Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken!

Bekijk resultaten enquête: Ben je voor of tegen een abortus?
Voor. 82 70,69%
Tegen. 34 29,31%
Stemmers: 116. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Onderwerpopties Waardering: Onderwerp waardering: 4 stemmen, 3,50 gemiddeld. Weergavemodus
Oud 14 December 2006, 15:36   #1
Dunja
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Abortus; voor of tegen?

Wat is het:
Citaat:
Hoe begon het allemaal?
Eind jaren zestig kwam de abortusvraag onder andere in Nederland sterk op. De mogelijkheid om deze ingreep hier uit te voeren bestond echter nog niet. Bovendien was het verboden en dus strafbaar. Daarom werd er gekeken naar de mogelijkheden in het buitenland. In Amsterdam werd toch, dankzij de grote vraag naar abortus, een stichting opgericht met als doelstelling abortushulpverlening. De stichting kreeg van alle kanten hulp aangeboden. Sinds 1 november 1984 is abortus via de Wet Afbreking Zwangerschap geregeld.

Wat wordt er gedaan?
Tot twaalf weken wordt een zwangerschap beëindigd door middel van een zuigcurettage (f vacuümaspiratie), of een abortuspil. Via de vagina wordt een buisje in de baarmoeder ingebracht. De inhoud van de baarmoeder wordt dan weggehaald. Na twaalf weken wordt de ingreep gecompliceerder. De meeste vrouwen zijn acht weken zwanger, wanneer ze een abortus laten doen.

Feiten en cijfers
Het merendeel van de vrouwen die besluiten tot abortus, is op het moment van de behandeling minder dan acht weken zwanger. 17,5 procent is tussen de acht en dertien weken zwanger en 2,5 procent is meer dan 13 weken zwanger. Er wordt zelden een abortus uitgevoerd als een vrouw langer dan 20 weken zwanger is.
Hele bericht: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/...oplossing.html

Een wet:
Citaat:
Strikte abortuswet nog niet streng genoeg

Polen heeft een van de strengste abortuswetgevingen in heel Europa. Maar voor sommigen is dat nog niet streng genoeg. Om zelfs maar de kleinste mogelijkheden voor een legale abortus uit te sluiten, diende de extreem- rechtse regeringspartij LPR (Liga van Poolse families) een motie in om abortus te verbieden, ook als de gezondheid van de moeder in gevaar is of als het gaat om een verkrachting.

'Een kind moet niet worden gestraft voor de fouten van zijn vader,' aldus LPR-parlementslid Marek Kotlinowski, die daarmee verwees naar verkrachtingszaken. 'Het is een tragedie voor de vrouw, maar het lot van het kind interesseert mij meer.'

Een groot deel van de parlementariërs trok zijn steun voor dit voorstel in nadat president Lech Kaczynski en premier Jaroslaw Kaczynski zich tegenstander van de motie hadden verklaard.

Dat de voorstellen in de parlementaire commissies worden bediscussieerd, onderstreept de conservatieve wind die er in Polen waait sinds de Kaczynski-tweeling met hun law and order-partij aan de macht zijn.

Naast de motie op de abortuswet wil de LPR een artikel in de Grondwet opnemen waarin de 'Republiek Polen... [ingekort]
Bron: www.Elsevier.nl

Tegen:
Citaat:
Terwijl men aan de ene kant pleit voor grotere gezinnen, wordt aan de andere kant ongeboren leven aan de lopende band gedood.

Er werden maar liefst 17.314 abortussen gepleegd in 2005.
Het kan toch niet allemaal gaan om vrouwen die met het risico voor het eigen leven besluiten hun ongeboren kind te doden? Het zal toch niet elke keer gaan om een verkrachting en het weghalen van een ongewenst leven? Het zullen toch niet allemaal vreselijk mismaakte kinderen geweest zijn?

Waarom doen vrouwen zoiets? Ik zal het waarschijnlijk nooit begrijpen.

In onze moderne tijd is het onmogelijk om over 17.314 (een volledige gemeente) ongelukjes te spreken, er zijn middelen genoeg om zwangerschap te voorkomen. Dit is gewoon inconsequent gedrag met een misdadige oplossing.
Hele bericht: http://janice-laureyssens-visie.skyn...ortus-is-moord

Voor:
Citaat:
Abortus is geen moord.

Nadja is 16 jaar en zit nog op school. Ze is zwanger geworden na een avondje stappen, maar ze kent die jongen niet eens meer! Ze komt er te laat achter voor de morning-afterpil. Wat nu?? Ze wil graag abortus laten plegen, maar ze twijfelt nog.
Ik wil iedereen nu overtuigen van mijn mening: Abortus is geen moord.

Ik vind dat abortus geen moord is, omdat het ‘kindje’ in de buik eigenlijk nog helemaal geen kindje is, het is eigenlijk nog helemaal niets. Ik vind ook dat iemand totaal zelf mag weten of zij abortus laat plegen of niet. Het is tenslotte haar eigen lichaam.
Als je ongewenst zwanger bent, zoals Nadja uit de inleiding, kun je kiezen voor abortus. Als de dokter abortus bij je pleegt, zuigt hij de embryo uit de baarmoeder met een speciaal apparaatje. Maar sinds 2000 kunnen vrouwen ook kiezen voor de abortuspil, deze wordt op dezelfde manier begeleidt als de ‘traditionele’ abortus. Abortus mag alleen gepleegd worden tot 24 weken van de zwangerschap, want vanaf dat moment is de foetus buiten de baarmoeder levensvatbaar. (zie bron 2: Abortus).
Maar er kan altijd iets misgaan. Zoals bijvoorbeeld in Noorwegen, daar had de man zich laten steriliseren en na toch zwanger te zijn geworden, had de vrouw abortus laten plegen. Maar uiteindelijk is het kindje toch geboren. Het meisje was wel twee maanden te vroeg, maar kerngezond. (zie bron 3: meisje geboren na sterilisatie en abortus).
Natuurlijk zijn er mensen die het niet met mij eens zijn, die denken dat abortus wel moord is. Zij zeggen: abortus is moord, omdat het in principe al een kindje is, het leeft al wel. Dit is op zich wel waar, want uit die embryo groeit het mensje, maar toch ben ik het er niet mee eens. Want een embryo lijkt nog niet eens op zijn eindresultaat. En als je bijvoorbeeld 14 jaar oud bent en toch zwanger raakt, kun je natuurlijk niet voor het kindje zorgen, want je zit nog op school. En dan vind ik dat er wel abortus gepleegd mag worden.

Tot slot wil ik nog even mijn standpunt weergeven en mijn argumenten daarbij. Mijn standpunt is: Abortus is geen moord. Dit vind ik, omdat het kindje in de buik eigenlijk nog helemaal geen kindje is, want het is nog niet volgroeid en het lijkt nog niet eens op een mens. En als je ongewenst zwanger raakt, vindt ik dat er abortus gepleegd mag worden.
En nu raadt ik Nadja aan toch abortus te laten plegen, als ze dat wil, omdat ze nog op school zit en dus geen tijd heeft voor het kindje.
Bron: http://www.scholieren.com/werkstukken/12530

En nu jij. Wat vind jij? Vind je dat abortus moord is, of niet? Post hier je antwoord en waarom je dat denkt.


Ik vind zelf dat abortus geen moord is. Je kind is namelijk nog geen kind. Als je een kind geen goed en leefbaar leven kan schenken, kun je abortus laten doen. Redenen als 'het past niet in mijn leventje' vind ik dan weer een heel ander verhaal. Abortus kan een goede keus zijn, als je je kind geen goed leven zou kunnen schenken. En als je bijvoorbeeld verkracht bent. Dan is abortus een moeilijk, maar goed besluit.
  Met citaat antwoorden
Oud 14 December 2006, 19:24   #2
ash-hôôle
Super Lid
 
ash-hôôle's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 August 2005
Berichten: 15.694
Standaard

ik ben voor denk ik. Maar het ligt wel helemaal aan de situatie waarin je verkeerd. bij een verkrachting is het begrijpelijk.. anders zie ik geen redenen om een kindje weg te laten halen.
__________________
I never would have loaded up a 44 and put myself behind a jail house door if it hadn't been for love. Four cold walls against my will but at least I know she's lying still. Four cold walls without parole, Lord have mercy on my soul.
ash-hôôle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 December 2006, 22:49   #3
Stevie
Lid
 
Stevie's Avatar
 
Geregistreerd op: 19 December 2002
Berichten: 13.264
Standaard

ik ben altijd erg voor geweest, maar de laatste tijd begin ik steeds meer aan dat standpunt te twijfelen. ook in het licht van de cijfers die in de OP worden genoemd en dat ik laatst een artikel had gelezen dat ouders soms abortus plegen omdat het kind een hazelip blijkt te hebben. ik moet nog even nadenken over een genuanceerde mening
__________________
We were somewhere around Barstow, on the edge of the desert, when the drugs began to take hold.
Stevie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 December 2006, 22:53   #4
Cleownd
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik heb er geen problemen mee
  Met citaat antwoorden
Oud 15 December 2006, 00:27   #5
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Stevie Bekijk Bericht
ik ben altijd erg voor geweest, maar de laatste tijd begin ik steeds meer aan dat standpunt te twijfelen. ook in het licht van de cijfers die in de OP worden genoemd en dat ik laatst een artikel had gelezen dat ouders soms abortus plegen omdat het kind een hazelip blijkt te hebben. ik moet nog even nadenken over een genuanceerde mening

Was laatst ook geschrokken van de cijfers.. Abortus moet een laatste redmiddel zijn, geen gewoonte.
An sich ben ik nog steeds groot voorstander van abortus, maar het moet geen middel worden om een perfecte maatschappij te creëren. Als het kind niet blijkt te gaan worden zoals vooraf gehoopt, mag dat nooit een reden zijn voor abortus.
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 December 2006, 14:15   #6
Ar-Tuur
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Tyskie Bekijk Bericht
Was laatst ook geschrokken van de cijfers.. Abortus moet een laatste redmiddel zijn, geen gewoonte.
An sich ben ik nog steeds groot voorstander van abortus, maar het moet geen middel worden om een perfecte maatschappij te creëren. Als het kind niet blijkt te gaan worden zoals vooraf gehoopt, mag dat nooit een reden zijn voor abortus.
Helemaal mee eens. Abortus moet dan ook goed geregeld zijn. Naar mijn mening hebben we het in Nederland wat dat betreft helemaal niet zo slecht voor elkaar.
Abortus kan ook toegepast worden in schrijnende gevallen zoals verkrachting en vanwege gezondheidsredenen. Ook kan het een goed overdachte keuze zijn van jonge mensen die zichzelf (nog) niet in staat achten het kind een goede toekomst te bieden.
Ik vind dat een starre, afwijzende conservatieve/religieuze opstelling ten aanzien van abortus abortus dit soort gevallen niet kan verantwoorden.
  Met citaat antwoorden
Oud 15 December 2006, 15:45   #7
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

dus het is niet correct om een kind te aborteren omdat het een mongool is, maar wel als het een gezond kind is, maar het niet uitkomt voor de moeder.
  Met citaat antwoorden
Oud 15 December 2006, 19:25   #8
Ar-Tuur
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door PFP Bekijk Bericht
dus het is niet correct om een kind te aborteren omdat het een mongool is, maar wel als het een gezond kind is, maar het niet uitkomt voor de moeder.
Als je het zo bot zou willen stellen, ga je gang.

Maar vind jij het beter dat het kind er maar gewoon moet komen als de ouders het niet zien zitten?

Natuurlijk moeten mensen veilige seks hebben en goed nadenken waarmee men bezig is. Natuurlijk moet abortus niet iets zijn waar je snel over beslist en makkelijk overheen stapt. Maar het moet wel een mogelijkheid blijven en niet uitgesloten worden.
  Met citaat antwoorden
Oud 15 December 2006, 20:40   #9
Babydress
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Ar-Tuur Bekijk Bericht
Natuurlijk moeten mensen veilige seks hebben en goed nadenken waarmee men bezig is. Natuurlijk moet abortus niet iets zijn waar je snel over beslist en makkelijk overheen stapt. Maar het moet wel een mogelijkheid blijven en niet uitgesloten worden.
Ben het hier eigenlijk helemaal mee eens.
  Met citaat antwoorden
Oud 15 December 2006, 21:17   #10
little girl
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Soms gaat het gewoon fout en raak je zwanger. Om je hele leven nou ongewenst door elkaar te schoppen terwijl dat niet nodig is. Je moet je wel bedenken dat je de rest van je leven er vast aan zit. dus als je het niet wilt hebben haal je het weg. Een kindje onder de 2 maanden is voor mij eigenlijk bijna hetzelfde als een onbevrucht eitje. Het is niks. Ik denk ook dat als je aan voorbehoeds middelen doet evengoed een kans op een kindje verspilt.
Dus ik vind abortus goed.
  Met citaat antwoorden
Oud 16 December 2006, 11:48   #11
Dunja
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Abortus vanwege een hazelip: dat kan nooit de bedoeling zijn geweest van de Nederlandse abortuswet. Toch is dit de afgelopen jaren in elk geval in het Academisch Medisch Centrum in Amsterdam tweemaal voorgekomen.

Weliswaar is dat een bescheiden aantal op het jaarlijkse totaal van 30.000 abortussen; maar het valt te hopen dat dit niet de eerste tekenen zijn van een trend. Prenatale diagnostiek is bedoeld om optimale zorg te garanderen voor pasgeborenen met aangeboren afwijkingen, niet als middel om louter perfecte kinderen ter wereld te brengen. En het criterium ’noodsituatie’ in de abortuswet hoort geen loze kreet te zijn.
Hele artikel: http://www.trouw.nl/deverdieping/dos...d_te_voorkomen

Ik ben het hier helemaal mee eens.
  Met citaat antwoorden
Oud 16 December 2006, 12:09   #12
Prestige
Lid
 
Prestige's Avatar
 
Geregistreerd op: 31 August 2006
Locatie: Haarlem
Berichten: 1.954
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Dunja Bekijk Bericht
Wat is het:

Ik vind zelf dat abortus geen moord is. Je kind is namelijk nog geen kind. Als je een kind geen goed en leefbaar leven kan schenken, kun je abortus laten doen. Redenen als 'het past niet in mijn leventje' vind ik dan weer een heel ander verhaal. Abortus kan een goede keus zijn, als je je kind geen goed leven zou kunnen schenken. En als je bijvoorbeeld verkracht bent. Dan is abortus een moeilijk, maar goed besluit.

Ik ben zelf voor abortus, maar dat argument: je kind is namelijk nog geen kind vind ik onjuist. Een foetus van 5 weken heeft al handjes, voetjes.. Het is een miniatuur baby. Het is dus niet zomaar een ondefineerbaar klompje, maar het ziet er uit als een echte baby. Maar toch vind ik, dat als je je kind niets te bieden hebt bijvoorbeeld, dat je de keuze moet hebben om voor abortus te kiezen.
Prestige is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 December 2006, 12:12   #13
Dunja
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Je kind heeft nog geen gevoelens, en hij is nog niet bewust. Maar het ziet er wel uit als een kind.
  Met citaat antwoorden
Oud 16 December 2006, 12:22   #14
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Dunja Bekijk Bericht
Je kind heeft nog geen gevoelens, en hij is nog niet bewust. Maar het ziet er wel uit als een kind.
een ongeboren kind van 8 maanden heeft namelijk wel gevoelens
  Met citaat antwoorden
Oud 16 December 2006, 13:01   #15
Nonexistinghero
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Als je zwanger zou raken door verkrachting ofzo, dan vind ik dat het wel mag. Maar als je 14 bent en raakt toevallig zwanger vanwege je eigen stommiteiten, dan vind ik dat het niet mag. Iemand anders mag niet de lul worden van jou fouten, en hem/haar uit de weg ruimen zal zeker niet helpen.

Je kunt moeilijk zeggen dat het kind geboren laten worden zielig is, aangezien het met de juiste stuurrichting een geweldig leven kan krijgen.
  Met citaat antwoorden
Oud 17 December 2006, 10:40   #16
Sanne
Whooohooo
 
Sanne's Avatar
 
Geregistreerd op: 17 December 2003
Locatie: Tilburg
Berichten: 7.664
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Nonexistinghero Bekijk Bericht
Als je zwanger zou raken door verkrachting ofzo, dan vind ik dat het wel mag. Maar als je 14 bent en raakt toevallig zwanger vanwege je eigen stommiteiten, dan vind ik dat het niet mag. Iemand anders mag niet de lul worden van jou fouten, en hem/haar uit de weg ruimen zal zeker niet helpen.

Je kunt moeilijk zeggen dat het kind geboren laten worden zielig is, aangezien het met de juiste stuurrichting een geweldig leven kan krijgen.
Waarom kun je dat moeilijk zeggen? Tuurlijk is het meisje fout geweest, maar wat heeft ze dat kindje nou te bieden?
__________________
Well they said it changes when the sun goes down
Around here
Sanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 December 2006, 10:46   #17
3rd boetah
Stondvettekakkershierzo
 
3rd boetah's Avatar
 
Geregistreerd op: 14 June 1999
Locatie: Stasjawahahhala
Berichten: 2.267
Standaard

stel je voor dat je een jan jaap van der wal krijgt
__________________
neen, zijt ge zot of zo?
3rd boetah is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 December 2006, 16:55   #18
Nonexistinghero
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Sanne Bekijk Bericht
Waarom kun je dat moeilijk zeggen? Tuurlijk is het meisje fout geweest, maar wat heeft ze dat kindje nou te bieden?
Zij misschien niet veel, maar iemand anders misschien wel als ze ervoor kiest om er niet zelf voor te zorgen. Maar zelfs als ze ervoor kiest om het kindje te verzorgen zal het niet zo slecht zijn. Misschien dat het kindje een wat moeilijke start maakt, het zal vast en zeker uiteindelijk niet zo'n slecht leven krijgen.

Liever dat dan een abortus. Voor sommige fouten moet je gewoon verantwoordelijkheid nemen, vooral als het om leven en dood gaat. Het minste wat je kunt doen is zorgen dat het kind ter wereld komt en zorgen dat iemand ervoor kan zorgen, als je het zelf niet kunt.
  Met citaat antwoorden
Oud 17 December 2006, 19:25   #19
ash-hôôle
Super Lid
 
ash-hôôle's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 August 2005
Berichten: 15.694
Standaard

jij vind dat het kindje dan wel geboren moet worden maar dat iemand anders ervoor moet zorgen?
of zo'n kind komt in een pleeggezin terecht of in een kindertehuis. zo'n kind heeft dan ook geen normale toekomst vind ik.
__________________
I never would have loaded up a 44 and put myself behind a jail house door if it hadn't been for love. Four cold walls against my will but at least I know she's lying still. Four cold walls without parole, Lord have mercy on my soul.
ash-hôôle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 December 2006, 19:42   #20
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Ar-Tuur Bekijk Bericht
Als je het zo bot zou willen stellen, ga je gang.

Maar vind jij het beter dat het kind er maar gewoon moet komen als de ouders het niet zien zitten?

Natuurlijk moeten mensen veilige seks hebben en goed nadenken waarmee men bezig is. Natuurlijk moet abortus niet iets zijn waar je snel over beslist en makkelijk overheen stapt. Maar het moet wel een mogelijkheid blijven en niet uitgesloten worden.
En daar zit hem, vooral in Nederland omdat jullie al zoveel langer vertrouwd zijn met abortus dan het gemiddelde westerse land, het probleem. Mensen gaan abortus steeds meer en meer zien als een anticonceptiemiddel. "De pil? Neen, ik vergeet dat altijd en een condoom vind ik niet prettig. Als ik zwanger raak, loop ik wel even langs de abortuskliniek."
Abortus is zo gewoon geworden in de samenleving. Het is gewoon zo een ingeburgerd fenomeen geworden dat niemand zich echt nog morele/ethische vragen stelt.
Is het werkelijk verantwoord? Welke risico's houdt het in? (Want dit laatste wordt veelal vergeten.)

Ik vind het persoonlijk moeilijk te zeggen of het moet verboden worden of niet. De manier waarop er met abortus wordt omgegaan, is gewoon fout. Het moet een proces zijn waar heel hard over wordt nagedacht, waarbij je echt stilstaat bij je keuze zodat je vroeg of laat geen spijt krijgt. En vooral: de alternatieven moeten overlopen worden.
Abortus plegen is niet hetzelfde als een kies laten trekken bij de tandarts!

Citaat:
Origineel gepost door Nonexistinghero Bekijk Bericht
Als je zwanger zou raken door verkrachting ofzo, dan vind ik dat het wel mag. Maar als je 14 bent en raakt toevallig zwanger vanwege je eigen stommiteiten, dan vind ik dat het niet mag. Iemand anders mag niet de lul worden van jou fouten, en hem/haar uit de weg ruimen zal zeker niet helpen.
Is dat niet een heel kortzichtige visie? Mijn mama heeft altijd gezegd dat, mocht ik zwanger raken, zij het kindje wel zou opvoeden. (In hoeverre ze ermee akkoord zou geweest zijn dat ik effectief zwanger zou zijn, weet ik niet.)
Maar hoeveel pubermeisjes hebben die mogelijkheid denk je? Hoeveel pubermeisjes weten dat ze ook gewoon een draagmoeder kunnen zijn? Bitterweinig lijkt mij.

Tienerzwangerschappen is een fenomeen dat vaker voorkomt in de marginale families. Een dertien-, veertienjarige komt in contact met iemand de veel ouder is. Hij ziet haar als een makkelijke prooi, stilt zijn lusten door het meisje te ontmaagden en laat haar dan achter. Al dan niet met een "pakje". Hij doet waarschijnlijk geen moeite om iets van voorbehoedsmiddel te gebruiken en zij is er misschien te naïef voor of heeft er de mogelijkheden niet voor (hoewel je tegenwoordig nog voor drie euro al drie maanden de pil kan slikken). Mogelijkheden genoeg waarom ze zwanger zou kunnen geraakt zijn.
Geen abortus kunnen plegen betekent voor dat meisje misschien dat ze voorgoed vast zit in het patroon dat vijftig- zestig jaar geleden opgelegd werd door de maatschappij: vrouwen bij de haard.
Ik zou me bekeken gevoeld hebben als ik als veertienjarige zwanger naar school zou moeten gegaan zijn. Haar kansen om het ooit verder te schoppen dan huismoeder of fabriekarbeidster om het zo te zeggen, zijn dan verkeken he! Eigen domme fout of niet.
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 December 2006, 19:43   #21
Iessie
Stopwoordjesverslaafde
 
Iessie's Avatar
 
Geregistreerd op: 11 October 2003
Berichten: 1.219
Standaard

ik ben voor abortus bij ongewenste zwangerschappen (denk aan bijv. verkrachtingen), maar ik vind het niet kunnen als men abortus pleegt als bekend is dat het kindje een handicap heeft, die niet voor grote beperkingen tijdens zijn leven zorgt (denk aan het syndroom van Down).
__________________
Ik ben blond. Wat is jouw excuus?
Iessie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 December 2006, 19:46   #22
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Iessie Bekijk Bericht
ik ben voor abortus bij ongewenste zwangerschappen (denk aan bijv. verkrachtingen), maar ik vind het niet kunnen als men abortus pleegt als bekend is dat het kindje een handicap heeft, die niet voor grote beperkingen tijdens zijn leven zorgt (denk aan het syndroom van Down).
En hier wil ik ook even op reageren.

Vind je dan niet dat de ouders de keuze mogen hebben? Een gehandicapt kind vraagt enorm veel tijd en aandacht. Dat kan enerzijds nadelig zijn voor de andere kinderen (als die er zijn), maar ook voor de ouders zelf. Die hebben echt geen moment meer alleen en dat kan dan weer zorgen voor spanningen in het huwelijk.
Als de ouders de keuze hebben om ervoor te kiezen, dan is het het teken dat ze er echt voor willen gaan en kunnen ze niemand iets verwijten. Er zijn gezinnen waar het lukt. Er zijn er ook waar het niet lukken wil.
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 December 2006, 20:03   #23
Satanisch_girl
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik vind het moord tenzij je echt zeker weet dat je kind gehandicapt of als siamezentweeling zal geboren worden.
Daarom vind ik het ook knap dat onze vorig koning die dag voor 1 dag de troon heeft verlaten zodat de minister de wet kon tekenen en niet hij.(België)
  Met citaat antwoorden
Oud 17 December 2006, 20:20   #24
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door ash-hôôle Bekijk Bericht
jij vind dat het kindje dan wel geboren moet worden maar dat iemand anders ervoor moet zorgen?
of zo'n kind komt in een pleeggezin terecht of in een kindertehuis. zo'n kind heeft dan ook geen normale toekomst vind ik.

zijn zat mensen die op een kind zitten te wachten
  Met citaat antwoorden
Oud 17 December 2006, 20:31   #25
Nonexistinghero
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door ash-hôôle Bekijk Bericht
jij vind dat het kindje dan wel geboren moet worden maar dat iemand anders ervoor moet zorgen?
of zo'n kind komt in een pleeggezin terecht of in een kindertehuis. zo'n kind heeft dan ook geen normale toekomst vind ik.
Als je zo denkt kun je beter alle gehandicapte mensen en andere niet-normale mensen afslachten, aangezien ze toch geen normale toekomst hebben. Dood is dood, leven is leven. Altijd, vind ik, liever leven dan dood.

Citaat:
Origineel gepost door thali Bekijk Bericht
En daar zit hem, vooral in Nederland omdat jullie al zoveel langer vertrouwd zijn met abortus dan het gemiddelde westerse land, het probleem. Mensen gaan abortus steeds meer en meer zien als een anticonceptiemiddel. "De pil? Neen, ik vergeet dat altijd en een condoom vind ik niet prettig. Als ik zwanger raak, loop ik wel even langs de abortuskliniek."
Abortus is zo gewoon geworden in de samenleving. Het is gewoon zo een ingeburgerd fenomeen geworden dat niemand zich echt nog morele/ethische vragen stelt.
Is het werkelijk verantwoord? Welke risico's houdt het in? (Want dit laatste wordt veelal vergeten.)

Ik vind het persoonlijk moeilijk te zeggen of het moet verboden worden of niet. De manier waarop er met abortus wordt omgegaan, is gewoon fout. Het moet een proces zijn waar heel hard over wordt nagedacht, waarbij je echt stilstaat bij je keuze zodat je vroeg of laat geen spijt krijgt. En vooral: de alternatieven moeten overlopen worden.
Abortus plegen is niet hetzelfde als een kies laten trekken bij de tandarts!


Is dat niet een heel kortzichtige visie? Mijn mama heeft altijd gezegd dat, mocht ik zwanger raken, zij het kindje wel zou opvoeden. (In hoeverre ze ermee akkoord zou geweest zijn dat ik effectief zwanger zou zijn, weet ik niet.)
Maar hoeveel pubermeisjes hebben die mogelijkheid denk je? Hoeveel pubermeisjes weten dat ze ook gewoon een draagmoeder kunnen zijn? Bitterweinig lijkt mij.

Tienerzwangerschappen is een fenomeen dat vaker voorkomt in de marginale families. Een dertien-, veertienjarige komt in contact met iemand de veel ouder is. Hij ziet haar als een makkelijke prooi, stilt zijn lusten door het meisje te ontmaagden en laat haar dan achter. Al dan niet met een "pakje". Hij doet waarschijnlijk geen moeite om iets van voorbehoedsmiddel te gebruiken en zij is er misschien te naïef voor of heeft er de mogelijkheden niet voor (hoewel je tegenwoordig nog voor drie euro al drie maanden de pil kan slikken). Mogelijkheden genoeg waarom ze zwanger zou kunnen geraakt zijn.
Geen abortus kunnen plegen betekent voor dat meisje misschien dat ze voorgoed vast zit in het patroon dat vijftig- zestig jaar geleden opgelegd werd door de maatschappij: vrouwen bij de haard.
Ik zou me bekeken gevoeld hebben als ik als veertienjarige zwanger naar school zou moeten gegaan zijn. Haar kansen om het ooit verder te schoppen dan huismoeder of fabriekarbeidster om het zo te zeggen, zijn dan verkeken he! Eigen domme fout of niet.
Ik zei niet dat alleen maar bij verkrachtingen abortus gepleegd mocht worden. Voor veel gevallen hangt het van de situatie af. Een 14-jarige slet die met iedere man die ze kan krijgen loopt te neuken en dus door haar onverantwoordelijkheid zwanger raakt mag geen abortus plegen, vind ik. Als ze dat doet, is de kans groot dat ze er niet veel van leert. Het is echt niet zo dat hun carriére compleet is verpest. Ze kunnen later altijd nog naar school gaan. Zou jij een leven opofferen omdat je zelf vindt dat je nog geen kind wil? Lekker egoïstisch zou dat zijn.

Voor de meeste mensen geld: "Vind je jezelf oud genoeg om te neuken? Dan ben je ook oud genoeg om voor een kind te zorgen." Zonder het één, kan niet het ander. Oorzaak en gevolg. Als ze geen kinderen willen moeten ze maar niet zo jong beginnen met neuken.
  Met citaat antwoorden
Oud 17 December 2006, 20:34   #26
Satanisch_girl
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

En de verkrachte meisjes dan?

Je moet maar is na gaan hoe veel gehandicapte of siamezentweelingen liever dood zouden willen zijn, gewoon door het feit dat ze niet aan vaard worden + ze zullen meestal toch sneller sterven dan iemand die geen fysische beperking heeft.

Ik weet niet hoe jij er over denkt, Maar als ik ook een ongeluk krijg ben ik liever dood dan voor heel m'n leven in een rolstoel of bed!
  Met citaat antwoorden
Oud 17 December 2006, 21:17   #27
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard

Ik had mijn mama anders liever nog twintig jaar in een rolstoel gezien.
Citaat:
Origineel gepost door Nonexistinghero Bekijk Bericht
Ik zei niet dat alleen maar bij verkrachtingen abortus gepleegd mocht worden. Voor veel gevallen hangt het van de situatie af. Een 14-jarige slet die met iedere man die ze kan krijgen loopt te neuken en dus door haar onverantwoordelijkheid zwanger raakt mag geen abortus plegen, vind ik. Als ze dat doet, is de kans groot dat ze er niet veel van leert. Het is echt niet zo dat hun carriére compleet is verpest. Ze kunnen later altijd nog naar school gaan. Zou jij een leven opofferen omdat je zelf vindt dat je nog geen kind wil? Lekker egoïstisch zou dat zijn.

Voor de meeste mensen geld: "Vind je jezelf oud genoeg om te neuken? Dan ben je ook oud genoeg om voor een kind te zorgen." Zonder het één, kan niet het ander. Oorzaak en gevolg. Als ze geen kinderen willen moeten ze maar niet zo jong beginnen met neuken.
Waar trek je dan de streep? "Jij hebt al met vijf jongens seks gehad, dus jij mag geen abortus plegen!"?
Het is niet het meisje alleen dat verantwoordelijk is voor haar zwangerschap. Om kinderen te krijgen moet je met twee zijn. (Tenzij je aan IVF gaat doen, maar da's een ander paar mouwen.) Maar je laat haar wel vooral opdraaien voor HUN fout.

Misschien is het egoïstisch om te zeggen dat je nog geen kind wil en zelf eerst een leven wilt opbouwen. Maar wat voor leven heeft het kind als jij er nog niet klaar voor bent?
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 December 2006, 09:22   #28
Nonexistinghero
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Satanisch_girl Bekijk Bericht
En de verkrachte meisjes dan?

Je moet maar is na gaan hoe veel gehandicapte of siamezentweelingen liever dood zouden willen zijn, gewoon door het feit dat ze niet aan vaard worden + ze zullen meestal toch sneller sterven dan iemand die geen fysische beperking heeft.

Ik weet niet hoe jij er over denkt, Maar als ik ook een ongeluk krijg ben ik liever dood dan voor heel m'n leven in een rolstoel of bed!
>.<

Heb je m'n eerdere posts niet gelezen? Ik ben er niet helemaal tegen. Ik vind dat abortus vanwege verkrachting en andere uitzonderlijke gevallen mag.

En over dat doodgaan... Dat zeg je nu. Je denkt er waarschijnlijk anders over wanneer het echt een keer zo ver zou komen. Bijna iedereen zegt dat ze liever dood zouden zijn als het zover komt, en toch plegen de meeste van hen toch geen zelfmoord.

Citaat:
Origineel gepost door thali Bekijk Bericht
Waar trek je dan de streep? "Jij hebt al met vijf jongens seks gehad, dus jij mag geen abortus plegen!"?
Het is niet het meisje alleen dat verantwoordelijk is voor haar zwangerschap. Om kinderen te krijgen moet je met twee zijn. (Tenzij je aan IVF gaat doen, maar da's een ander paar mouwen.) Maar je laat haar wel vooral opdraaien voor HUN fout.

Misschien is het egoïstisch om te zeggen dat je nog geen kind wil en zelf eerst een leven wilt opbouwen. Maar wat voor leven heeft het kind als jij er nog niet klaar voor bent?
Natuurlijk gaat dat niet zo. Seks is iets wat verantwoordelijkheid eist. Er moet niet licht mee om worden gegaan, zoals dat tegenwoordig vaak gedaan wordt. Als je met z'n tweeën aan seks begint, is het vaak zo dat het de keus is van beide. Daarom dragen alletwee de personen verantwoordelijkheid, en het meisje in veel gevallen nog meer. Zij is diegene die zwanger kan raken, dus is zij degene die er het voorzichtigst mee om moet kunnen gaan.

En dat laatste vind ik dus gewoon een stomme smoes. Hoeveel kinderen van tienermoeders hebben nou uiteindelijk een slecht leven? Veel van hen waren er niet klaar voor, toch krijgt het kind een behoorlijk leven. Het is waarschijnlijk wel wat moeilijker dan het voor de meeste mensen is, maar dat is nog steeds geen excuus om ze nog niet eens een kans te geven. Dat de jongen zich er vaak van afzet is iets wat helaas nogal vaak gebeurd. Maar nog steeds is dat geen goed excuus om je eigen kind te gaan vermoorden, terwijl het wel een goed leven kan krijgen. Sterker nog, de kans is slechts klein dat het een slecht leven zal krijgen.
  Met citaat antwoorden
Oud 18 December 2006, 11:38   #29
Iessie
Stopwoordjesverslaafde
 
Iessie's Avatar
 
Geregistreerd op: 11 October 2003
Berichten: 1.219
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door thali Bekijk Bericht
En hier wil ik ook even op reageren.

Vind je dan niet dat de ouders de keuze mogen hebben? Een gehandicapt kind vraagt enorm veel tijd en aandacht. Dat kan enerzijds nadelig zijn voor de andere kinderen (als die er zijn), maar ook voor de ouders zelf. Die hebben echt geen moment meer alleen en dat kan dan weer zorgen voor spanningen in het huwelijk.
Als de ouders de keuze hebben om ervoor te kiezen, dan is het het teken dat ze er echt voor willen gaan en kunnen ze niemand iets verwijten. Er zijn gezinnen waar het lukt. Er zijn er ook waar het niet lukken wil.
dan leef ik in een gezin waar het met gemak lukt...dus.
__________________
Ik ben blond. Wat is jouw excuus?
Iessie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 December 2006, 19:01   #30
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Nonexistinghero Bekijk Bericht
Als je met z'n tweeën aan seks begint, is het vaak zo dat het de keus is van beide. Daarom dragen alletwee de personen verantwoordelijkheid, en het meisje in veel gevallen nog meer. Zij is diegene die zwanger kan raken, dus is zij degene die er het voorzichtigst mee om moet kunnen gaan.
Waarom draagt een meisje op dat vlak meer verantwoordelijkheid? Louter omdat de man het gewoon kan aftrappen en zij het kind moet dragen?
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 December 2006, 19:20   #31
TwenteGirl65
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

voor! Die mensen die ene abortus laten plegen denken van te voren echt niet : oh.. laat ik eens zwanger raken.. dan kan ik een abortus laten plegen. Die hebben gewoon een ongelukje ofzo gehad of zijn verkracht of weet k veel wat En ze zijn niet in staat het kind op te voeden of willen geen kinderen. Het zou toch te gek voor woroden zjin als je niet meer zelf kon weten of je ene abortus laat plegen of niet?!
  Met citaat antwoorden
Oud 18 December 2006, 19:30   #32
ash-hôôle
Super Lid
 
ash-hôôle's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 August 2005
Berichten: 15.694
Standaard

maar een abortus plegen omdat je kind een hazenlip heeft?
__________________
I never would have loaded up a 44 and put myself behind a jail house door if it hadn't been for love. Four cold walls against my will but at least I know she's lying still. Four cold walls without parole, Lord have mercy on my soul.
ash-hôôle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 December 2006, 20:04   #33
Nonexistinghero
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door TwenteGirl65 Bekijk Bericht
voor! Die mensen die ene abortus laten plegen denken van te voren echt niet : oh.. laat ik eens zwanger raken.. dan kan ik een abortus laten plegen. Die hebben gewoon een ongelukje ofzo gehad of zijn verkracht of weet k veel wat En ze zijn niet in staat het kind op te voeden of willen geen kinderen. Het zou toch te gek voor woroden zjin als je niet meer zelf kon weten of je ene abortus laat plegen of niet?!
Haha, een ongelukje? Geloof het zelf. Zoals ik al zeg, als je nog geen kinderen wilt of denkt te kunnen opvoeden moet je ook niet aan seks beginnen. Als je er voor kiest om te neuken accepteer je ook het risico dat je zwanger kunt raken, ook al is het niet de bedoeling.
  Met citaat antwoorden
Oud 18 December 2006, 20:29   #34
Prestige
Lid
 
Prestige's Avatar
 
Geregistreerd op: 31 August 2006
Locatie: Haarlem
Berichten: 1.954
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Nonexistinghero Bekijk Bericht
Haha, een ongelukje? Geloof het zelf. Zoals ik al zeg, als je nog geen kinderen wilt of denkt te kunnen opvoeden moet je ook niet aan seks beginnen. Als je er voor kiest om te neuken accepteer je ook het risico dat je zwanger kunt raken, ook al is het niet de bedoeling.


Ik wil nooit kinderen, dus dan vind jij dat ik dan beter ook mn hele leven geen seks kan hebben?
Prestige is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 December 2006, 21:44   #35
Stevie
Lid
 
Stevie's Avatar
 
Geregistreerd op: 19 December 2002
Berichten: 13.264
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Nonexistinghero Bekijk Bericht
Haha, een ongelukje? Geloof het zelf. Zoals ik al zeg, als je nog geen kinderen wilt of denkt te kunnen opvoeden moet je ook niet aan seks beginnen. Als je er voor kiest om te neuken accepteer je ook het risico dat je zwanger kunt raken, ook al is het niet de bedoeling.
wtf is dat voor bekrompen middeleeuwen visie
__________________
We were somewhere around Barstow, on the edge of the desert, when the drugs began to take hold.
Stevie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 December 2006, 22:46   #36
Stevie
Lid
 
Stevie's Avatar
 
Geregistreerd op: 19 December 2002
Berichten: 13.264
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Saduf Bekijk Bericht
nouja, met het laatste wat ie zegt bent ik het wel eens.
als er nou het woord onveilig bij had gestaan was er nog iets voor te zeggen
__________________
We were somewhere around Barstow, on the edge of the desert, when the drugs began to take hold.
Stevie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 December 2006, 14:57   #37
Nonexistinghero
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Stevie Bekijk Bericht
wtf is dat voor bekrompen middeleeuwen visie
Ik geloof dat het vermoorden van mensen zonder gestraft te kunnen worden toch wat echt middeleeuwser is. Seks is iets wat je eigenlijk alleen moet doen met iemand waar je veel om geeft (die geen directe familie van je is). En een goeie band schep je niet even in een paar dagen, weken of zelfs maanden. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar tegenwoordig zijn het de uitzonderingen die er langer dan dat over doen voor ze met elkaar naar bed gaan. Behalve die 1e keer dan, wat dus wel vaak lang duurt. Okay, de laatste tijd misschien niet meer. Ik kan me moeilijk voorstellen dat zoveel 12/13 jarigen een zeer sterke band met elkaar opgebouwd kunnen hebben.

Zoals ik al zeg, dat ze zwanger raken is vaak hun eigen domme schuld. Niet alleen kunnen ze niet wachten met seks, maar het is zelfs te veel moeite om het veilig te doen. En als je zwanger raakt terwijl je 't wel veilig doet... tja, dat is het risico. Niet iedere condoom is perfect en de pil werkt ook niet altijd even goed op iedere vrouw.
  Met citaat antwoorden
Oud 20 December 2006, 10:43   #38
Saarah
Girls JustWannaHave Fun
 
Saarah's Avatar
 
Geregistreerd op: 17 August 2003
Locatie: Heist O/D Berg
Berichten: 2.764
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Nonexistinghero Bekijk Bericht
En als je zwanger raakt terwijl je 't wel veilig doet... tja, dat is het risico. Niet iedere condoom is perfect en de pil werkt ook niet altijd even goed op iedere vrouw.
Dan is het toch ongeveer hetzelfde als verkracht worden? In beide gevallen heb je er niet voor gekozen. Als je verkracht wordt, zul je dat vast en zeker zelf niet gewild hebben. Als je veilige seks gehad hebt, wilde je ook niet zwanger worden en heb je er ook geen enkele schuld aan dat je zwanger bent. Dan moet abortus wél kunnen.

Nouja, ik vind sowieso dat abortus niet verboden mag worden. Natuurlijk mag het niet als voorbehoedsmiddel gebruikt worden, maar iedereen moet, vind ik, de keuze hebben om abortus te kunnen plegen.
__________________
** You're pulling me close, I just say no...
I say I don't like it, but you know I'm a liar...
'Cause when we kiss, oooh, fire! **
Saarah is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 December 2006, 11:14   #39
Bazzemans
Super Lid
 
Bazzemans's Avatar
 
Geregistreerd op: 14 January 2002
Locatie: Ulft & Enschede
Berichten: 5.522
Stuur een bericht via MSN naar Bazzemans
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Saarah Bekijk Bericht
Dan is het toch ongeveer hetzelfde als verkracht worden? In beide gevallen heb je er niet voor gekozen. Als je verkracht wordt, zul je dat vast en zeker zelf niet gewild hebben. Als je veilige seks gehad hebt, wilde je ook niet zwanger worden en heb je er ook geen enkele schuld aan dat je zwanger bent. Dan moet abortus wél kunnen.
Het verschil is dat je bij een verkrachting NIET vrijwillig kiest om seks te hebben en bij het veilig vrijen wel. Een risico van seks hebben is gewoon dat je kinderen kan krijgen. Als je veilige seks hebt dan kies je ervoor om dit risico te nemen, als je verkracht wordt kies je daar in geen enkele zin voor. Er is wel degelijk een wezenlijk verschil.
Bazzemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 December 2006, 11:17   #40
Bazzemans
Super Lid
 
Bazzemans's Avatar
 
Geregistreerd op: 14 January 2002
Locatie: Ulft & Enschede
Berichten: 5.522
Stuur een bericht via MSN naar Bazzemans
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Stevie Bekijk Bericht
als er nou het woord onveilig bij had gestaan was er nog iets voor te zeggen
100% veilig vrijen bestaat niet. Ook als je veilige seks hebt kies je er dus voor om voor die ene procent het risico te lopen om zwanger te worden. En een simpele kansberekening laat dan weten dat eens in de zoveel tijd iemand ongewenst zwanger raakt.
Bazzemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 December 2006, 11:27   #41
Saarah
Girls JustWannaHave Fun
 
Saarah's Avatar
 
Geregistreerd op: 17 August 2003
Locatie: Heist O/D Berg
Berichten: 2.764
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Bazzemans Bekijk Bericht
Het verschil is dat je bij een verkrachting NIET vrijwillig kiest om seks te hebben en bij het veilig vrijen wel. Een risico van seks hebben is gewoon dat je kinderen kan krijgen. Als je veilige seks hebt dan kies je ervoor om dit risico te nemen, als je verkracht wordt kies je daar in geen enkele zin voor. Er is wel degelijk een wezenlijk verschil.
Ja, daarmee zei ik dat het ongeveer hetzelfde is. In mijn ogen toch. In allebei de situatie's wilde je geen kinderen, en je hebt ook niets verkeerd gedaan. Dan is het, vind ik, logisch dat je gewoon abortus kan/mag plegen.
Als ik nu zwanger zou geraken, terwijl ik gewoon de pil neem, dan pleeg ik 100% zeker abortus. Dat mogen bepaalde mensen dan heel egoïstisch vinden van mij, maar ik vind van niet. Als ik gewoon veilige seks gehad heb en netjes de pil genomen, heb ik niets verkeerd gedaan, en al helemaal niet bewust voor kinderen gekozen. Ik ben 16, wil nog gewoon uitgaan, een normaal leven hebben, voortstuderen. Gewoon een relatief onbezorgd leven leiden. Dat is allemaal niet zo simpel meer als je een baby hebt.
En wees eerlijk: in deze maatschappij heeft seks, in veel gevallen, niets meer met kinderen te maken. Dat wil niet zeggen dat het niks meer met liefde te maken heeft. Maar als ik op deze leeftijd een vriend heb, wil ik echt nog geen kinderen met hem hoor. Dat heeft er dan niets mee te maken dat ik niet van hem hou, maar gewoon dat ik er nog niet klaar voor ben om kinderen te krijgen. En néé, dat wil niet zeggen dat ik er niet klaar voor ben seks te hebben. Dat is, in mijn ogen, nog een groot verschil.
__________________
** You're pulling me close, I just say no...
I say I don't like it, but you know I'm a liar...
'Cause when we kiss, oooh, fire! **

Laatst aangepast door Saarah : 20 December 2006 om 11:29
Saarah is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 December 2006, 14:04   #42
Bazzemans
Super Lid
 
Bazzemans's Avatar
 
Geregistreerd op: 14 January 2002
Locatie: Ulft & Enschede
Berichten: 5.522
Stuur een bericht via MSN naar Bazzemans
Standaard

Nu maak je in mijn ogen weer dezelfde fout. Je zegt dat jij, omdat je veilige seks hebt, er net zo goed als iemand die verkracht wordt niet vrijwillig voor kiest om een kind te krijgen en daarin heb je natuurlijk wel gelijk. Echter jij neemt het risico om, ondanks dat je veilige seks hebt (het is nooit helemaal 100% zeker), toch zwanger te worden. Iemand die verkracht wordt neemt die keuze niet zelf, maar die wordt voor hem/haar gemaakt.

Ik zeg ook niet dat je geen abortus mag plegen omdat het niet uitkomt in de planning, maar ik vind wel dat er te vaak te makkelijk overheen gestapt wordt dat je zelf ook een risico neemt. Wellicht moet menigeen dan meer stil staan bij de consequenties van het hebben van seks (en de minieme kansen op een kind bij veilige seks).

Ik was zelf 15 toen ik voor het eerst (veilige) seks had. Mijn vriendin heeft zelfs een keer de morning-afterpil moeten slikken en ik was echt doodsbenauwd. Ik heb toen totaal niet stil gestaan bij de eventuele consequenties en als ik daar dan achteraf over nadenk weet ik niet of ik ook op die leeftijd überhaupt wel in staat was zo'n keuze te maken. Ook al blijf ik er van overtuigd dat ik als ik het over zou moeten doen exact hetzelfde zou hebben gedaan.

Daarnaast lijkt me abortus ook totaal geen fijne ervaring, dus dan is het heel makkelijk om nu (nu je niet voor die keuze staat) te zeggen: "als ik zwanger wordt, dan laat ik abortus plegen". Ik denk dat die keuze veel en veel zwaarder is en dat je te makkelijk over een aantal dingen heen stapt.

Laatst aangepast door Bazzemans : 20 December 2006 om 14:18
Bazzemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 December 2006, 14:18   #43
Saarah
Girls JustWannaHave Fun
 
Saarah's Avatar
 
Geregistreerd op: 17 August 2003
Locatie: Heist O/D Berg
Berichten: 2.764
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Bazzemans Bekijk Bericht
Nu maak je in mijn ogen weer dezelfde fout. Je zegt dat jij, omdat je veilige seks hebt, er net zo goed als iemand die verkracht wordt niet vrijwillig voor kiest om een kind te krijgen en daarin heb je natuurlijk wel gelijk. Echter jij neemt het risico om, ondanks dat je veilige seks hebt (het is nooit helemaal 100% zeker), toch zwanger te worden. Iemand die verkracht wordt neemt die keuze niet zelf, maar die wordt voor hem/haar gemaakt.
Ik snap wel wat je bedoelt hoor, en daarin heb je natuurlijk gelijk. Maar waar ik eigenlijk op doelde was dat je in geen van beide gevallen er voor kiest om zwanger te worden. Want zelfs als je ervoor kiest om (veilige) seks te hebben, kies je er niet voor kinderen te krijgen.
__________________
** You're pulling me close, I just say no...
I say I don't like it, but you know I'm a liar...
'Cause when we kiss, oooh, fire! **
Saarah is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 December 2006, 15:57   #44
Bobba
Prima
 
Bobba's Avatar
 
Geregistreerd op: 21 July 2006
Berichten: 1.069
Standaard

Niet huilen, moet je je maar niet vol laten douwen..
Bobba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 December 2006, 19:37   #45
Nonexistinghero
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Saarah Bekijk Bericht
Ik snap wel wat je bedoelt hoor, en daarin heb je natuurlijk gelijk. Maar waar ik eigenlijk op doelde was dat je in geen van beide gevallen er voor kiest om zwanger te worden. Want zelfs als je ervoor kiest om (veilige) seks te hebben, kies je er niet voor kinderen te krijgen.
Dat ongeboren kind kiest er ook niet voor om dood te gaan. Oh, das leuk! Kinderen vermoorden omdat je zwanger raakt door je eigen schuld!

-_-
  Met citaat antwoorden
Oud 28 December 2006, 21:47   #46
sjorsje-v
knetterbek
 
sjorsje-v's Avatar
 
Geregistreerd op: 27 December 2006
Locatie: drenthe
Berichten: 1.458
Standaard

jij bent dus duidelijk tegen
__________________
r.i.p wesley :(
sjorsje-v is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 December 2006, 23:09   #47
Nonexistinghero
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Niet helemaal. Zoiets van, 90% tegen en 10% voor.
  Met citaat antwoorden
Oud 28 December 2006, 23:11   #48
sjorsje-v
knetterbek
 
sjorsje-v's Avatar
 
Geregistreerd op: 27 December 2006
Locatie: drenthe
Berichten: 1.458
Standaard

waneer ben je er wel voor dan ?
__________________
r.i.p wesley :(
sjorsje-v is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 December 2006, 23:34   #49
Saarah
Girls JustWannaHave Fun
 
Saarah's Avatar
 
Geregistreerd op: 17 August 2003
Locatie: Heist O/D Berg
Berichten: 2.764
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Nonexistinghero Bekijk Bericht
Dat ongeboren kind kiest er ook niet voor om dood te gaan. Oh, das leuk! Kinderen vermoorden omdat je zwanger raakt door je eigen schuld!
In mijn ogen is het in die fase nog geen kind, maar dat terzijde.
En wat je zegt, klopt niet. 'Door je eigen schuld' is niet juist als je gewoon veilige seks had. Dan is het de schuld van de pil die blijkbaar niet goed werkte, van het condoom dat niet goed dienst deed, ...
Daar kan je zelf nìks aan doen. Ja, geen seks hebben, maar da's nogal primitief: geen seks als je geen kinderen wil. Komaan.
__________________
** You're pulling me close, I just say no...
I say I don't like it, but you know I'm a liar...
'Cause when we kiss, oooh, fire! **
Saarah is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 December 2006, 00:15   #50
Nonexistinghero
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Oh, dat klopt zeker wel. Zelfs als je de pil slikt en een condoom gebruikt is er een kans dat je zwanger raakt. Dat is nou eenmaal het risico dat je neemt.

Als je een auto rijdt loop je het risico dat je ongeluk maakt. Je kunt dan misschien wel zeggen dat die ander dat ongeluk heeft veroorzaakt, maar jij bent wel degene die ervoor koos om in de auto te rijden. Das ook het risico daarvan.

Zo onverantwoordelijk, die generatie van nu. Altijd maar de schuld op anderen en andere dingen afschuiven en nooit zelf de schuld opnemen.
  Met citaat antwoorden
Antwoord


Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 20:29.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.