Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken!

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 2 October 2003, 22:37   #1
Ar-Tuur
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Euthanasie

Naar aanleiding van het schrijnende geval in Frankrijk deze discussie. Even ter opfrissing :

Citaat:
[update] Franse moeder vast voor euthanasie
Gepost door Bart (veekeend) - vrijdag 26 september 2003 @ 13:17 - Bron: NOS teletekst
De politie in de Noord-Franse plaats Berck-sur-Mer heeft een vrouw gearresteerd, die euthanasie probeerde te plegen op haar geheel verlamde zoon Vincent Humbert, 22 jaar oud.

Moeder Marie was gisteren bezig haar zoon een overdosis slaapmiddel toe te dienen in het ziekenhuis waar hij ligt. Dit werd even later door een arts opgemerkt. Hij bracht Vincent meteen naar de intensieve zorg. Humbert ligt nu in coma.

Humbert kon na een zwaar ongeluk in 2000 alleen zijn duim nog bewegen. Zo dicteerde de jongen een brief waarin hij president Chirac verzocht om euthanasie. Chirac reageerde afwijzend. Euthanasie is in Frankrijk verboden door de wet.
Ik vraag me dan af wat het bezwaar is tegen euthanasie? Waarom niet aan zo'n verzoek voldoen? Ik weet dat de wet in Frankrijk dat nu eenmaal niet toelaat.. maar dit soort schrijnende gevallen geeft toch te denken. En dus laait de aloude euthanasie-discussie weer op. Naar mijn mening ligt het probleem vooral bij de verschillende gevallen die er zijn. Je moet wel erg meedogenloos en gewetenloos zijn om in dit soort gevallen ook euthanasie te verbieden.
  Met citaat antwoorden
Oud 2 October 2003, 22:43   #2
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

In die landen wordt het gezien als moord... Dat neemt echter niet weg dat er geen euthanasie plaatsvindt. Het wordt alleen zelden tot nooit doorgegeven...

Daarom pleit ik voor legalisering van de euthanasie, waar dan ook ter wereld. Je haalt het daarmee uit het verdomhoekje, en je kunt daadwerkelijke controle uitoefenen op de euthanasie, zodat het beter geregeld wordt en het ook veiliger wordt.
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 October 2003, 07:03   #3
appelshampoo
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Wat is een leven nog als je er niet meer van kan genieten en het uitzicht daarop ook helemaal verkeken is ?


Voor euthanasie dus..
  Met citaat antwoorden
Oud 3 October 2003, 07:23   #4
Stevie
Lid
 
Stevie's Avatar
 
Geregistreerd op: 19 December 2002
Berichten: 13.264
Standaard

Ja ik ben ook altijd voor euthanasie geweest. Dat het bij de wet verboden is, dat kan ik me voorstellen. Het is officieel gewoon moord. Maar als je als president dan nog zo'n verzoek gaat weigeren ben je wel erg harteloos. Daarom vind ik ook dat euthanasie overal gewoon gelegaliseerd moet worden.
__________________
We were somewhere around Barstow, on the edge of the desert, when the drugs began to take hold.
Stevie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 October 2003, 23:54   #5
Raspberry
Ja?
 
Raspberry's Avatar
 
Geregistreerd op: 11 April 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 6.207
Standaard

Ben er ook voor.
Als de persoon zelf idd niks meer kan, of net als appelshampoo zegt, niet meer van het leven kan genieten, dan heeft het voor die persoon zelf geen zin/nut meer.
En als diegene er zelf achterstaat, en hij wil het ook, wie is iemand anders dan, om dat tegen te houden.
Belachelijk dat het illegaal is.
Je maakt het leven van zo iemand alleen nog maar pijnlijker, door diegene in leven te houden.
__________________
Er was eens...
Raspberry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 October 2003, 23:57   #6
Nightwolf
Nerd
 
Nightwolf's Avatar
 
Geregistreerd op: 17 July 2001
Locatie: oosterhout
Berichten: 12.844
Standaard

tsja, misschien dacht die president dat t allemaal wel weer goed zou komen
__________________
Networked Intelligent Guardian Hardwired for Terran Warfare and Online Logical Fighting
mail: nightwolf@leerlingen.com
Nightwolf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 October 2003, 00:02   #7
Raspberry
Ja?
 
Raspberry's Avatar
 
Geregistreerd op: 11 April 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 6.207
Standaard

Citaat:
Originally posted by Nightwolf
tsja, misschien dacht die president dat t allemaal wel weer goed zou komen
Nee omdat het simpelweg verboden is door de wet.
Misschien vind die man het persoonlijk wel heel erg.
maar goed, zo dom zal die toch niet zijn, om te denken dat het allemaal nog goed zou komen, aangezien die jonge helemaal verlamd is?
__________________
Er was eens...
Raspberry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 October 2003, 00:09   #8
Bird Of Prey
the bearded lady
 
Bird Of Prey's Avatar
 
Geregistreerd op: 14 January 2002
Locatie: Amsterdam
Berichten: 6.828
Standaard

Tja...alsof hij gedacht zou hebben dat er op een dag een wonder zou gebeuren waardoor die verlamde jongen weer zijn lichaam kan bewegen (en met dat wonder bedoel ik niet Jomanda )

Ik ben er ook voor, het kan weliswaar opgevat worden als moord, maar sommige mensen verkeren in zodanige situaties, zoals deze gozer die dus van top tot teen verlamd is, dat er eig geen of weinig redenen zijn om iemand niet uit zijn/haar lijdensweg te verlossen.

Zolang het gewoon altijd medisch verantwoord blijft zodat niet iedereen zomaar ff euthanasie kan plegen wanneer diegene dat wil, kan het mijns inziens weinig kwaad
__________________
What do the innocent know, except what the guilty teach them.
Bird Of Prey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 October 2003, 00:16   #9
Nightwolf
Nerd
 
Nightwolf's Avatar
 
Geregistreerd op: 17 July 2001
Locatie: oosterhout
Berichten: 12.844
Standaard

Citaat:
Originally posted by Raspberry
Nee omdat het simpelweg verboden is door de wet.
Misschien vind die man het persoonlijk wel heel erg.
daarom wees ie t ook af zeker? als je t erg vind, dan verander je dat als president toch? althans, een poging tot iig (lijkt mij). let wel, alleen in de gevallen zoals in de beginpost staan, vind ik. niet gewoon voor iedereen zoals BoP zegt

Citaat:
maar goed, zo dom zal die toch niet zijn, om te denken dat het allemaal nog goed zou komen, aangezien die jonge helemaal verlamd is?
ik hoop t niet voor hem (de president dus)
__________________
Networked Intelligent Guardian Hardwired for Terran Warfare and Online Logical Fighting
mail: nightwolf@leerlingen.com
Nightwolf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 October 2003, 00:27   #10
Raspberry
Ja?
 
Raspberry's Avatar
 
Geregistreerd op: 11 April 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 6.207
Standaard

Citaat:
Originally posted by Nightwolf
daarom wees ie t ook af zeker? als je t erg vind, dan verander je dat als president toch? althans, een poging tot iig (lijkt mij).
Jah, maar een president kan de wet niet veranderen, en alsnog, hij kan er natuurlijk wel aanstalte voor maken, maar dan moet de rest er nog in mee gaan.
Citaat:
let wel, alleen in de gevallen zoals in de beginpost staan, vind ik.
Jah, vind ik ook.
Als er niks meer aan te doen is, en er echt geen hoop meer is dat het nog goed komt.
__________________
Er was eens...
Raspberry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 October 2003, 14:08   #11
Bird Of Prey
the bearded lady
 
Bird Of Prey's Avatar
 
Geregistreerd op: 14 January 2002
Locatie: Amsterdam
Berichten: 6.828
Standaard

Citaat:
Originally posted by Nightwolf
let wel, alleen in de gevallen zoals in de beginpost staan, vind ik. niet gewoon voor iedereen zoals BoP zegt
Ehm...zoals ik al zei, vind ik wel dat het medisch verantwoord moet zijn en niet dat iedereen zomaar euthanasie kan plegen.

Tis bijvoorbeeld niet voor dat 16-jarige meisje bedoeld dat al geruime tijd ruzie thuis kent, daardoor door haar ouders verwaarloosd wordt en het liefst zelfmoord wil plegen omdat die ruzies haar teveel werden.

Of voor die 34-jarige man die ontslagen is bij zijn oude werkgever vanwege de slecht draaiende economie, daarom werk moest vinden, maar een baan die hem eigenlijk niet zo bevalt nam bij gebrek aan beter geschikt werk voor hem, en dat hij daarnaast op zijn werk onderdrukt word door zijn baas en overladen met werk wordt wat hij eigenlijk niet aankan, daardoor overspannen raakt, verder thuis op weinig steun kan rekenen, daardoor zwaar depressief word en dan ook besluit er een einde aan te maken.

Dit zijn dus gewoon 2 voorbeelden en deze voorbeelden zijn (voor zover ik weet) niet berust op waar gebeurde verhalen. Om een lang verhaal kort te maken, komt het er dus op neer dat niet iedereen met zelfmoordneigingen in dit geval zelfmoord te plegen met behulp van euthanasie
__________________
What do the innocent know, except what the guilty teach them.
Bird Of Prey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 October 2003, 18:19   #12
Babysmurfie
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik ben ook voor euthanasie, onder bepaalde voorwaarden natuurlijk (dodelijk ziek, ondraaglijke pijn,...) en mits er voldoende controle is.
  Met citaat antwoorden
Oud 8 October 2003, 11:15   #13
easyprintscherm
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik heb t verhaal al gehoord... erg triest... Een mens moet gewoon over zijn eigen leven kunnen beslissen! Dus als je dood wilt, dan moet je ook de mogelijkheid hebben en krijgen om te sterven! Zeker als je net als die jongen alleen nog maar je duim kunt bewegen
  Met citaat antwoorden
Oud 12 October 2003, 09:15   #14
ik_ben_de_man
www.funing.nl
 
ik_ben_de_man's Avatar
 
Geregistreerd op: 23 February 2001
Locatie: Arnemuiden
Berichten: 1.475
Stuur een bericht via AIM naar ik_ben_de_man Stuur een bericht via Yahoo naar ik_ben_de_man
Standaard

Citaat:
Originally posted by easyprintscherm
Ik heb t verhaal al gehoord... erg triest... Een mens moet gewoon over zijn eigen leven kunnen beslissen! Dus als je dood wilt, dan moet je ook de mogelijkheid hebben en krijgen om te sterven! Zeker als je net als die jongen alleen nog maar je duim kunt bewegen
ik vind dat het voor iedereen (18+ dan wel ) beschikbaar moet zijn , dit zou het aantal zelfmoorden sterk verminderen , en moet je eens nagaan , een machinist waarbij iemand zelfmoord pleegt ( voor de trein springen ) heeft zijn verdere leven lang echt gewoon steeds nog herineringen daaraan.

wel vind ik , dat er tussen de niet ernstige gevallen , er goed moet worde gepraat met een psycholoog o.i.d. , die dan tips kan geven om hun leven mogelijk wat meer kleur te geven E.d
ik_ben_de_man is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 October 2003, 15:46   #15
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

Citaat:
Originally posted by ik_ben_de_man
ik vind dat het voor iedereen (18+ dan wel ) beschikbaar moet zijn , dit zou het aantal zelfmoorden sterk verminderen , en moet je eens nagaan , een machinist waarbij iemand zelfmoord pleegt ( voor de trein springen ) heeft zijn verdere leven lang echt gewoon steeds nog herineringen daaraan.

En iemand van 15 die als een kasplantje leeft en herhaaldelijk duidelijk heeft gemaakt dat hij er een einde aan wil maken, komt daar niet voor in aanmerking?

Ik neem aan dat jij daar niet tegen zult zijn, maar waar leg je dan de grens? Verantwoordelijkheid leggen bij de ouders? Vrij dubieus, want dan kunnen beschikken over het lot van hun kind.
Bij het kind zelf? Maar als die zo jong is dat hij geen duidelijke eigen wil heeft? Kan ook niet...

Wat ik wil zeggen: het is niet zo'n 'makkelijk' probleem als jij lijkt te denken.
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 October 2003, 12:07   #16
ik_ben_de_man
www.funing.nl
 
ik_ben_de_man's Avatar
 
Geregistreerd op: 23 February 2001
Locatie: Arnemuiden
Berichten: 1.475
Stuur een bericht via AIM naar ik_ben_de_man Stuur een bericht via Yahoo naar ik_ben_de_man
Standaard

Citaat:
Originally posted by Tyskie
En iemand van 15 die als een kasplantje leeft en herhaaldelijk duidelijk heeft gemaakt dat hij er een einde aan wil maken, komt daar niet voor in aanmerking?

Ik neem aan dat jij daar niet tegen zult zijn, maar waar leg je dan de grens? Verantwoordelijkheid leggen bij de ouders? Vrij dubieus, want dan kunnen beschikken over het lot van hun kind.
Bij het kind zelf? Maar als die zo jong is dat hij geen duidelijke eigen wil heeft? Kan ook niet...

Wat ik wil zeggen: het is niet zo'n 'makkelijk' probleem als jij lijkt te denken.
ik denk helemaal niet dat het een makkelijk probleem is , maar bijna alle problemen zijn moeilijk , ander waren het geen problemen.

in het geval dat jij bespreekt , zou die jongere het met zijn ouders , en een speciale psychiator moeten overleggen , maar als die echt graag dood wil , denk ik dat hij het laatste woord moet hebben , en zijn ouders zullen waarschijnlijk in zo'n geval achter zijn keuze staan.
ik_ben_de_man is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 October 2003, 22:35   #17
Impressions
Lid
 
Impressions's Avatar
 
Geregistreerd op: 21 October 2003
Locatie: Brabant
Berichten: 10.885
Standaard

Citaat:
Originally posted by ik_ben_de_man
ik denk helemaal niet dat het een makkelijk probleem is , maar bijna alle problemen zijn moeilijk , ander waren het geen problemen.

in het geval dat jij bespreekt , zou die jongere het met zijn ouders , en een speciale psychiator moeten overleggen , maar als die echt graag dood wil , denk ik dat hij het laatste woord moet hebben , en zijn ouders zullen waarschijnlijk in zo'n geval achter zijn keuze staan.
Kinderen met werkelijk suicidale en depressieve gevoelens worden meestal niet serieus genomen denk ik. Misschien het depressieve nog wel, maar als iemand zegt dat hij een eind aan zijn leven wil maken dan wordt dat meestal afgedaan met 1 van de volgende mogelijkheden :
- Stel je niet aan!
- Het is maar tijdelijk dat je dit voelt, het gaat allemaal wel over
- Ow neee help hem asjeblieft! (hysterisch, no offence maar dat is ook een standaard menselijke reactie als je bezorgd ben)
Dit soort reacties komen voor uit woede, verdriet, angst en onwetendheid over hoe te helpen.
En als een kind van onder de 18 zegt dat hij euthanasie wil ondergaan en zegt daar serieus over te hebben gedacht en zeker weet dat het leven voor hem teveel slechte dingen heeft gedaan en dat de goede kanten de slechte niet uitwegen, dan wordt dat simpelweg niet serieus genomen door ouders, vrienden, psychiaters en psychologen omdat die denken dat de doodwillende niet wijs, volwassenen verstandig genoeg is om dit soort keuzes te maken. Tevens denken ze dat de jongere te weinig levenservaring heeft en misschien alleen maar de slechte kanten van het leven heeft gezien. Ik ben zelf vóór euthanasie, omdat ik vind dat iedereen recht heeft om over zijn eigen leven te beslissen. Ik weet dat de familie, vrienden en nabestaanden hiermee veel pijn gedaan wordt, maar het is toch je eigen leven waar je over moet beslissen. En als euthanasie bij de wet verboden zou blijven (is dat eigenlijk verboden?) dan zou het aantal zelfmoorden, en dus het aantal mislukte zelfmoorden ook stijgen, met als gevolg meer gehandicapte mensen. Neem bijvoorbeeld een zelfmoordpoging door middel van voor de trein springen. Dat mislukt veel vaker als dat men denkt, en dan leef je dus nog wel, maar dan word je wakker in een ziekenhuisbed, met lichaamsdelen eraf gerukt en vleeswonden over je hele lichaam. Dan is euthanasie toch een veel betere en veilige oplossing? Sorry trouens dat het zo'n lang verhaal is geworden, maar ik kan nooit mijn mening in het kort geven.
Impressions is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 October 2003, 13:54   #18
ashley10
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Tyskie
En iemand van 15 die als een kasplantje leeft en herhaaldelijk duidelijk heeft gemaakt dat hij er een einde aan wil maken, komt daar niet voor in aanmerking?

Ik neem aan dat jij daar niet tegen zult zijn, maar waar leg je dan de grens? Verantwoordelijkheid leggen bij de ouders? Vrij dubieus, want dan kunnen beschikken over het lot van hun kind.
Bij het kind zelf? Maar als die zo jong is dat hij geen duidelijke eigen wil heeft? Kan ook niet...

Wat ik wil zeggen: het is niet zo'n 'makkelijk' probleem als jij lijkt te denken.
mee eens ik zou het erg moeilijk vinden om over iemands leven temoeten beslissen, zeker als het iemand is waar ik van hou of goed ken,ik zou hem of haar zijn rust gunnen maar de knop omdraaien is verschrikkelijk moeilijk,
  Met citaat antwoorden
Oud 31 October 2003, 22:17   #19
Impressions
Lid
 
Impressions's Avatar
 
Geregistreerd op: 21 October 2003
Locatie: Brabant
Berichten: 10.885
Standaard

Citaat:
Originally posted by ashley10
mee eens ik zou het erg moeilijk vinden om over iemands leven temoeten beslissen, zeker als het iemand is waar ik van hou of goed ken,ik zou hem of haar zijn rust gunnen maar de knop omdraaien is verschrikkelijk moeilijk,
Het is inderdaad moeilijk over iemands leven te spreken, maar wat jij ook al zegt : gun hem of haar zijn rust...

Gun je iemand een leven vol pijn, verdriet, handicap?
Of gun je hem rust, hoewel je daar zelf verdriet om zal hebben?
Ik stem voor het laatste...
Impressions is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 November 2003, 15:40   #20
Lon
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Naar mijn mening moet euthanasie gewoon toegestaan worden. Ieder mensen heeft het recht op vrijheid van mening, als jij niet meer wilt leven moet je dat dus ook kunnen zeggen en dat kunnen uitvoeren. Ieder volwassen mens is verantwoordelijk voor zijn of haar eigen daden.
Natuurlijk zijn er gevallen van verlamming waarbij, soms pas na zeer lange tijd, plotseling enig herstel optreedt. Maar het hoeft niet. Als de betrokken persoon besluit dat hij het geestelijk niet aankan om daarop te wachten dan moet hij de kans hebben om zelf zijn leven te beeindigen op het moment dat hem daarvoor geschikt lijkt.
Ook denk ik dat in de landen waar het wel is toegestaan om euthanasie toe te passen de procedures sneller moeten kunnen verlopen. 1 van de eisen bij euthanasie is namelijk dat de persoon in kwestie geestelijk volledig bij moet zijn. Wanneer iemand beseft dat hij/zij gaat dementeren en besluit dat hij/zij dat niet verder wil laten doorzetten. Het lijkt me zeer rot als je beseft dat je dingen gaat vergeten en dat dat alleen maar erger zal worden. Helaas komt het dus voor dat eer de procedure rond is de persoon al zo ver dementerende is dat ie niet meer volledig in staat wordt geacht om eigen verantwoording te dragen en dan wordt er dus geen euthanasie toegepast. Dat is toch heel sneu voor de familie en mensen in de naaste omgeving van die persoon. De persoon zelf beseft het dan inmiddels niet meer, maar er kan dan niet worden voldaan aan de zegmaar laatste wens van de persoon toen die nog helder genoeg was, om uit het leven te stappen op het moment dat het voor hem/ haar nog mooi was. Dat vind ik ook zeer schrijnend.
Doeggg Lon
PS hopelijk is mijn mening geen al te grote warboel geworden!
  Met citaat antwoorden
Oud 23 December 2003, 19:21   #21
jarno109
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

euthanasie moet kunnen bij ergstige ziektes of bij dat je verlamd ben en je niks meer kunt, maar je mag nooit zo maar iemand anders dood maken. ik vind het niet vreemd dat die vrouw probeerde haar zoon in te laten slapen ,omdat hij geen leven meer had
  Met citaat antwoorden
Antwoord


Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 19:07.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.