Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Multi Media > Kunst
FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Kunst Leuke cabaretier gezien? Of spannende expositie in een museum? Schrijf je recensie hier! Mooi verhaal, gedicht of kunstig plaatje? Deel het hier met anderen!

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 15 June 2004, 17:04   #1
Saarah
Girls JustWannaHave Fun
 
Saarah's Avatar
 
Geregistreerd op: 17 August 2003
Locatie: Heist O/D Berg
Berichten: 2.764
Standaard Verhaal

Ik ben bezig aan een verhaal, voorlopig is de titel 'Alles kwijt', maar ik zoek er nog een originelere .
Ik heb er ook al een vervolgje op, als jullie die willen lezen, zet het hier dan maar even .

Voor de rest wil ik ook graag veel commentaren en kritieken .
Als jullie het willen lezen tenminste






Proloog

Lincey, een tenger maar knap meisje van 14, had eigenlijk alles wat haar hartje begeerde. Een lieve moeder, een toffe vader, een eigen paard. Ze leefde in een groot huis, sliep op een práchtige slaapkamer en lag geregeld te zonnen in een grote tuin.

Tot die éne dag. Tot die verschrikkelijke, afschuwelijke dag...



Hoofdstuk 1

“Wat is er?” mompelde Lincey slaperig. Ze opende haar ogen en zag dat niet haar moeder, maar de buurvrouw naast haar bed stond. Meteen was ze klaarwakker.
“Wat is er?” herhaalde ze. De buurvrouw, Nancy, slikte. “Kom meisje, kleed je aan en kom naar beneden. Ik moet je wat vertellen. Kom je?”
Lincey knikte verdwaasd. Nancy produceerde een waterig, onecht glimlachje en liep Lincey's kamer uit. Lincey keek haar na, maar kwam toen bij haar positieven en sprong uit bed. Op de digitale wekker die op haar nachkastje stond, zag ze dat het amper half 6 was. Buiten was het echter al licht, het was dan ook begin juli.
Lincey grabbelde wat kleren uit haar kleerkast, trok die snel aan en stormde de trap af. Beneden zat Nancy aan de keukentafel. Haar hoofd was gebogen en ze zag er vreselijk moe uit.
“En? Wat is er?”
“Ga even zitten”, zei Nancy zacht. Ze wees op de stoel naast haar. Maar Lincey schudde haar hoofd. “Nee, maar vertel het me nu! Wat ís er?”
Nancy stond ook op. Ze liep naar Lincey toe en sloeg een arm rond haar schouder. Met trillende stem zei ze: “je moeder en vader. Ze hebben vannacht een auto-ongeval gehad.”
Lincey staarde haar ongelovig aan. “Mama en papa? Vannacht?”
Nancy knikte.
“Hoe is het met ze?” vroeg Lincey, met een schorre stem.
“Je vader ligt momenteel in coma, maar er is goede hoop dat hij zal ontwaken. Je moeder...”, Nancy's stem stierf weg.
“Ja?” spoorde Lincey haar aan. Ze voelde niks, alleen een doffe hoop. Met haar moeder zou alles goed zijn, dat moest!
“Ze is dood, Lincey”, zei Nancy met een vriendelijke stem. “Ze is in het ziekenhuis overleden.”
Lincey staarde naar de keukentafel. Dood? Haar moeder? Nee, dat kon niet. Het moest een grap zijn. Een stomme, misplaatste grap...
Lincey draaide zich om.
“Ik ga naar buiten”, zei ze wezenloos. Ze deed een stap in de richting van de deur en begon toen te rennen.
“Lincey, wacht!” riep Nancy nog achterna. Lincey smeet de deur achter zich dicht en rende voort. Verder en verder...
Na een tijdje vertraagde ze. Gedachten maalden rond in haar hoofd. Waarom haar ouders? Waarom was mama dood? Waarom lag papa in een coma? Waarom...
Lincey zag dat ze aan de manege stond. Deze weg had ze de laatste tijd zó dikwijls gedaan, dat haar voeten haar automatisch naar hier gevoerd hadden.
Ze liep het erf op. Met een blik op haar horloge zag ze dat het net zes uur was. De stalknecht, Johan, kwam pas rond zeven uur, dus had ze nog even tijd voor iemand haar zou opmerken.
Langs de achterdeur, die altijd los was, sloop ze de manege binnen. Ze ging rechtstreeks naar de pensionstallen, waar haar eigen paardje Kalvaro stond.
Kalvaro was een mooie, donkerbruine ruin met zwarte manen. Hij was zo'n 6 jaar oud, en vroeger was hij een draver. Toch was Kalvaro super, vooral in springen, maar ook in dressuur. Wel was hij heel hevig tijdens het rijden.
Lincey stapte de box van Kalvaro in.
“Hé, jongen”, fluisterde ze zacht, en streelde Kalvaro's nek. Hij keek haar nieuwsgierig aan en snuffelde in haar zakken of ze misschien een snoepje bij had voor hem. Dat was niet het geval, en hij brieste teleurgesteld.
Lincey begon te huilen. Ze begroef haar hoofd in Kalvaro's manen. Wat moest ze nu doen? Geen moeder meer en een vader die in coma lag. Wat moest ze in 's hemelsnaam doen?!
Lincey's snikken werden heviger en heviger. Ze zou nóóit meer gelukkig zijn, ze zou nóóit meer kunnen lachen om iets...
Plotseling werd ze opgeschrikt door voetstappen. Misschien was dat Johan al, die wat eerder kwam?!
Snel knielde ze neer en veegde met haar mouw haar tranen af. Ze wilde niet dat iemand haar nu zou zien...
De voetstappen stopte aan de box van Kalvaro.
“Hé, wie is daar?!” riep de stem van Johan. Hij gluurde de box in en zag Lincey zitten.
“Oh, ben jij het maar”, zuchtte hij opgelucht. “Ik dacht al dat...”
Hij fronste toen hij Lincey's gezicht zag.
“Wat is er mis?”, vroeg hij wat zachter.
Lincey schudde haar hoofd.
“Niks”, antwoordde ze met een schorre stem. “Niks, helemaal niks. Ik ga naar huis.”
Johan deed een stap opzij toen ze de box uitstapte en de staldeur weer dicht deed.
“Lincey, wat scheelt er met je?” vroeg hij opnieuw. Lincey antwoordde niet maar stapte hem voorbij.
“Hé”, zei Johan, en hij pakte haar zachtjes bij haar arm. “Is het wel een goed idee om zo naar huis te gaan?”
Lincey draaide zich naar hem.
“Pfff, wie kan het wat schelen?” vroeg ze verbitterd. “Er is daar toch niemand meer.”
Johan liet haar arm los. “Wat bedoel je?”
“M'n moeder is dood, nu goed? En m'n vader ligt in coma!” schreeuwde Lincey plotseling driftig. Geschrokken zweeg Johan. Normaal was hij niet zo'n typetje dat z'n mond hield, maar nu wist hij écht niet wat hij zou moeten zeggen.
Lincey wilde wegrennen, maar haar voeten leken wel aan de grond vastgenageld te zijn. Opnieuw rolden de tranen over haar wangen.
Johan voelde zich ongemakkelijk toen hij Lincey daar zag huilen. Hij had nooit meer voor haar gevoeld dan gewoon vriendschap, tenslotte was hij twee jaar ouder dan zij, maar nu hij haar daar zo kwetsbaar zag staan...
Hij liep naar haar toe en sloeg een arm rond haar schouder.
“Stil maar”, fluisterde hij. Lincey leunde tegen Johan aan. Johan keek haar recht in de ogen. Wat had ze toch prachtige ogen, zelfs al waren die vol tranen...
Hij boog z'n hoofd naar haar, zijn lippen raakten de hare.
Met een ruk trok Lincey zich weg.
“Laat me gerust”, het was niet meer dan een fluistering, maar voor Johan betekende het heel wat meer.
Lincey liep weg van hem.
“Lincey! Ik bedoelde het niet zo! Lincey, kom terug, het spijt me!” riep Johan haar achterna. Lincey keek niet om maar versnelde haar pas.
Johan besefte dat het geen goed idee zou zijn om haar achterna te gaan, en keek haar met veel spijt achterna. Nu had hij het helemaal verknoeit, stomme idioot die hij was. Wie kust er ook een meisje als die net gehoord heeft dat haar moeder dood is en haar vader in een coma ligt?!

Lincey smeet met een klap de deur van de manege dicht. Ze rende het erf af. Terug naar huis, voorzover dat nog haar 'thuis' was...
__________________
** You're pulling me close, I just say no...
I say I don't like it, but you know I'm a liar...
'Cause when we kiss, oooh, fire! **
Saarah is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 June 2004, 17:21   #2
0Vera
Lid
 
Geregistreerd op: 24 February 2003
Locatie: Lelystad
Berichten: 5.130
Standaard

mooi!!
ik begrijp alleen niet waarom die lincy (ben geen fan van de naam, klinkt echt als zo'n paardengek-huppelkut, zou ik nie doen ) boos wordt op Johan. daar heeft ie geen reden toe gegeven en ik zou die lincy ook kwetsbaarder opstellen. ze is in shock, dan huil je niet gelijk. het kan wel dat haar tranen doorbreken als johan haar omhelst ofzo...

En ik zou het stuk waar hij haar omhelst en kust wat uitbreiden en zorgen dat dat langzamer gaat. Nu gaan zijn gedachten wel ineens razendsnel. Ik weet niet hoelang je verhaal wordt, maar ik zou et misschien ook niet gelijk erin gooien. Laat haar haar verhaal doen, en dan komt die Johan haar thuis opzoeken enzo. Hij kan wel beseffen op dat moment dat ie dr eigenlijk leuk vindt, maar zo abrupt? nouja, dat stuk moet in ieder geval echt zeker langzamer!!

gewoon wat ideetjes, en gooi je verbeterde versie op dit forum, ik ben erg benieuwd!!
__________________
2-4-04 21:51 Getrouwd met Sandraatje :)
0Vera is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 June 2004, 17:26   #3
Saarah
Girls JustWannaHave Fun
 
Saarah's Avatar
 
Geregistreerd op: 17 August 2003
Locatie: Heist O/D Berg
Berichten: 2.764
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 0Vera
mooi!!
ik begrijp alleen niet waarom die lincy (ben geen fan van de naam, klinkt echt als zo'n paardengek-huppelkut, zou ik nie doen ) boos wordt op Johan. daar heeft ie geen reden toe gegeven en ik zou die lincy ook kwetsbaarder opstellen. ze is in shock, dan huil je niet gelijk. het kan wel dat haar tranen doorbreken als johan haar omhelst ofzo...

En ik zou het stuk waar hij haar omhelst en kust wat uitbreiden en zorgen dat dat langzamer gaat. Nu gaan zijn gedachten wel ineens razendsnel. Ik weet niet hoelang je verhaal wordt, maar ik zou et misschien ook niet gelijk erin gooien. Laat haar haar verhaal doen, en dan komt die Johan haar thuis opzoeken enzo. Hij kan wel beseffen op dat moment dat ie dr eigenlijk leuk vindt, maar zo abrupt? nouja, dat stuk moet in ieder geval echt zeker langzamer!!

gewoon wat ideetjes, en gooi je verbeterde versie op dit forum, ik ben erg benieuwd!!
Misschien een tip voor een 'betere' naam?
'k Ben slecht in namen verzinnen
__________________
** You're pulling me close, I just say no...
I say I don't like it, but you know I'm a liar...
'Cause when we kiss, oooh, fire! **
Saarah is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 June 2004, 22:56   #4
Little Angel
Watch it!
 
Little Angel's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 March 2002
Locatie: Utrecht.......
Berichten: 4.484
Standaard

Ik vind het een mooi stukje, alleen gebeurt er wel veel in zo'n klein stukje tekst misschien moet je iets meer aandacht geven aan dingen omschrijven zoals gevoelens van Lincey zodat iemand zich beter kan inleven in haar.

tips voor de titel: ik ben zelf ook een verhaal aan het schrijven en ik heb ook kei erge moeite met de titel gehad, maar ik vind alles kwijt of alles weg wel een orginele titel of anders iets als klap in het gezicht omdat alles in een keer op lindsey af komt en het als een klap in het gezicht bij haar over komt
__________________
Fuck You If You Doubt Me, I'm A Piece Of Shit And I Say It Proudly.
Little Angel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 00:33.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.