   #5
Sander
Medewerker
 
Sander's Avatar
 
Geregistreerd op: 2 December 2003
Locatie: Noord-Brabant
Berichten: 13.129
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Ukrainian Bekijk Bericht
hmm... oké.

Volgens de Bijbel stammen alle mensen van vandaag af van de overlevenden van een wereldwijde overstroming, namelijk van Noachs gezin, die op hun beurt afstamden van Adam en Eva (Genesis 1-11). Er bestaan veel verhalen, uit verschillende delen van de wereld, over een grote overstroming waarbij slechts enkele mensen overleefden en vervolgens de aarde opnieuw bevolkten.

Maar vandaag de dag zien we vele verschillende mensengroepen, meestal ‘rassen’ genoemd, met schijnbaar zeer verschillende kenmerken. De meest opvallende hiervan is de huidskleur. Sommigen zien dit als een reden om aan de bijbelse verslaglegging van de geschiedenis te twijfelen. Zij geloven dat de verschillende groepen alleen ontstaan kunnen zijn doordat ze apart zijn geëvolueerd, gedurende tienduizenden jaren. Dit is echter niet af te leiden uit het bewijsmateriaal.

De Bijbel verhaalt ons hoe de bevolking die afstamde van Noachs gezin, één taal had en samenleefde en dat zij Gods bevel om de ‘aarde te vervullen’ (Genesis 9:1; 11:4) ongehoorzaam was. God verwarde daarom hun taal en dat veroorzaakte een opdeling van de bevolking in kleinere groepen die uitzwierven over de aarde (Genesis 11:8-9). Uit de moderne genetica blijkt dat na zo’n opdeling van een bevolkingsgroep, zich binnen een paar generaties al variaties in bijvoorbeeld huidskleur kunnen ontwikkelen. Er is voldoende feitenmateriaal voorhanden dat aantoont dat de verschillende bevolkingsgroepen die we vandaag kennen, nog niet heel erg lang van elkaar gescheiden zijn.
Leuk verhaaltje, maar waar is het wetenschappelijke bewijs dat iedereen ooit eens 1 taal heeft gesproken?
En waar is al dat water gebleven van die grote overstroming?

Wat ik wel geloof is dat mensen onder verschillende leef omstandigheden zich ook appart ontwikkelen. Daar heb je meteen de rede voor het taal verschil. Dat heeft helemaal niets met God te maken die eventjes een algemene taal voor een aantal bevolkingsgroepen gescrambled heeft.
__________________
six is afraid of seven. because 7 8 9
Sander is offline  
Oud 13 February 2007, 16:45   #6
Ukrainian
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Sander Bekijk Bericht
Leuk verhaaltje, maar waar is het wetenschappelijke bewijs dat iedereen ooit eens 1 taal heeft gesproken?
als je goed kijkt, mijn beste kerel, zie je veel overeenkomst in talen. Als je voorbeelden wilt, zeg het maar. Ik heb alleen geen voorbeelden van Chinees-Germaanse talen en Inca-Germaanse talen, verder wel.

Laatst aangepast door Ukrainian : 13 February 2007 om 17:02
 
Oud 13 February 2007, 17:13   #7
Pakspul
Banned
 
Pakspul's Avatar
 
Geregistreerd op: 11 February 2002
Locatie: Hengelo
Berichten: 12.521
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Ukrainian Bekijk Bericht
als je goed kijkt, mijn beste kerel, zie je veel overeenkomst in talen. Als je voorbeelden wilt, zeg het maar. Ik heb alleen geen voorbeelden van Chinees-Germaanse talen en Inca-Germaanse talen, verder wel.
Ik zie ook heel veel overeenkomst met andere planeten, maar geen lijkt op die van ons. Enige wat aan taal zelfde is dat ze allemaal hun mond er voor gebruiken.
Citaat:
Origineel gepost door Ukrainian Bekijk Bericht
Als je voorbeelden wilt, zeg het maar. Ik heb alleen geen voorbeelden
Dan houdt het snel op
Citaat:
Origineel gepost door Ukrainian Bekijk Bericht
Zij geloven dat de verschillende groepen alleen ontstaan kunnen zijn doordat ze apart zijn geëvolueerd, gedurende tienduizenden jaren. Dit is echter niet af te leiden uit het bewijsmateriaal.
Dus de negers die in nederland wonen en zeggen dat ze blanker worden naar jaren tijd zijn gewoon leugenaars?

Citaat:
Origineel gepost door Ukrainian Bekijk Bericht
God verwarde daarom hun taal en dat veroorzaakte een opdeling van de bevolking in kleinere groepen die uitzwierven over de aarde (Genesis 11:8-9).
Hoe kun je van een "god" houden die alleen maar onderlinge haat wil en als het waar is van die vloed. Is de volgende dan niet een beetje laat?
Citaat:
Origineel gepost door Ukrainian Bekijk Bericht
Men zou kunnen zeggen dat er feitelijk maar één ras bestaat: het menselijke ras. De Bijbel leert ons dat God ‘uit één bloede het ganse geslacht der mensen heeft gemaakt’ (Handelingen 17:26). De Schrift onderscheidt mensen in stam- of nationale groeperingen, en niet door huidskleur of lichamelijke kenmerken. Het is echter duidelijk dat er groepen mensen zijn die bepaalde kenmerken gemeenschappelijk hebben (bijv. huidskleur), die hen onderscheiden van andere groepen. Wij spreken liever over ‘groepen’ dan ‘rassen’, om de evolutionaire en racistische implicaties te vermijden die verbonden zijn met het woord ‘ras’.
Lang verhaal, weinig info wat dacht je er van dat mensen gewoon dikke fuckup zijn met idiote zelf bedachte woorden waar oorlogen over gevoerd kunnen worden


http://scheppingofevolutie.nl/ is ook z'n site waar ze je het met de voorhamer er in willen slaan


http://frontpage.fok.nl/nieuws/73401

Laatst aangepast door Pakspul : 13 February 2007 om 17:34
Pakspul is offline  
Oud 21 February 2007, 13:37   #8
blabla1993
Super Lid
 
blabla1993's Avatar
 
Geregistreerd op: 1 October 2006
Berichten: 10.729
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Pakspul Bekijk Bericht
Dus de negers die in nederland wonen en zeggen dat ze blanker worden naar jaren tijd zijn gewoon leugenaars?
Ja, het veranderen van huidskleur door evolutie gaat echt niet in 50 jaar. na 1000 jaar ofzo zal er mischien een groep mensen met verschil zijn. (maar omdat in onze samenleving een voordelige afwijking in huidskleur niet meer kans op overleven zal geven,(door alle kunstmatigeheden waardoor mensen zonder die voordelige afwijking ook net zo goed kunnen overleven) zal het waarschijnlijk nooit gebeuren.)

Citaat:
Origineel gepost door Pakspul Bekijk Bericht
Nee het heet geloof, omdat de bedenkers ervan het zo hebben genoemd
het IS geloven, het HEET geloof
__________________
1234hoedjevanpapier
blabla1993 is offline  
Oud 12 March 2007, 13:02   #9
Pakspul
Banned
 
Pakspul's Avatar
 
Geregistreerd op: 11 February 2002
Locatie: Hengelo
Berichten: 12.521
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Pakspul Bekijk Bericht
Nee het heet geloof, omdat de bedenkers ervan het zo hebben genoemd
Citaat:
Origineel gepost door blabla1993 Bekijk Bericht
het IS geloven, het HEET geloof
Ik zie dubbel
Pakspul is offline  
Oud 13 March 2007, 07:01   #10
Pakspul
Banned
 
Pakspul's Avatar
 
Geregistreerd op: 11 February 2002
Locatie: Hengelo
Berichten: 12.521
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door blabla1993 Bekijk Bericht
Ja, het veranderen van huidskleur door evolutie gaat echt niet in 50 jaar. na 1000 jaar ofzo zal er mischien een groep mensen met verschil zijn. (maar omdat in onze samenleving een voordelige afwijking in huidskleur niet meer kans op overleven zal geven,(door alle kunstmatigeheden waardoor mensen zonder die voordelige afwijking ook net zo goed kunnen overleven) zal het waarschijnlijk nooit gebeuren.)
Als huiskleur pas veranderd naar 1000jaar ofzo. Dan vind ik het toch heel knap dat in 13000 jaar van adam en eva naar aziaat, neger, mexicaan etc gaat
Citaat:
Genesis 7:1-3 1

De HERE zeide tot Noach: Ga in de ark, gij en geheel uw huis, want u heb Ik in dit geslacht voor mijn aangezicht rechtvaardig bevonden. Van alle reine dieren zult gij zeven paar nemen, het mannetje en zijn wijfje, maar van de dieren, die niet rein zijn, een paar, het mannetje en zijn wijfje; ook van het gevogelte des hemels zeven paar, mannetjes en wijfjes, om het geslacht in het leven te behouden op de gehele aarde.
Van alle vogels die er bestaan 7 paar meenemen... Dan zit dat schip ook nog wel keer vol

Laatst aangepast door Pakspul : 13 March 2007 om 07:06
Pakspul is offline  
Oud 12 March 2007, 22:55   #11
Foetsy
aber, warum?
 
Geregistreerd op: 23 May 2002
Locatie: Zuid-Holland
Berichten: 657
Standaard

Sorry jongens, kan het niet laten.
Verrek; jouw bron?
Ik zie nu dat verhaal op verschillende websites opduiken...
Wat ze trouwens subtiel vergeten te verklaren, is wáár de verschillende huidskleuren vandaan komen. Noah en zijn vrouw begonnen toch met maar 1 kleur?
Zit trouwens een paar andere artikelen te lezen, en ze hebben er serieus werk in gestoken.
Maar goed. Ik zou zeggen, laat de gelovers lekker geloven, en de niet gelovers niet. Zolang je weet dat jíj het juiste (niet) gelooft, is er niets aan de hand. Mensen overhalen doe je niet. Met sarcasme of koppigheid niet, en met mensen botweg vernederen ook niet...
Ik kan wel wat betere dingen verzinnen die ik met m'n tijd kan doen.
__________________
It is the things you believe in which make you human
Foetsy is offline  
Oud 13 March 2007, 08:09   #12
insanity
Banned
 
insanity's Avatar
 
Geregistreerd op: 1 June 2006
Locatie: Leeuwardennnn
Berichten: 10.927
Stuur een bericht via MSN naar insanity
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Foetsy Bekijk Bericht
Ik zie nu dat verhaal op verschillende websites opduiken...
Indoctrinatie is het grootste wapen van de kerk

Citaat:
Origineel gepost door Foetsy Bekijk Bericht
Wat ze trouwens subtiel vergeten te verklaren, is wáár de verschillende huidskleuren vandaan komen. Noah en zijn vrouw begonnen toch met maar 1 kleur?
Inderdaad, en eva kwam uit adam zijn rib.
Nadat ik dat las ben ik gestopt met logisch nadenken over het geloof, ik bedoel alles staat haaks op elkaar.

Citaat:
Origineel gepost door Foetsy Bekijk Bericht
Zit trouwens een paar andere artikelen te lezen, en ze hebben er serieus werk in gestoken.
Zie je wel, je raakt al geindoctrieneert

Citaat:
Origineel gepost door Foetsy Bekijk Bericht
Maar goed. Ik zou zeggen, laat de gelovers lekker geloven, en de niet gelovers niet.
Inderdaad, alleen krijg ik om de 2 weken van die jehova`s aan de deur. vraag ik toch ook niet om?
dus waarom mag ik mijn mening niet versprijden terwijl dat soort mensen gewoon wel langs de deuren mogen komen met de sprookjes van/over een oude man.

Citaat:
Origineel gepost door Foetsy Bekijk Bericht
Zolang je weet dat jíj het juiste (niet) gelooft, is er niets aan de hand.
Zolang ik weet dat er niets is en dat wat er is een sprookje is...
Hoe redeneer jij?

Citaat:
Origineel gepost door Foetsy Bekijk Bericht
Mensen overhalen doe je niet. Met sarcasme of koppigheid niet, en met mensen botweg vernederen ook niet...
Alle beetjes helpen, ooit zullen de mensen zien dat het 1 grote HOAX is.

Citaat:
Origineel gepost door Foetsy Bekijk Bericht
Ik kan wel wat betere dingen verzinnen die ik met m'n tijd kan doen.
oja?
en zonet zat je nog op die site te lezen :/
in 1 zin ontkracht je nu je hele post, DAT is pas tijdverspilling.
insanity is offline  
Oud 13 March 2007, 14:45   #13
Foetsy
aber, warum?
 
Geregistreerd op: 23 May 2002
Locatie: Zuid-Holland
Berichten: 657
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door insanity Bekijk Bericht
Zie je wel, je raakt al geindoctrieneert
Ik observeer. Als jij uit 'Zit trouwens een paar andere artikelen te lezen, en ze hebben er serieus werk in gestoken.' kan uithalen dat ik de leer van de kerk aanvaard vind ik dat best knap. Ik zelf zou daar niet zo snel vanuit gaan bij iemand anders.
Citaat:
Origineel gepost door insanity Bekijk Bericht
Inderdaad, alleen krijg ik om de 2 weken van die jehova`s aan de deur. vraag ik toch ook niet om?
dus waarom mag ik mijn mening niet versprijden terwijl dat soort mensen gewoon wel langs de deuren mogen komen met de sprookjes van/over een oude man.
Ik zeg niet dat jij je mening niet mag verspreiden (zolang jij het verschil weet tussen indoctrineren en verspreiden ). Het is de manier waarop bij sommigen.
Citaat:
Origineel gepost door insanity Bekijk Bericht
Zolang ik weet dat er niets is en dat wat er is een sprookje is...
Hoe redeneer jij?
Als anderen je er niet mee lastig vallen (die jehova-getuigen zij dus een ander verhaal) waarom zou jij ze er dan wel mee lastig vallen. Waarom zou jij de gelovers agressief aanvallen terwijl ze je niets hebben gedaan. Laat ze lekker (geloven), en hoop dat daardoor zij jou ook lekker laten (niet-geloven).
Citaat:
Origineel gepost door insanity Bekijk Bericht
oja?
en zonet zat je nog op die site te lezen :/
in 1 zin ontkracht je nu je hele post, DAT is pas tijdverspilling.
Ik heb het over het 'sarcasme of koppigheid en mensen botweg vernederen'. Niet over het kennis vergaren (die site lezen), zodat ik een beter onderbouwde mening kan geven (dan wanneer ik dat niet doe).
__________________
It is the things you believe in which make you human
Foetsy is offline  
Oud 13 March 2007, 14:49   #14
insanity
Banned
 
insanity's Avatar
 
Geregistreerd op: 1 June 2006
Locatie: Leeuwardennnn
Berichten: 10.927
Stuur een bericht via MSN naar insanity
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Foetsy Bekijk Bericht
Bla bla bal enz,

Loop jij ook in zo`n jurk net als die homo`s in rome?
Zo kom je wel over namelijk
insanity is offline  
Oud 13 March 2007, 18:25   #15
Ancalagon
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door insanity Bekijk Bericht
Loop jij ook in zo`n jurk net als die homo`s in rome?
Zo kom je wel over namelijk
gast, je maakt jezelf zo onsterfelijk belachelijk zo.

Iemand probeert in ieder geval nog een serieus verhaal tegen je te houden, maar je blijkt wederom niet in staat ook maar iets zinnigs terug te zeggen.

Laatst aangepast door Ancalagon : 13 March 2007 om 20:43
 
Gesloten onderwerp


Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 13:09.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.