Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Gezondheid & Lifestyle
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Gezondheid & Lifestyle Gezondheidsvragen? Jouw lichaam, je kleding, of gewoon je manier van leven.

Antwoord
 
Onderwerpopties Waardering: Onderwerp waardering: 1 stemmen, 5,00 gemiddeld. Weergavemodus
Oud 5 October 2005, 16:55   #1
Jamiel
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard ziekte van pfeiffer

De meesten van jullie hebben er vast weleens van gehoord, en gezien het ook wel de 'kissing disease' wordt genoemd, open ik hier een topic erover.

Hoe kun je het oplopen?
Als je drankjes uit andermans glazen drinkt, door iemand anders z'n verkoudheid, maar ook dus door zoenen. Erg oppassen dus !

zou ik het al gehad kunnen hebben?
het schijnt dat 95% van de volwassen in hun jeugd al de ziekte van pfeiffer hebben gehad, maar de kans bestaat nog steeds dat je het kunt krijgen?

kun je het vaker krijgen?
nee, als je het eenmaal hebt gehad, dan ontstaan er antistoffen in je lichaam, en kan je niemand meer aansteken.

hoe merk ik of ik pfeiffer heb?(symptomen)
als kind kan het zich uiten tot een verkoudheidje, maar je kunt er ook heel moe van worden, elke dag kotsen, en je hele luchtwegen kunnen vol slijm zitten.

hoe kan ik testen of ik pfeiffer heb?
mocht je een vermoeden hebben dat je pfeiffer hebt a.d.h.v. bovenstaande symptomen, ga dan naar de huisarts. Hij zal jou een verwijsbriefje geven naar het ziekenhuis. Eenmaal daar gaan ze je bloedprikken ( zo'n 1 a 2 buisjes ). 2 weken later hoor je of je het hebt.

wanneer weet ik wanneer het is afgelopen?
Mocht je er geen last meer van hebben na een paar weken, rust dan toch uit. De symptomen kunnen wel weg zijn, maar de antistoffen zijn dan nog niet helemaal bijgemaakt.Wil je toch weten of je ervan af bent, dan krijg je weer een verwijsbriefje van de huisarts voor bloedprikken. De antistoffen zouden dan te zien moeten zijn.

Mochten er vragen of opmerkingen zijn, kun je dat hier plaatsen!
  Met citaat antwoorden
Oud 5 October 2005, 19:17   #2
Bazzemans
Super Lid
 
Bazzemans's Avatar
 
Geregistreerd op: 14 January 2002
Locatie: Ulft & Enschede
Berichten: 5.522
Stuur een bericht via MSN naar Bazzemans
Standaard

Voor Pfeiffer staat in princpe een ziekteduur van een half jaar..
Bazzemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 October 2005, 21:42   #3
Raspberry
Ja?
 
Raspberry's Avatar
 
Geregistreerd op: 11 April 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 6.207
Standaard

Ik was een korte tijd geleden anderhalve maand ongeveer echt elke dag supermoe, zodra ik even zat thuis, viel ik meteen in slaap..
nu ben ik nog steeds elke dag redelijk moe (slaap ook nog bijna elke dag als ik thuis kom van mijn stage/werk/school) , maar gelukkig niet meer zo vaak/lang als eerst..
Bleek dus uit bloedonderzoek geval (die ik moest doen voor schildklier'afwijking') dat ik Pfeiffer had.
Nouja, niet echt boeiend verder maar omdat het er toch over gaat..
__________________
Er was eens...
Raspberry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 October 2005, 22:05   #4
The6thgate
Lid
 
The6thgate's Avatar
 
Geregistreerd op: 23 April 2002
Berichten: 11.029
Standaard

ik ben het grootste gedeeltde van de dag moe, maar niet zo moe dat ik in slaap val. volgens mij ben ik iemand die gewoon 10 uur nachtrust nodig heeft ofzo, maja
The6thgate is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 October 2005, 09:24   #5
Banaan
Amsterdam Original
 
Banaan's Avatar
 
Geregistreerd op: 9 March 2002
Berichten: 10.467
Standaard

Als ik me goed herinner is dat over dat antistoffen niet helemaal waar? De titer kan tijdens de ziekte aangemaakt worden mar bij de hoogtepunt van de ziekte steeds minder worden waardoor de kans op infectie idd kleiner is maar de kans nog steeds aanwezig is.
__________________
I put you up on the IV, Not the Roman Numeral 4
But the IV that leads to the funeral floor
Banaan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 October 2005, 14:08   #6
Jamiel
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik heb zelf pfeiffer gehad, en de doktoren zeiden dat tegen mij dus Op het moment dat de antistoffen volledig aanwezig zijn, ben je immuun voor pfeiffer, en er dus vanaf.
  Met citaat antwoorden
Oud 6 October 2005, 21:09   #7
Banaan
Amsterdam Original
 
Banaan's Avatar
 
Geregistreerd op: 9 March 2002
Berichten: 10.467
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jamiel
ik heb zelf pfeiffer gehad, en de doktoren zeiden dat tegen mij dus Op het moment dat de antistoffen volledig aanwezig zijn, ben je immuun voor pfeiffer, en er dus vanaf.
Doktoren vertellen bijna nooit feiten
__________________
I put you up on the IV, Not the Roman Numeral 4
But the IV that leads to the funeral floor
Banaan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 October 2005, 16:29   #8
biffyclyro
Lid
 
biffyclyro's Avatar
 
Geregistreerd op: 1 September 2002
Locatie: leidschendam
Berichten: 11.855
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Banaan
Doktoren vertellen bijna nooit feiten
idd, stelletje losers zijn het af en toe hoor
__________________
We are two mariners, our ships' sole survivors in this belly of a whale
biffyclyro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 October 2005, 16:36   #9
3rd boetah
Stondvettekakkershierzo
 
3rd boetah's Avatar
 
Geregistreerd op: 14 June 1999
Locatie: Stasjawahahhala
Berichten: 2.267
Standaard

Ik denk dat zo beetje iedereen hier het ook wel heeft gehad. Ik heb er trouwens niks van gemerkt En tja, als ik het zou hebben, ga ik nog niet naar die kutdokters, ze kosten klauwen met geld, en dat kutziekenfonds schuift alles maar lekker af naar die 250 euro eigen risico. Dat is al zowizo een reden voor mij om dokters te mijden.
__________________
neen, zijt ge zot of zo?
3rd boetah is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 October 2005, 19:02   #10
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Banaan
Doktoren vertellen bijna nooit feiten
Echt zeker zijn ze natuurlijk nooit over hun standpunt. Maar sinds een aantal decennia zijn ze verplicht om de patiënt correct in te lichten over zijn of haar ziekte.
Al kunnen ze er in sommige gevallen wel eens (serieus) naastzitten.
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 October 2005, 20:45   #11
Banaan
Amsterdam Original
 
Banaan's Avatar
 
Geregistreerd op: 9 March 2002
Berichten: 10.467
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thaliaaglaja
Echt zeker zijn ze natuurlijk nooit over hun standpunt. Maar sinds een aantal decennia zijn ze verplicht om de patiënt correct in te lichten over zijn of haar ziekte.
Al kunnen ze er in sommige gevallen wel eens (serieus) naastzitten.
In dit geval met pfeiffer, want er bestaat nog zeker kans op infectie.
__________________
I put you up on the IV, Not the Roman Numeral 4
But the IV that leads to the funeral floor
Banaan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 October 2005, 21:34   #12
Bazzemans
Super Lid
 
Bazzemans's Avatar
 
Geregistreerd op: 14 January 2002
Locatie: Ulft & Enschede
Berichten: 5.522
Stuur een bericht via MSN naar Bazzemans
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Banaan
In dit geval met pfeiffer, want er bestaat nog zeker kans op infectie.
Volgens mij bedoel jij dat het altijd (stil) in je lichaam aanwezig blijft en gereactiveerd kan worden waardoor het weer opnieuw besmettelijk wordt. De reeds besmette persoon zal er echter niet wederom hetzelfde ziektebeeld van kunnen krijgen. Daar is het lichaam wèl tegen bestand. Het virus verdwijnt echter niet nadat eht ziektebeeld over is. Het lichaam 'verslaat' het dus niet in zijn geheel..
Bazzemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 October 2005, 21:41   #13
Banaan
Amsterdam Original
 
Banaan's Avatar
 
Geregistreerd op: 9 March 2002
Berichten: 10.467
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bazzemans
Volgens mij bedoel jij dat het altijd (stil) in je lichaam aanwezig blijft en gereactiveerd kan worden waardoor het weer opnieuw besmettelijk wordt. De reeds besmette persoon zal er echter niet wederom hetzelfde ziektebeeld van kunnen krijgen. Daar is het lichaam wèl tegen bestand. Het virus verdwijnt echter niet nadat eht ziektebeeld over is. Het lichaam 'verslaat' het dus niet in zijn geheel..
Ik bedoel dat de antistoffen die inderdaad aangemaakt worden tijdens het helingsproces wél aanwezig zijn maar weer verdwijnen na de hoogtepunt van het ziekte. Na deze hoogtepunt wordt de titer steeds minder, en dus kom een kans op infectie terug, maar ben je er minder gevoelig voor.

Je kan wel volledig immuum ervoor raken tegenwoordig maar dat kost bakken met geld ofzo.
__________________
I put you up on the IV, Not the Roman Numeral 4
But the IV that leads to the funeral floor
Banaan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 October 2005, 12:47   #14
Aapie134
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

95%?!?!?!?!?? WOW! Dat schrikt me wel effe af zeg
  Met citaat antwoorden
Oud 16 September 2006, 23:47   #15
joey16
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

hallo!
mijn vriendin heeft pfeiffer.
en ze moet op een vetvrij dieet.
heeft iemand misschien een link of bestandje waar een lijstje met vetvrij voedsel op staat?
heb op google gezocht maar ik kon het nergens vinden.
alvast bedankt!!!
joey
  Met citaat antwoorden
Oud 17 September 2006, 12:04   #16
ash-hôôle
Super Lid
 
ash-hôôle's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 August 2005
Berichten: 15.694
Standaard

ik heb ook pfeiffer.. en een vetvrij dieet hoef ik niet echt te volgen.. ik moet alleen zo min mogelijk vet eten.. of eigenlijk helemaal niet
__________________
I never would have loaded up a 44 and put myself behind a jail house door if it hadn't been for love. Four cold walls against my will but at least I know she's lying still. Four cold walls without parole, Lord have mercy on my soul.
ash-hôôle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 September 2006, 12:29   #17
Prestige
Lid
 
Prestige's Avatar
 
Geregistreerd op: 31 August 2006
Locatie: Haarlem
Berichten: 1.954
Standaard

2 van mn beste vriendinnetjes hebben het, ik ga maandag bloed laten prikken aangezien ik ook zo'n vermoeden heb.
Prestige is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 September 2006, 21:03   #18
Babydress
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Toen ik een babytje was, dachten mijn ouders dat ik pfeiffer had. Was dus niet zo
  Met citaat antwoorden
Oud 18 September 2006, 08:16   #19
Melissa =)
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik heb het waarschijnlijk ook nu ik heb overal in mn lichaam zowat pijn als ik beweeg ik heb koorts ik moet hoesten ik ben vet moe elke dag mn hoofd is ook vet zwaar en ik heb opgezette halsklieren.. dat zijn toch allemaal symptomen voor pfeiffer? nou ging ik vandaag naar de dokter en hij deed nauwelijks wat hij voelde mn halsklieren keek in mn keel en voelde mn buik en vroeg zowat niks aan me hoe ik me voelde en constateerde dat het waarschijnlijk geen pfeiffer is wat ik o zo erg hoop! maar ik vind het wel een beetje raar dat hij bijna niks deed marja als ik geen pfeiffer heb is alleen maar beter
  Met citaat antwoorden
Oud 18 September 2006, 13:58   #20
Prestige
Lid
 
Prestige's Avatar
 
Geregistreerd op: 31 August 2006
Locatie: Haarlem
Berichten: 1.954
Standaard

Ik heb het
Prestige is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 September 2006, 15:30   #21
ash-hôôle
Super Lid
 
ash-hôôle's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 August 2005
Berichten: 15.694
Standaard

dat is klote..

over 4 maand hoop ik dat ik het niet meer heb.
__________________
I never would have loaded up a 44 and put myself behind a jail house door if it hadn't been for love. Four cold walls against my will but at least I know she's lying still. Four cold walls without parole, Lord have mercy on my soul.
ash-hôôle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 September 2006, 15:43   #22
Prestige
Lid
 
Prestige's Avatar
 
Geregistreerd op: 31 August 2006
Locatie: Haarlem
Berichten: 1.954
Standaard

Alleen ik vroeg me af voor de mensen die het ook hebben: voel je je meer lichamelijk moe of meer mentaal moe?
Prestige is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 September 2006, 19:54   #23
ash-hôôle
Super Lid
 
ash-hôôle's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 August 2005
Berichten: 15.694
Standaard

ik heb er verder alleen last van als ik later dan 11 uur naar bed ga.. dan kun je me 2 dagen lang van de grond opvegen, Ik voel me niet mentaal moe, eerder gewoon lichamelijk.. misselijk, hoofdpijn, buikpijn.. slappe benen enzovoort.
__________________
I never would have loaded up a 44 and put myself behind a jail house door if it hadn't been for love. Four cold walls against my will but at least I know she's lying still. Four cold walls without parole, Lord have mercy on my soul.
ash-hôôle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 September 2006, 19:57   #24
Prestige
Lid
 
Prestige's Avatar
 
Geregistreerd op: 31 August 2006
Locatie: Haarlem
Berichten: 1.954
Standaard

Aah oke.. Want ik heb echt het gevoel dat ik elk moment in slaap kan vallen en verder ook helemaal geen energie(met trap oplopen ben ik al bek af) dus meer een combinatie van beide.
Prestige is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 September 2006, 19:58   #25
ash-hôôle
Super Lid
 
ash-hôôle's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 August 2005
Berichten: 15.694
Standaard

ik heb het gigantisch benauwd als ik een trap op moet lopen.. hardlopen met gym.. traplopen op school.. ik doe het niet meer

en na 4 uur op school heb ik ook wel het idee dat ik zo in slaap val..
__________________
I never would have loaded up a 44 and put myself behind a jail house door if it hadn't been for love. Four cold walls against my will but at least I know she's lying still. Four cold walls without parole, Lord have mercy on my soul.
ash-hôôle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 September 2006, 14:42   #26
Jamiel
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Prestige
Alleen ik vroeg me af voor de mensen die het ook hebben: voel je je meer lichamelijk moe of meer mentaal moe?
Ik heb het 3 jaar geleden gehad en was door omstandigheden ook mentaal moe ja. Dat werkt wel goed tegen als je zo ziek bent.
  Met citaat antwoorden
Antwoord


Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 20:19.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.