Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken!

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 11 June 2003, 15:45   #1
nevaeh1987
Lid
 
nevaeh1987's Avatar
 
Geregistreerd op: 30 December 2001
Berichten: 1.881
Standaard prenatale diagnostiek

[heel kort uitgelegd: Met behulp van prenatale diagnostiek kun je onderzoeken of jou kind een afwijking heeft en daarna dus bepalen of je het houdt of niet]

Zijn jullie voor of tegen?

Ik ben voor prenatale diagnostiek. Het bespaard een hoop leed, zeker in families waar al erfelijke ziektes voor komen. Sommige ouders hebben geen tijd en geld voor de extra zorg die het kind nodig zal hebben of willen niet dat hun kind pijn leidt. Als uit onderzoek blijkt dat je kind op latere leeftijd een erfelijke aandoening krijgt zou ik het wel houden omdat mijn kind recht heeft op een leven. Een argument tegen prenatale diagnostiek kan zijn dat je ergens grenzen zal moeten trekken voor wat wel en niet kan. Ik vind dat dat helemaal niet nodig is. Je kan ook ongeveer dezelfde regeling als bij euthanasie toepassen. Geen grenzen trekken, maar ieder geval apart bekijken. Ik vind wel dat er streng gecontroleerd moet worden op misbruik van prenatale diagnostiek. Mensen moeten er niet te makkelijk mee omgaan. Als het uit de hand loopt worden kinderen straks geaborteerd omdat het bruine ogen, rood haar, een onschuldige ziekte zoals astma heeft of een meisje is. De laatste reden waarom ik voor prenatale diagnostiek ben, is omdat je dan zekerheid hebt dat je kind gezond is.
nevaeh1987 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 June 2003, 15:54   #2
girltje155
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik ben er wel voor, omdat het een hoop leed bespaard. Maar ik vind wel dat als uit het onderzoek blijkt dat je kind een echte ernstige ziekte heeft als het wordt geboren dat er dan een abortus moet plaatsvinden. Anders gaan mensen er misbruik van maken. Als het de ouders niks zou uitmaken of hun kind ziek is of niet, hadden ze dit dure onderzoek ook niet hoeven uitvoeren.
Als ze dit onderzoek wel uitvoeren, om welke reden dan ook (men kan er niet voor zorgen), en het kind is ernstig ziek, dan zal het dus weggehaald moeten worden.

Ik vind dat als je het dan niet weg laat halen, dat het onderzoek dus volkomen nutteloos is geweest, je kind is ziek dat weet men door het onderzoek, of het kind is ziek als het geboren wordt, daar zit geen verschil tussen als je het kind toch wil houden.
Er hadden andere mensen een onderzoek kunnen laten doen in jouw plaats, mensen die hun kind niet willen houden als het ernstig ziek is.


Girltje155
  Met citaat antwoorden
Oud 11 June 2003, 15:54   #3
The6thgate
Lid
 
The6thgate's Avatar
 
Geregistreerd op: 23 April 2002
Berichten: 11.029
Standaard

ik ben voor. zou zelf niet willen om een kind met ernstige afwijkingen op de wereld te laten zetten. bespaar je toch een hoop ellende mee. voor jezelf en voor het kind
The6thgate is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 June 2003, 16:13   #4
nevaeh1987
Lid
 
nevaeh1987's Avatar
 
Geregistreerd op: 30 December 2001
Berichten: 1.881
Standaard

Citaat:
Originally posted by girltje155
Ik ben er wel voor, omdat het een hoop leed bespaard. Maar ik vind wel dat als uit het onderzoek blijkt dat je kind een echte ernstige ziekte heeft als het wordt geboren dat er dan een abortus moet plaatsvinden. Anders gaan mensen er misbruik van maken. Als het de ouders niks zou uitmaken of hun kind ziek is of niet, hadden ze dit dure onderzoek ook niet hoeven uitvoeren.
Als ze dit onderzoek wel uitvoeren, om welke reden dan ook (men kan er niet voor zorgen), en het kind is ernstig ziek, dan zal het dus weggehaald moeten worden.

Ik vind dat als je het dan niet weg laat halen, dat het onderzoek dus volkomen nutteloos is geweest, je kind is ziek dat weet men door het onderzoek, of het kind is ziek als het geboren wordt, daar zit geen verschil tussen als je het kind toch wil houden.
Er hadden andere mensen een onderzoek kunnen laten doen in jouw plaats, mensen die hun kind niet willen houden als het ernstig ziek is.


Girltje155
bennik t niet mee eens.

Het dure onderzoek wordt trouwens alleen vergoed bij bepaalde redenen.
De meeste mensen die het kind toch houden ookal is het niet gezond die laten zo'n onderzoek niet doen.
Je kan toch als je dat onderzoek hebt gedaan, en er een negatieve uitslag uit kwam, van gedachte verandert zijn en toch het kind met liefde zult ontvangen. Dan kan je toch niet tegen die mensen zeggen: Goh, te laat.. nu moet je het weg laten halen hoor. Je kan mensen niet dwingen om hun kind weg te laten halen.
nevaeh1987 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 June 2003, 16:16   #5
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

tegen het onderzoek, mits de kosten voor de persoon zelf zijn (of onder enkele omstandigheden als het redelijk zeker is dat er iets fout is, (deelse) vergoeding van de overheid).

Wat de vraag volgens mij echt is, is "mag je het kind weg laten halen?" en die vraag is al vaker voorbij gekomen
  Met citaat antwoorden
Oud 11 June 2003, 18:28   #6
LoeLoe
 
LoeLoe's Avatar
 
Geregistreerd op: 16 October 2000
Locatie: VenrayCity
Berichten: 4.876
Standaard

Ik heb er een beetje tegenstrijdige gevoelens bij

Aan de ene kant is het fijn dat je weet dat je weet dat je kind iets ernstigs mankeert. Je kan dan nog altijd bekijken of je in staat bent om zó'n 'soort' kind op te voeden.

Aan de andere kant, het is wel gewoon je kind. Als we die onderzoeken niet hadden, lieten we het hoogstwaarschijnlijk ook komen en dan waren we er misschien ook wel gelukkig mee geweest, ondanks de lasten die zo'n kindje met zich meebrengt.

Vinnet een beetje moeilijk. Kan niet zeggen of ik er voor of tegen ben.
__________________
Tjah...
LoeLoe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 June 2003, 18:36   #7
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

De interne complicaties die je tegenkomt omtrent "Wil ik het wel weten?" zijn naar mijn mening een teken van zwakte...

je zulkt de waarheid onder ogen moeten komen! Is het niet via zo'n scan, dan wel via de geboorte van het kind. De waarheid accepteren is voor veel mensen heel lastig, en dat ebgrijp ik in veel gevallen niet. Zeker niet in dit geval, waar je de waarheid meestal toch wel hoort binnen een aantal maanden
  Met citaat antwoorden
Oud 11 June 2003, 21:22   #8
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Fade of Light
tegen het onderzoek, mits de kosten voor de persoon zelf zijn (of onder enkele omstandigheden als het redelijk zeker is dat er iets fout is, (deelse) vergoeding van de overheid).

Wat de vraag volgens mij echt is, is "mag je het kind weg laten halen?" en die vraag is al vaker voorbij gekomen
vind ik ook.
dan loopt t niet zo snel uit de hand
  Met citaat antwoorden
Oud 12 June 2003, 12:03   #9
Drama
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik ben het veelal eens met wat hier gezegd wordt, enkel vind ik wel dat er een duidelijke grens getrokken moet worden. Wanneer is een bepaalde ziekte of afwijking 'erg genoeg' om een abortus uit te laten voeren? Het moet naar mijn idee namelijk ook niet leiden tot het enkel geboren laten worden van 'perfecte' kinderen.
  Met citaat antwoorden
Oud 12 June 2003, 16:38   #10
nevaeh1987
Lid
 
nevaeh1987's Avatar
 
Geregistreerd op: 30 December 2001
Berichten: 1.881
Standaard

Citaat:
Originally posted by Drama
Ik ben het veelal eens met wat hier gezegd wordt, enkel vind ik wel dat er een duidelijke grens getrokken moet worden. Wanneer is een bepaalde ziekte of afwijking 'erg genoeg' om een abortus uit te laten voeren? Het moet naar mijn idee namelijk ook niet leiden tot het enkel geboren laten worden van 'perfecte' kinderen.
jah dat klopt... maargoed ik ga dr maar vanuit dat er niet zo'n rare mensen zijn die hun kind weg laten halen omdat ze bruin haar hebben oid (alhoewel...)
nevaeh1987 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 June 2003, 19:30   #11
dyfusica
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik ben niet voor en ook niet tegen.. Op sommige punten ben ik voor, op andere tegen.. Ik kan gewoon niet kiezen

Ik ben voor omdat dat heel veel onkosten en leed voor later bespaard

Maar ik ben tegen omdat slechts een klein deel van de mensen er gebruik van mag maken (zegmaar de heel rijken en de mensen met voldoende reden om het te doen)
  Met citaat antwoorden
Oud 22 June 2003, 13:01   #12
0Vera
Lid
 
Geregistreerd op: 24 February 2003
Locatie: Lelystad
Berichten: 5.130
Standaard

de grens trekken is op zich goed maar ik ben ook voor abortus en euthanasie, mits er strenge controle op misbruik is. Ik denk dus dat ik ook voor prenataal onderzoek ben. Tuurlijk is het duur en ik vind ook dat je het zelf moet betalen (want er is geen enkele verzekering bij gebaat en het is een klein beetje egoistisch vind ik) maar als ik een kind zou krijgen wat een ernstige afwijking heeft, terwijl me dat zoveel moeite gaat kosten en het kind nooit oud wordt zou ik er nog wel een keertje over na willen denken of ik dat kind dan nog zou laten komen.
Het klinkt hard, en dat is het ook maar ik zou dat denk ik niet aankunnen en daar wordt zo'n kindje natuurlijk zelf ook niet gelukkig van
__________________
2-4-04 21:51 Getrouwd met Sandraatje :)
0Vera is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 June 2003, 17:07   #13
L_angeldc
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by 0Vera
de grens trekken is op zich goed maar ik ben ook voor abortus en euthanasie, mits er strenge controle op misbruik is. Ik denk dus dat ik ook voor prenataal onderzoek ben. Tuurlijk is het duur en ik vind ook dat je het zelf moet betalen (want er is geen enkele verzekering bij gebaat en het is een klein beetje egoistisch vind ik) maar als ik een kind zou krijgen wat een ernstige afwijking heeft, terwijl me dat zoveel moeite gaat kosten en het kind nooit oud wordt zou ik er nog wel een keertje over na willen denken of ik dat kind dan nog zou laten komen.
Het klinkt hard, en dat is het ook maar ik zou dat denk ik niet aankunnen en daar wordt zo'n kindje natuurlijk zelf ook niet gelukkig van
dat vind ik ook, als ik dmv van prenataal onderzoek er achter zou komen dat mijn kindje een ongeneeslijke ziekte had of bv het down syndroom, dan zou ik het denk ik niet laten geboren worden. klinkt misschien hard ofzo, maar je kind heeft dan gewoon geen kans op een normaal leven en dat kan je je kind toch niet aan doen?
maja misschien denk ik er anders over als ik daadwerkelijk in zo'n situatie zat.. wat hopelijk niet gebeurt
  Met citaat antwoorden
Oud 23 June 2003, 15:08   #14
secretgirl
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik zie hier sommige mensen al zeggen mag je het kind wel mag laten halen? maar weet je wat dan sommige mensen ook nog kunnen gaan zeggen....welk recht heeft een mens om kinderen op deze wereld te zetten het is zo ellendug en bla bla bla->daar ben ik het zelf niet mee eens maar goed dat zeggen sommige mensen ook maar das een ander verhaal

ik vind die onderzoeken wel goed want ja als er mensen zijn die niet zon kind willen opvoeden prima hun eigen keus maar aan de andere kant heb ik zoiets van ja maar je hebt het kind ook gemaakt en eigelijk kun je niet voor het kind zelf kiezen maar ja dat kun je ook weer moeilijk terugdraaien als het er eenmaal is dus het heeft 2 kanten..........
  Met citaat antwoorden
Oud 23 June 2003, 15:12   #15
nevaeh1987
Lid
 
nevaeh1987's Avatar
 
Geregistreerd op: 30 December 2001
Berichten: 1.881
Standaard

je kunt ook moeilijk een kind laten komen omdat het moet, terwijl je eigenlijk een hekel aan t kind hebt
nevaeh1987 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 July 2003, 10:22   #16
WhizzCat
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by LoeLoe
Ik heb er een beetje tegenstrijdige gevoelens bij

Aan de ene kant is het fijn dat je weet dat je weet dat je kind iets ernstigs mankeert. Je kan dan nog altijd bekijken of je in staat bent om zó'n 'soort' kind op te voeden.

Aan de andere kant, het is wel gewoon je kind. Als we die onderzoeken niet hadden, lieten we het hoogstwaarschijnlijk ook komen en dan waren we er misschien ook wel gelukkig mee geweest, ondanks de lasten die zo'n kindje met zich meebrengt.

Vinnet een beetje moeilijk. Kan niet zeggen of ik er voor of tegen ben.
Prenataal onderzoek is op zich goed, maar wat LoeLoe hierboven ook schrijft, is het méér dan alleen de ouders die in het geding zijn. Het is de etische discussie die al verschrikkelijk oud is.

Wanneer leeft een kind? Wanneer mag je spreken van moord in geval van euthenasie oid.?

Daarom kan ik deze vraag ook niet goed beantwoorden, althans een recht door zee mening geven omdat er zoveel maatschappelijke factoren aan vastzitten die gewoon niet allemaal in te calculeren zijn.

Aan de ene kant heb je de ouders die misschien al heel lang een kindje willen, maar dat het steeds niet lukte, aan de andere kant, het is wel nieuw leven wat in de moeder groeit en als je iets levends vermoord, mja, dat kan ik toch ook niet echt goed keuren, maar het kindje in de buik van mammie heeft opzich nog geen bewustzijn, wat één van de voorwaarden voor leven is.

Om dan dat kindje zo'n "schijtleven" te laten leven, nou, dat is natuurlijk ook onwaardig, om nog maar te zwijgen van de belasting die je de ouders oplegt. (Ik weet er wel iets van, want wij hebben in de famillie ook zo'n "kasplantje").

Dus, aan de ene kant, ja, het is iets dat goed is, aan de andere kant, het lokt wel uit. Ik weet echt niet, voor mezelf dan, wat hier nou goed of slecht aan is en of ik ervoor of tegen ben.
  Met citaat antwoorden
Oud 30 May 2008, 11:44   #17
Angelaa
Lid
 
Geregistreerd op: 30 May 2008
Berichten: 1
Standaard

ik weet ook niet of ik er voor of tegen ben. ik vind in ieder geval wel dat het niet verplicht moet worden. ik zou het zelf denk ik niet doen, omdat er bij veel onderzoeken een verhoogde kans is op miskraam enz.
een van jullie zei net dat je een abortus moet plegen omdat je een kind toch niet op de wereld laat komen als je het haat. ik denk niet dat je (als het inmiddels geboren is) het echt kan haten. als je zo'n klein mensje ziet, daar kun je bijna alleen maar van houden, het is toch iets van jezelf.
ik zou het alleen uitlaten voeren als er echt een verhoogde kans op iets is, waardoor het kindje vlak na de geboorte kan komen te overlijden. als het kindje dan in een speciaal ziekenhuis geboren wordt, dan kan het misschien nog op tijd geholpen worden. anders zou ik het niet doen denk ik, maar das mijn mening. ik zou het sowieso geboren laten worden, als ik in mijn omgeving bijvoorbeeld mongooltjes zie, dan zijn dat de meest vrolijke mensen die ik ken, volgens mij zijn die hartstikke gelukkig! en daar doe je het toch voor, je kind gelukkig maken?
Angelaa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 May 2008, 11:47   #18
Amnesia
Banned
 
Geregistreerd op: 14 February 2008
Locatie: In your fucking nightmare
Berichten: 8.167
Standaard

Citaat:
13-07-2003, 11:22
Beetje stupide om een topic van 5 jaar oud te uppen, niet?
Amnesia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 May 2008, 12:26   #19
the_darkness
F0rum God +
 
the_darkness's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 December 2007
Berichten: 24.954
Standaard

still, ik ben voor.
__________________
The GOD OF FAIL is here!
The FAIL God now officially has 429 worshippers.
Start worshipping me today and get a personal FAIL poem for free!
the_darkness is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 May 2008, 14:25   #20
Danielle13
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Nou ik ben ook wel voor, maar van dat wegdoen van je kind ben ik tegen. Je moet net zoveel van hem/haar houden als het ongezond is. Anders moet je maar geen kind nemen. Zou wat zijn als mn moeder mij of mn broertje weg had gedaan omdat we ziek zijn. Te gek voor woorden.
  Met citaat antwoorden
Oud 30 May 2008, 16:19   #21
blabla1993
Super Lid
 
blabla1993's Avatar
 
Geregistreerd op: 1 October 2006
Berichten: 10.729
Standaard

Voor, bespaar je ziekenhuis moeite met dingen als open ruggetjes. Bespaar jezelf een berg moeite en het kind een kutleven.
blabla1993 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 May 2008, 21:02   #22
Danielle13
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door blabla1993 Bekijk Bericht
Voor, bespaar je ziekenhuis moeite met dingen als open ruggetjes. Bespaar jezelf een berg moeite en het kind een kutleven.
Wat een sympatie!
Ik durf te wedde als jij een kind had dat je het ook niet zo snel weg zou geven. Als je tenminste normaal kunt doen. Hoe zou jij het vinden als jou moeder je had afgedankt omdat je ziek was....
Je zou je diep moeten schamen.
  Met citaat antwoorden
Oud 30 May 2008, 22:02   #23
blabla1993
Super Lid
 
blabla1993's Avatar
 
Geregistreerd op: 1 October 2006
Berichten: 10.729
Standaard

Sorry, als ik een ongeboren foetus zou zijn zou ik niet eens iets kunnen vinden. En al helemaal niet als ik dood ben.
blabla1993 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 May 2008, 11:10   #24
Chrizlybeer
Beheerder
 
Chrizlybeer's Avatar
 
Geregistreerd op: 4 January 2003
Locatie: Hel
Berichten: 4.989
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door blabla1993 Bekijk Bericht
Voor, bespaar je ziekenhuis moeite met dingen als open ruggetjes. Bespaar jezelf een berg moeite en het kind een kutleven.
Openruggetjes zijn van die mooie dingen die je ook gewoon kan voorkomen door fijn folium zuur te slikken.
Maar het gebeurt al wel gewoon voor ziektes als Huntington etc.
Ik ben opzich wel voor, maar ja dan is het weer de vraag waar je de grens legt, erfelijke ziekte waarvan bekend is dat je er hoe dan ook voortijdig aan dood gaat?(dit gebeurt nu dus al wel) Of als het om een mongooltje gaat? Dillema's dillema's
__________________
Kijk.... Poep.... Poep is mooi.... Jij bent niet mooi....
Chrizlybeer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 May 2008, 12:40   #25
blabla1993
Super Lid
 
blabla1993's Avatar
 
Geregistreerd op: 1 October 2006
Berichten: 10.729
Standaard

De grens moet de ouder zelf leggen. En al zou het dan kunnen dat bij de minste afwijking abortus word gepleegd lijkt me dat sterk.
blabla1993 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 June 2008, 21:42   #26
little_angel
little_angel
 
little_angel's Avatar
 
Geregistreerd op: 3 May 2007
Berichten: 135
Standaard

ik zou het mezelf denk ik ook maar moeilijk vergeven, moest mijn kind zo erg ziek zijn en toch op de wereld zetten, als het zo moet lijden.Maar ook als ik het zou laten weg halen.

nu weet ik het eigenlijk niet goed, het heeft zijn voor en nadeln he. wat als dat je enige kind was dat je kon krijgen?

toch vind ik het jammer als abortus op zich, het is en blijft een kind, een levend wezentje dat in je groeit weghalen.
nouja, zelf zou ik het er moeilijk mee hebben, dat is mijn mening.
little_angel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 03:00.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.