Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Psychologie & Filosofie
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Psychologie & Filosofie Een forum waar je je hart kunt luchten en naar hartelust kunt filosoferen.

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 14 January 2003, 20:02   #1
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Hoeveel werelden?

Hoeveel werelden bestaan er eigenlijk?

Ik geef expres geen verdere uitleg, omdat ik niet wil dat er verder wordt gebouwd op iets wat ik had verzonnen. Dus laat u horen
  Met citaat antwoorden
Oud 14 January 2003, 20:07   #2
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

interessante vraag.
een mogelijk antwoord zou zijn ongeveer 6 miljard. Iedereen creeert zijn of haar eigen wereld, al vanaf de dag dat je geboren wordt. Die wereld bestaat uit alles wat je waarneemt en bedenkt. In mijn wereld ben ik "God", ik zie namelijk alles vanuit mezelf en ik ben alwetend. In jouw wereld ben jij "God".
  Met citaat antwoorden
Oud 14 January 2003, 20:18   #3
A-Man
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

haha...
cool

duidelijk al eerder over nagedacht/gediscussieerd, of nie?

in andere gevallen beginnen er heel veel met Hel en Hemel bv,
of andere dimensies en dat soort gedoe. (planeten)

Voor ons als personen klopt alles vanuit je eigen oogpunt, maar vanuit een ander oogpunt lijkt het altijd anders of “niet kloppend”.
Dat vind ik. Er zijn er dus oneindig.. of juist maar één.
,
  Met citaat antwoorden
Oud 14 January 2003, 20:52   #4
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by A-Man
[B]haha...
en bedankt
Citaat:
duidelijk al eerder over nagedacht/gediscussieerd, of nie?
gediscussieerd nog niet, wel over gepraat met iemand die hetzelfde vond, en er een beetje over nagedacht.
  Met citaat antwoorden
Oud 14 January 2003, 21:04   #5
A-Man
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik lachte je niet uit,
hallo zeg,

Ik was aangenaam verrast door de eerste reactie,
is denk ik niet wat de meeste mensen als eerst antwoord zouden geven op die vraag...

SORRY HOOR!
  Met citaat antwoorden
Oud 14 January 2003, 21:12   #6
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

eneri: je voldeed aan me verwachtingen ik verwachte die "oplossing" van je hehe.

Alleen het gedeelte van God vind ik een beetje raar....Kun je dat meer uitleggen?

En vind jij jezelf echt alwetend?!

(verder kan ik nog wel wat meer factoren verzinnen...komop mensen denk denk )
  Met citaat antwoorden
Oud 14 January 2003, 21:24   #7
A-Man
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Fade of Light
(verder kan ik nog wel wat meer factoren verzinnen...komop mensen denk denk )
LOL
Leg eens uit...
  Met citaat antwoorden
Oud 14 January 2003, 21:29   #8
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Fade of Light
eneri: je voldeed aan me verwachtingen ik verwachte die "oplossing" van je hehe.

Alleen het gedeelte van God vind ik een beetje raar....Kun je dat meer uitleggen?

En vind jij jezelf echt alwetend?!

(verder kan ik nog wel wat meer factoren verzinnen...komop mensen denk denk )
grappig..ben ik toch voorspelbaar..

Dat van God. Ik bedoel hiermee niet de de christelijke God, of die van een ander geloof met een andere naam, maar God in de zin van de hoogste 'persoon', degene die er altijd is of je het nou leuk vindt of niet.
Ik vind mezelf niet alwetend over het geheel, maar wel in mijn wereld. Ik weet namelijk wie de mensen zijn die in mijn wereld een rol spelen, ik ben de enige die alles weet binnen mijn wereld. Voorbeeld: een vriendin van mij zit niet bij mij op school, zij zal dus nooit weten hoe het op mijn school is. misshcien wel een indruk krijgen door wat ik vertel, maar het nooit weten zoals ik dat weet. en omgekeerd, de mensen op school weten of niks of een beetje af van mijn relatie tot die vriendin.
maar de wereld bestaat uiteraard neit alleen uit mensen, maar bijvoorbeeld ook uit alles wat ik bedenk. Ik weet alles wat ik bedenk, en ik alleen. hetzelfde geldt voor al mijn waarnemingen, dromen, indrukken etc.
Ik weet niet, om maar wat te noemen, waar de aarde vandaan komt. Dat heeft wel te maken met mijn wereld, maar IS niet mijn wereld. Dat is het geheel. Mijn wereld bestaat louter uit mijn indrukken, gedachten, gevoelens en waarnemingen.

Oh en er zijn inderdaad nog een heleboel andere definities van 'wereld', zoals de aarde als wereld, en het hiernamaals als wereld. Of de aarde als wereld en Mars als wereld, als daar leven is. Maar dit is de mijne..ben ook wel benieuwd naar die van de anderen..

Laatst aangepast door eneri : 14 January 2003 om 21:31
  Met citaat antwoorden
Oud 14 January 2003, 21:29   #9
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by A-Man

LOL
Leg eens uit...
factoren die een andere wereld zouden kunnen creeeren, voor dezelfde persoon bijvoorbeeld....
  Met citaat antwoorden
Oud 14 January 2003, 21:33   #10
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by eneri

Voorbeeld: een vriendin van mij zit niet bij mij op school, zij zal dus nooit weten hoe het op mijn school is. misshcien wel een indruk krijgen door wat ik vertel, maar het nooit weten zoals ik dat weet. en omgekeerd, de mensen op school weten of niks of een beetje af van mijn relatie tot die vriendin.
maar de wereld bestaat uiteraard neit alleen uit mensen, maar bijvoorbeeld ook uit alles wat ik bedenk. Ik weet alles wat ik bedenk, en ik alleen. hetzelfde geldt voor al mijn waarnemingen, dromen, indrukken etc.
Ik weet niet, om maar wat te noemen, waar de aarde vandaan komt. Dat heeft wel te maken met mijn wereld, maar IS niet mijn wereld. Dat is het geheel. Mijn wereld bestaat louter uit mijn indrukken, gedachten, gevoelens en waarnemingen.
mooi voorbeeld. Je geeft het zelf al aan. 'Geografische' locatie!

Jouw vriendin zit niet op dezelfde school, leeft dus daar in een andere wereld. Nog extremer zijn aziaten, duitsers, afrikanen, amerikanen etc...
  Met citaat antwoorden
Oud 14 January 2003, 21:40   #11
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Fade of Light


mooi voorbeeld. Je geeft het zelf al aan. 'Geografische' locatie!

Jouw vriendin zit niet op dezelfde school, leeft dus daar in een andere wereld. Nog extremer zijn aziaten, duitsers, afrikanen, amerikanen etc...
je snapt me helemaal. maar het heeft neit alleen te maken met geografische locatie, ook met andere dingen. De mensen op mijn school leven ook niet in dezelfde wereld als ik. Ook niet als ik op school ben. Ze zijn allemaal onderdeel van mijn wereld, maar ik leef helemaal alleen in mijn wereld. Ook in die zin ben ik god.
  Met citaat antwoorden
Oud 14 January 2003, 21:45   #12
dext0r
veteraan
 
dext0r's Avatar
 
Geregistreerd op: 23 November 2001
Locatie: Zwolle
Berichten: 14.938
Stuur een bericht via ICQ naar dext0r
Standaard

als je praat over meerdere werelden, zou je misschien ook de quantum fysica in kunnen duiken...
meerdere dimensies, en dat soort leuke praat
__________________
hoi ik koop mijn vette dag aanbiedingen op http://aanbiedingvandaag.nl
dext0r is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 January 2003, 21:46   #13
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by eneri

je snapt me helemaal. maar het heeft neit alleen te maken met geografische locatie, ook met andere dingen. De mensen op mijn school leven ook niet in dezelfde wereld als ik. Ook niet als ik op school ben. Ze zijn allemaal onderdeel van mijn wereld, maar ik leef helemaal alleen in mijn wereld. Ook in die zin ben ik god.
klopt, maar geef is aan welke punten zo overuidelijk voor die andere wereld kunnen zorgen...zo is locatie er dus een....en zo zijn er nog veel meer.... (nog stuk of 3 posts en dan moet je heel dit denkpatroon weer omgooien en niet meer aan deze manier van 'werelden' denken. Dan begint het echt lastig te worden )
  Met citaat antwoorden
Oud 14 January 2003, 21:51   #14
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Fade of Light
[B]

klopt, maar geef is aan welke punten zo overuidelijk voor die andere wereld kunnen zorgen...zo is locatie er dus een....en zo zijn er nog veel meer....
dat is hetzelfde als voorbeelden noemen waarom de ene mens niet de andere is, dat is een eindeloze lijst.
Citaat:
(nog stuk of 3 posts en dan moet je heel dit denkpatroon weer omgooien en niet meer aan deze manier van 'werelden' denken. Dan begint het echt lastig te worden )
als je me wil overtuigen in mn ongelijk..kom maar
  Met citaat antwoorden
Oud 14 January 2003, 21:53   #15
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by dext0r
als je praat over meerdere werelden, zou je misschien ook de quantum fysica in kunnen duiken...
meerdere dimensies, en dat soort leuke praat
al gehad
  Met citaat antwoorden
Oud 14 January 2003, 21:54   #16
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by eneri

dat is hetzelfde als voorbeelden noemen waarom de ene mens niet de andere is, dat is een eindeloze lijst.
hmm ja waarschijnlijk wel ja...

Citaat:

als je me wil overtuigen in mn ongelijk..kom maar
ik heb het nergens over ongelijk gehad
  Met citaat antwoorden
Oud 14 January 2003, 22:00   #17
A-Man
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

eh ik wil geen spelbreker zijn hoor met je geografische locatie maar dat is natuurlijk relatief he dat wist je al,
  Met citaat antwoorden
Oud 15 January 2003, 06:53   #18
aarsch
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ja het kunnen meerdere dingen zijn, een paar die ik dacht heb ik al voorbij zien gaan. bijvoorbeeld duitsers, aziaten leven bijde een een hele andere wereld.

en op het gebied van religies ook. bepaalde mensen vinden GOD (christelijke god) hun opper goed, en de meeste moslims zien allah (of hoe je het ook spelt) als hun oper god.
  Met citaat antwoorden
Oud 15 January 2003, 12:17   #19
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Fade of Light





ik heb het nergens over ongelijk gehad
ow dan begreep ik je verkeerd. maar ja misshcien ben ik inderdaad over een tijdje helemaal vastgeraakt in mijn gedachten..zien we vanzelf wel
  Met citaat antwoorden
Oud 15 January 2003, 12:29   #20
appelshampoo
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Omdat iedereen op zijn eigen manier leeft/denkt en de wereld bekijkt heeft iedereen eigenlijk zijn eigen wereld, maar als je het zo bekijkt zou je ook kunnen denken dat iedere cultuur zijn eigen wereld heeft omdat de meeste mensen in een cultuur zo ongeveer op dezelfde manier naar de wereld kijken.
  Met citaat antwoorden
Oud 15 January 2003, 16:10   #21
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

en 6 miljard mensen he..... die 6 miljard mensen belven de zelfde wereld vandaag als over 40 jaar? (stel dat ze nog minimaal allemaal 40 jaar zouden leven)...en vandaag verschillend van morgen? nu van net?
  Met citaat antwoorden
Oud 15 January 2003, 16:37   #22
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

retorische vraag
  Met citaat antwoorden
Oud 15 January 2003, 16:40   #23
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

yup

dus er zijn oneindig veel werelden? (geen retorische vraag)
  Met citaat antwoorden
Oud 15 January 2003, 16:44   #24
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Fade of Light
yup

dus er zijn oneindig veel werelden? (geen retorische vraag)
nou ja zijn isvmisschien neit t goeie woord..op dit moment zijn er 6 miljard, over de eeuwigheid oneindig veel ja
  Met citaat antwoorden
Oud 15 January 2003, 17:16   #25
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by eneri

nou ja zijn isvmisschien neit t goeie woord..op dit moment zijn er 6 miljard, over de eeuwigheid oneindig veel ja
maarja 6 miljard, en net ook 6 miljard en zomeeen ook 6 miljard....dan lijkt het me toch aardig in het 'oneindige' te komen?
  Met citaat antwoorden
Oud 15 January 2003, 17:35   #26
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Fade of Light


maarja 6 miljard, en net ook 6 miljard en zomeeen ook 6 miljard....dan lijkt het me toch aardig in het 'oneindige' te komen?
oja in die zin wel..maar ik vraag me af of je wereld per moment verandert. over 40 jaar gezein natuurlijk wel, en er kan in 1 moment wel veel veranderen in je wereld, maar dat betekent neit dat dat ook persé ieder moment gebeurt.
  Met citaat antwoorden
Oud 15 January 2003, 17:36   #27
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by eneri
retorische vraag
dan was deze opmerking niet geheel terecht
  Met citaat antwoorden
Oud 15 January 2003, 17:37   #28
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

klopt, ik geef mijn fout toe
  Met citaat antwoorden
Oud 15 January 2003, 17:38   #29
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

een logisceh volgende vraag, wanneer verandert je wereld dan wel
  Met citaat antwoorden
Oud 15 January 2003, 17:43   #30
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

daarin spelen vele factoren een rol: als je verandert van locatie, als je karakter verandert, als je omgeving(in de zin van mensen om je heen) verandert, als je leert, als je ouder wordt(heel geleidelijk, per moment dus verwaarloosbaar, over een jaar gezien al wat duidelijker) etc.
  Met citaat antwoorden
Oud 15 January 2003, 17:59   #31
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

en wat als er een oorlog losbarst in israel, vernadert jouw wereld dan?
  Met citaat antwoorden
Oud 15 January 2003, 18:01   #32
A-Man
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by eneri
daarin spelen vele factoren een rol: als je verandert van locatie, als je karakter verandert, als je omgeving(in de zin van mensen om je heen) verandert, als je leert, als je ouder wordt(heel geleidelijk, per moment dus verwaarloosbaar, over een jaar gezien al wat duidelijker) etc.
een wereld verandert altijd dus,
alleen waar neer is verwaarloosbaar een waarneer niet...
Hetzelfde met het aantal werelden..
Wat is de defenitie van een wereld?
(haal nou niet direct die van dale erbij)
  Met citaat antwoorden
Oud 15 January 2003, 18:10   #33
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by A-Man
ik lachte je niet uit,
hallo zeg,

Ik was aangenaam verrast door de eerste reactie,
is denk ik niet wat de meeste mensen als eerst antwoord zouden geven op die vraag...

SORRY HOOR!
hee ik lees dit nu pas! tis je vergeven hoor..
  Met citaat antwoorden
Oud 15 January 2003, 18:14   #34
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by A-Man


een wereld verandert altijd dus,
alleen waar neer is verwaarloosbaar een waarneer niet...
Hetzelfde met het aantal werelden..
Wat is de defenitie van een wereld?
(haal nou niet direct die van dale erbij)
tsja als ik zo nadenk, denk ik niet dat mijn wereld de afgelopen 5 minuten veel is veranderd. Eigenlijk niet voor zover ik weet. Mocht er nou spontaan een voor mij belangrijke gebeurtenis plaatsvinden, zodanig dat het mijn wereld verandert, dan is dat moment dus niet verwaarloosbaar. Verder kan je over de tijd van een jaar zeggen dat je wereld verandert is, n klein beetje of veel. Je leert namelijk ieder jaar wel iets wat je verandert, of je omgeving verandert, of iets anders. Theoretisch kan het natuurlijk zijn van niet, maar practisch is dat haast onmogelijk volgens mij. En de definitie van een wereld, die heb ik gegeven in mijn andere posts in dit topic, lees dat er anders maar eens op na.
  Met citaat antwoorden
Oud 15 January 2003, 19:37   #35
bAnAnAqUeEn
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

1, mijn vriendje
  Met citaat antwoorden
Oud 15 January 2003, 19:43   #36
A-Man
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ja oke:
Die wereld bestaat uit alles wat je waarneemt en bedenkt.

Hoort alles wat je waarneemt bij jouw wereld?
Hoort alles wat je bedenkt bij jouw wereld?

ik vind in beide gevallen van wel.
Maar dat is wel een hele rare gedachte..
alles wat je denkt hoort bij je wereld

Inzicht, ervaring, logica bepalen voor jouw wat kwa gedachten bij fantasie hoort en wat bij (jouw) Werkelijkheid.

nog te volgen? (kweenie of ik dat doe LoL )
  Met citaat antwoorden
Oud 15 January 2003, 19:47   #37
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

hey, das wel aardig waar het op uitloopt....hoe kun je nou de vraag stellen hoeveel werelden er zijn, als je geen (algemeen gebruiktE) definitie van wereld hebt
  Met citaat antwoorden
Oud 15 January 2003, 20:02   #38
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Fade of Light
hey, das wel aardig waar het op uitloopt....hoe kun je nou de vraag stellen hoeveel werelden er zijn, als je geen (algemeen gebruiktE) definitie van wereld hebt
umm tsja, ik heb de mijne al gegeven in al mijn posts den ik. nou die van jullie
  Met citaat antwoorden
Oud 15 January 2003, 20:17   #39
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

wereld....alle mensen met wie ik omga...plaatsen waar ik kom... Gebeurtenissen die van invleod op mij zijn (economische crisis in amerika, zal 'mij' en mijn omgeving ook raken)...

echter het wtc gebeuren, dat reken ik niet (nog niet, wie weet wordt het oorlog etc dan misschien wel, als er hier iets gebeurt)...

en al mijn herrineringen, opgebouwd uit het bovengaande, maar dan de werkwoorden in verleden tijd gezet.
  Met citaat antwoorden
Oud 15 January 2003, 20:29   #40
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

nou dat komt aardig overeen
  Met citaat antwoorden
Antwoord


Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 22:30.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.