Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > School
FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

School Problemen met een verslag? Enquete houden? Plaats het hier als het met school te maken heeft.

Antwoord
 
Onderwerpopties Waardering: Onderwerp waardering: 1 stemmen, 3,00 gemiddeld. Weergavemodus
Oud 13 March 2007, 16:40   #1
Aine16
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Geschiedenis leren!??

Ikzit nu in vwo 4 en met geschiedenis zijn het altijd van die lappen tekst, hoein hemelsnaa krijg ik die fatsoenlijk geleerd zonder datik mijn SE's verpest..?
help?
kusje
  Met citaat antwoorden
Oud 13 March 2007, 17:05   #2
MarjoleinTje_
Lid
 
MarjoleinTje_'s Avatar
 
Geregistreerd op: 4 February 2007
Berichten: 345
Standaard

Wie?
Wat?
Waar?
Wanneer?
Waarom?
(Hoe?)


Helpt wel.. zeggen ze bjons altijd
__________________
Blablabla
MarjoleinTje_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 March 2007, 18:46   #3
Babydress
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

idd, de 5 W-vragen.

Maar uhm hoe heb je dat de afgelopen 4 jaar gedaan dan
Je kunt lappen tekst ook goed onthouden als je samenvattingen maakt en niet téveel details onthoud.
Vaak bestaat Geschiedenis uit meer details dan echt dingen die je móet leren!
  Met citaat antwoorden
Oud 13 March 2007, 22:17   #4
Aine16
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Babydress Bekijk Bericht
idd,

Maar uhm hoe heb je dat de afgelopen 4 jaar gedaan dan
J
nou in de 1 tm3 werd serieus alles voorgedaan en nu hebben ze zoiets van tweede fase..bovenbouw doe het zelf maar :S
  Met citaat antwoorden
Oud 15 March 2007, 09:36   #5
spiral_design
*****eigenaar
 
spiral_design's Avatar
 
Geregistreerd op: 5 September 2006
Locatie: melkweg
Berichten: 808
Standaard

je moet geschiedenis leuk maken dan gaat dat vanzelf
__________________
een homofiele schizofreen heeft met zichzelf genoeg
spiral_design is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 March 2007, 14:32   #6
Triv
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

van tevoren samenvatiingen maken..
bij alles wat je leest niet zomaar aannemen dat het zo is, maar kijken hoe dat in verband zou kunnen staan met de rest die je geleerd hebt..

cartoons over dat onderwerp bekijken en die probneren uit te leggen, werkt ook heel goed
  Met citaat antwoorden
Oud 15 March 2007, 16:15   #7
Jamiel
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door spiral_design Bekijk Bericht
je moet geschiedenis leuk maken dan gaat dat vanzelf
Inderdaad! Reflecteer het op de huidige gebeurtenissen (voor zover dat kan), dan kun je zien dat er best veel gelijkenissen zijn.Emoties, verlangens en de strijd van de mens voor hun eigen plek bijvoorbeeld.
  Met citaat antwoorden
Oud 27 March 2007, 18:19   #8
Anne2
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Lees het 1x over en maak een samenvatting van de belangrijkste dingen zodat je alleen dat hoeft te leren.

Hoe geeft de leraar les trouwens? Als die veel aan het woord is kun je meestal wel afleiden wat de belangrijkste gedeeltes zijn.
  Met citaat antwoorden
Oud 30 March 2007, 22:04   #9
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard

Wij hebben nu ook een serieuze blok geschiedenis te verwerken. Onderlijn of markeer het belangrijkste (kernwoorden, data; desnoods in verschillende kleuren, maar maak er geen kleurboek van!) in je teksten, maak op basis daarvan een samenvatting.
De geschiedenis die ik krijg gaat over gebouwen. Algemene geschiedenis schrijf ik in het blauw, voorbeelden in het rood. Het is een methode die ik ook nog maar sinds de vorige examens gebruik, maar het werkt wel. Op die manier kan je makkelijk doorheen je samenvattingen lezen.

Voor de rest kan ik je aanraden om in de les veel te noteren. In het middelbaar heb ik uitsluitend uit mijn samenvattingen geleerd en ik haalde altijd mooie scores voor het vak geschiedenis.
Dit geldt trouwens niet alleen voor dit vak, maar zelfs als je gaat verder studeren. Door op te schrijven in te lessen (schematisch weliswaar) heb je het belangrijkste al op papier staan, waardoor je, als je in tijdsnood komt, je eigenlijk alleen je samenvatting moet leren om er toch door te zijn. En op die manier let je beter op tijdens de les en heb je alles toch al eens opgeschreven waardoor je het ook beter onthoudt.
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 April 2007, 22:26   #10
LoveIsAlive
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik lees altijd eerst alles goed door en dan onderstreep ik een paar dingen wat ik niet goed begrijp en die stukken zoek ik ff op wat het betekend enzo..
En dan maak ik een samenvatting.....
ennee niet te veel details onthouden
wand je hoeft egt niet te weten dan Napoleon Bonnaparte een hele aardige kleine tuinman had met rood haar
En dan Lodewijk de 16e toen hij 21 was voor de 1e keer gezoend had dat hoef je ook niet te weten
dt wil ik ook niet weten :S
kvind hem zo lelijk ksie het al wel helemaal voor me :S
  Met citaat antwoorden
Oud 28 April 2007, 17:44   #11
Birdlover1993
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door spiral_design Bekijk Bericht
je moet geschiedenis leuk maken dan gaat dat vanzelf
mijn geschiedenisleraar (meneer uijttewaal) doet dat goed! Gaat ie het verhaal uitleggen, maar dan wel met hele normale dingen.

eerst denk je: waar gaat dit over!? maar daarna snap je het hele verhaal! Hij ging een keer vertellen dattie een nieuwe mobiel had gekocht en aan het einde van het verhaal wist iedereen waarom nederland zo laat was met industrialiseren!? echt bizar.

en toen Feyenoord aan het begin van het jaar Charisteas kocht, legde ie de franse revolutie uit. Hij liet ons de chaos bij Feyenoord vergelijken met de Franse revolutie, alles klopte gewoon!! en iedereen snapte toen die revolutie! Die vent weet gewoon waar ie over praat en zorgt dat iedereen t snapt
  Met citaat antwoorden
Oud 8 May 2007, 12:55   #12
Bon
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

goed opletten in de lessen!
en geinteresseerd lezen, geschiedenis is best een interessant vak, als je er maar voor open staat! Het is namelijk voor bijna iedereen goed te begrijpen en veel vragen, door er veel over te horen krijg je brede informatie over een onderwerp en hierdoor kun je goed vertellen wat er gevraagd wordt. Zo ervaarde ik het met mn eindexamen iig
  Met citaat antwoorden
Oud 10 May 2007, 12:56   #13
Iessie
Stopwoordjesverslaafde
 
Iessie's Avatar
 
Geregistreerd op: 11 October 2003
Berichten: 1.219
Standaard

Ik was vorig jaar ook een ramp in geschiedenis, omdat ik dacht dat ik het met twee keer doorlezen wel kon (ik had er immers zoveel tijd aan besteed), maar toch haalde ik slechte cijfers.
Dit jaar ben ik begonnen met samenvattingen schrijven, kijk het neemt wel wat tijd in beslag maar ik sta nu gemiddeld een punt hoger dan vorig jaar. En daar ben ik heel blij mee
__________________
Ik ben blond. Wat is jouw excuus?
Iessie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 May 2007, 14:13   #14
xMoo
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Onze leraar nemen die is zooo cool
  Met citaat antwoorden
Oud 15 May 2007, 19:36   #15
neushoorn
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

samenvattingen maken van alle hoofdstukken en dat goed doorlezen, vervolgens alle belangrijke begrippen markeren met een marker. Dit werkt bij mij het best maar ben ook wel redelijk goed in geschiedenis
  Met citaat antwoorden
Oud 9 June 2007, 13:27   #16
RobertQuest
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

DIT WERKT. Ik heb een keer 3 kwartier geleerd. Een 8 op mijn raport.
maak een woordweb. teken in het midden van een leeg a4 tje een tekening die met het onderwerp te maken heeft. teken daaraan een soort dikke langwerpige driehoek die met een van de basishoeken is bevestigt aan de tekening. teken met kromme, golvende, rechte, kromme en rechte lijnen een lijn waarop je een begrip schrijft dat je moet leren. maak daar een tekening bij. Schrijf in blok, cursief, mooie, sierlijke gekleurde letters de uitleg/ jaartallen etctra. maak zo een soort tak die ontkiemt in verschillende begrippen van een paragraaf van je getekende onderwerp. maak ook meer hoofd takken van onderwerpen en doe het zelfde. kleed het aan met veel kleuren enc en maak het mooi. Wil je nog beter leren maak een golflijn in het blauw als het om een boot gaat bijvoorbeeld en schrijf de naam van de boot op de lijn. Zo kan je alles logisch opbouwen en alles super snel onthouden. Weet zeker dat je hierin alles beatwoord en maak er genoeg. deze kan je goed leren en heb je het zo in je kop zitten. Hoe dat komt? geen idee
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 11:29.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.