Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Multi Media > Kunst
FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Kunst Leuke cabaretier gezien? Of spannende expositie in een museum? Schrijf je recensie hier! Mooi verhaal, gedicht of kunstig plaatje? Deel het hier met anderen!

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 24 January 2005, 19:10   #1
appelshampoo
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Column Wedstrijd

Dit is het topic van de column-wedstrijd, je hebt 2 weken de tijd om een column te schrijven met een onderwerp naar keuze. Daarna zal dit topic gesloten worden (he bootje ) en kan het stemtopic geopend worden.

Gelieve reacties op de columns niet in dit topic te plaatsen, dan maak je zelf maar een topic aan ofzo, dit is enkel om het topic overzichtelijk te houden!

Have fun!



Bootje: Mag dit een sticky?




edit bootje: uw wens is mijn bevel

Laatst aangepast door bootje : 24 January 2005 om 23:08
  Met citaat antwoorden
Oud 16 February 2005, 14:51   #2
yor
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ananas vs God
Door: Roy Bonhof (yor)

Een weekje geleden was ik in the Factory. Een jongerencentrum in Wassenaar waar ik af en toe wat vrijwilligerswerk doe met veel plezier. Showtjes organiseren, feestjes organiseren en zo nu en dan bar staan op van die hardcore/gabber feesten, heel leuk allemaal. Een van de vrijwilligers is kok in het dagelijks leven en had het idee om eens te gaan koken voor de hele groep. Zo gezegd….juist.
Het smaakte goed. Vooraf stokbrood met de alom bekende kruidenboter, daarna gebakken krieltjes met een wokschotel en als toe heerlijke verse ANANAS met slagroom en chocolade saus. Nou dat ging er goed in!
Opeens bedacht ik me dat ananas echt geweldig is! Want bedenk je eens; wat gaat nou niet samen met ananas. Een paar voorbeelden:

- Aardappelen met kerrie saus met stukjes ......
- Pizza met ham en ……
- Yoghurt met stukjes ……
- Omelet met frisse kruiden en ……
- Rijst met Hawaï saus en ……
- …… ijs
- Cocktail met aardbei, perzik en ……
- Ovenschotel met oa stukjes ……
- Zelfs babyvoeding met …… is lekker

Om toch een goed beeld te krijgen van de ananas en dat dit niet alleen een raar idee afkomstig van mij was, heb ik gelijk maar iedereen even gevraagd of zij iets konden bedenken wat niet lekker is met ananas. Tot nu toe nog geen weerwoord gekregen van iemand die het er niet mee eens is, of het moet dat ene meisje zijn die allergisch was voor ananas.

Kortom, Ananas (met hoofdletter) is de God onder het eten en Eva had van de ananas moeten eten, dat was een stuk lekkerder geweest dan die gore appel.
  Met citaat antwoorden
Oud 16 February 2005, 15:12   #3
appelshampoo
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Memoires van een HAVO-student
door Anne van der Werf

Eindelijk is het zo ver, alle jaren dat ik hier op school zit heb ik er naar uitgekeken: het examenjaar! Het jaar van de feesten, de tijd vele vrije dagen en natuurlijk de examenstunt is aangebroken.
Het is al februari dus alle voorbereidingen zijn al in volle gang, maar toch bekruipt mij een gevoel van is dit het nu? Mijn laatste jaar havo, als ik er over nadenk valt de stunt die we nu aan het bedenken in het niet bij de grappen en grollen die we eerdere jaren uitgehaald hebben. Wie uit dit jaar kent de grap met de fiets op de brandtrap niet, de vliegende schooltas aan de vlaggemast en het gehele negerzoenassortiment van de aldi op de bureaustoelen van de leraren.
Nu we groot en verstandig zijn hoeven we de school niet meer schoon te maken, maar wie herinnert zich niet de tijd dat je de kantine op de depedance mocht dweilen en dat het een compleet schaatsfestijn werd voor de hele klas. Of dat je buiten moest prikken en stiekem naar het snoepwinkeltje ging.
De tijd van stiekem roken achter de lerarenkamer is voorbij, iedereen is verstandig geworden of heeft het toch maar aan zijn ouders verteld. Het stiekem blowen van de probleemjongeren heeft plaatsgemaakt voor een snuif of een pilletje op zijn tijd.
Iedereen is ouder geworden en de meesten ook verstandiger. Met weemoed zullen ze later naar het gebouw kijken waar ze heel wat gehate uren hebben doorgebracht.
Allemaal zullen ze later vast heel succesvol worden, als topambtenaar of als junk. Maar één ding kunnen ze allemaal zeggen: die Anne van der Werf zat bij mij in de klas!
  Met citaat antwoorden
Oud 18 February 2005, 21:47   #4
Banaan
Amsterdam Original
 
Banaan's Avatar
 
Geregistreerd op: 9 March 2002
Berichten: 10.467
Standaard

Intergratie is onmogelijk: ...en excuus voor de vele grammatica fouten
Door: Bananengast

Ik vond wel dat ik me eventjes moest excuseren voor de vele fouten die ik zal maken in mijn column. Tijdens een meeting met 5 autochtonen mensen en één allochtoon, dat was ik, onstond er een discussie over intergratie. Enige wat ik kwijt kon was dat intergratie in Nederland moeilijk is en zelfs onmogelijk kan zijn. Nederland is zo sociaal geweest tegenover de asielzoekers, vluchtelingen en mensjes die uit het buitenland hier komen wonen. Natuurlijk is zijn de statistieken slecht tegenover de allochtonen als het om criminaliteit gaat. 1 op de 6 is crimineel, tegenover 1 op de 20 Nederlanders. Als je het in Amsterdam bekijkt is dit niet eens zo opvallend. Er zijn gebieden met allochtonen waar de politie niet eens durft te kijken of te controleren. Maar ik dwaal af, ik had het over de moeilijkheid van de normale allochtonen. Jammer genoeg zijn er weinigen die dezelfde mening delen als ik. Van Nederlandsers hoor ik vaak genoeg: "kutmarokkanen" of "het zijn altijd die ...". Ik geef ze jammer genoeg geen ongelijk, misschien zijn het harde feiten. Maar van 'landgenoten' en 'gelovigen' hoor ik dat ik verkast ben naar de westerse wereld. Ik ben dan niet waardig genoeg om met ze om te gaan, wat ik daarna toch wel doe. Ik kan de meeste gesprekken niet volgen van de familie, omdat ik mijn moedertaal niet spreek. Ik kan geen arabisch praten, dus de helft van de vrienden waarmee ik omga versta ik ook niet. Want ik ben nu een westers jongetje. Wannéér gaan deze jongens leren dan? Zolang deze jongens met elkaar in groepen blijven zal er geen verandering komen bij het verstand over normen en waarden in dit land. Moeten ze het van mensen zoals mij leren? Ik ben zeker geen apart geval, maar allochtonen met dezelfde mening als ik zijn moeilijk te vinden dit kleine dorpje genaamd Amsterdam. Nee dat is ook geen oplossing, vandaar mijn stelling: Intergreren is onmogelijk in Nederland. Nederland is flink in de fout gegaan door zich zo knuffelig op te stellen en sociaal te zijn. Misschien was Pim Fortuyn tóch wel de perfecte man voor dit land, maar wat heeft hem ookal weer neergehaald?
__________________
I put you up on the IV, Not the Roman Numeral 4
But the IV that leads to the funeral floor
Banaan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 February 2005, 08:34   #5
lieve colafles
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Jannes

“Wat wilt u doen met uw telefoon, mevrouw?”
“Nou eeuhh” ik twijfelde “bellen misschien?”
Hij lachte, lachte hij me uit?
“dat lijkt me logisch, en wat nog meer”
“haha, mij ook, eum misschien SMS-en, maar dat hoeft niet, als hij maar niet te duur is!”
“Weer zo een dom wijf, aardig blijven, blijven lachen, denk om de verkoopcijfers!” dacht hij. Tenminste dat zag ik hem denken. Omdat ik niet overal bereikbaar wilde zijn, had ik nog nooit eerder een mobieltje gehad – uitgezonderd die halve koelkast die ik na drie dagen kapot uit de was mocht vissen, foutje bedankt, maar ook dat mormel had ik nooit onder controle weten te krijgen. Ik en een mobiel werkt simpelweg niet samen.

Omdat ik toch enigszins van deze wereld wilde blijven, en ik totaal onbereikbaar dreigde te worden, aangezien ik straks mijn paleisje ga betrekken en daar geen vaste telefoon heb, moest ik mijn principes maar opgeven.
Dus daar stond ik. Het enige wat ik wilde was bellen, maar de goede man kwam al snel met complete radiosystemen en digitale camera’s waar ik geen moer mee te maken wilde hebben. Terwijl hij bleef lachen, kreeg ik het steeds benauwder. Er zijn zo veel mogelijkheden, die ik allemaal niet begrijp. Ik voelde me net een bejaarde vrouw waarvoor de wereld zich te snel ontwikkelde. Toen de verkoper bijna net zo wanhopig keek als ik, viel mijn oog op een mobieltje die eenzaam in de hoek van de zaak stond. Ik houd van eenlingen.

Binnen tien minuten stond ik buiten met mijn nieuwste aanwinst. Ik ben ermee in een portiekje gaan zitten, en we zijn vrienden geworden. Hij is oerlelijk, en ik heb hem Jannes genoemd. Jannes en ik, wij begrijpen elkaar, tenminste dat voel ik zo. Ik snap hem, hij snapt mij. Ik houd van eenvoud maar toch een tikkeltje chaotisch, dat is Jannes. Jannes gaat aan met rood, en belt met groen, ik vind het helemaal prachtig. Ik wacht tot ik voor het eerst gebeld word, maar dat duurt nog wel even, ik ben niet zo populair.

Laatst aangepast door lieve colafles : 22 February 2005 om 08:37
  Met citaat antwoorden
Oud 28 February 2005, 11:48   #6
AMF
Super Lid
 
AMF's Avatar
 
Geregistreerd op: 23 December 2002
Locatie: Utrecht
Berichten: 8.609
Standaard

Vleesch
Door: Anne de Groot

Tot een half jaar geleden werkte ik in het weekend als verkoopster bij een slagerij. Toen ik daar pas werkte kreeg ik van een vegetarische kennis een nogal merkwaardige reactie. 'Moordenaar' noemde ze me. Ik heb haar toen mijn nagels laten zien, waaronder nog een restje rode marinadesaus voor satévlees zat, en gezegd dat het bloed was. Sindsdien heb ik haar niet meer gesproken, maar ze heeft me wel aan het denken gezet. Ik vind het geen stijl om een stukje vlees van iemand z'n bord af te kijken.
Begrijp me niet verkeerd, ik heb niets tegen vegetariërs. Sterker nog, ik vind het heel goed dat ze hun idealen nastreven. Maar laten we wel wezen: het zijn hún idealen en die hoeven ze niet aan mij op te dringen.
Ik kan er niet goed tegen dat sommige vegetariërs mij een schuldgevoel aanpraten als ik m'n tanden in een Big Mac zet. Natuurlijk weet ik dat hier een onschuldig koetje voor is gestorven, maar mijn beste dierenliefhebber, in de natuur gebeurt toch precies hetzelfde? Of komen we ook massaal in opstand als op National Geographic een leeuw een gazelle verorbert?
Ik zal niet ontkennen dat ook bij mij af en toe de tranen in m'n ogen springen bij het zien van de verschrikkelijke beelden van de bio-industrie. Ik kan me ook goed voorstellen dat iemand vegetariër wordt, maar ik persoonlijk kan een lekker broodje filet americain met uitjes niet afslaan. Ik vind het daarentegen ook prima als iemand anders dat wel kan en een bammetje kaas eet. Wie ben ik om te bepalen wat jij wil eten? Mij zul je er niet over horen als iemand van z'n tahoe zit te genieten, maar laat mij op mijn beurt dan ook lekker m'n karbonaadje oppeuzelen.
__________________
Uw advertentie hier?
AMF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 March 2005, 21:50   #7
Alpha
FORE!!!
 
Alpha's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 April 2003
Locatie: Den Bosch
Berichten: 3.523
Stuur een bericht via MSN naar Alpha
Standaard

Te laat.
door: De eerste letter van het alfabet

Ja, dat is nou iets waar ik me meestal zelf mateloos aan erger. Als je met iemand afspreek en dat die dan te laat is. Als dat een keer gebeurd kan ik er nog mee leven, maar als het eenmaal vaker gebeurd, dan denk ik: ‘Ga eens even bij jezelf te raden’. Want als iemand niet kan vertrouwen hoe laat je op een afspraak komt, hoe moet hij dan ooit een goede afspraak met je maken. Bijvoorbeeld op school. Volgens mij werkt school gewoon “te-laat-komend”. Er is gewoon een grote groep personen die systematisch te laat komt op school. Deze hebben dan gewoon het idee om wat langer uit te slapen en slapen dan gewoon wat langer en komen aan het einde van het tweede uur op school. En dan zijn ze ook nog zo slim om dat iedere keer bij dezelfde lessen te doen. En het dan ook nog raar vinden dat de leraar, of andere gevallen de lerares, er iets van zegt wordt hij of zij nog raar aangekeken op een manier van: ‘waar heb je het over?’.
Maar om nou te zeggen dat school het ook echt tegen gaat … dat kan ik ook weer niet echt zeggen want als je vier of vijf keer te laat bent geweest zonder te melden, waar normaal 5 uur melden voor tegenover staat, moet je dan een half uurtje voor komen corveeën en dan is alles weer goed. En doordat er slechte communicatie is tussen de conciërges en de coördinatoren is het wel eens zo dat als je helemaal niet komt dit niet wordt doorgegeven en je uiteindelijk toch uit de lijsten wordt gehaald. Dus waar maken we ons nog druk over met die paar te-laat briefjes?
Nu betrapte ik mij laats wel. Ik begon de laatste tijd ook te laat te komen. Niet op school ,daar kwam ik altijd nog net op tijd het lokaal binnen wandelen, maar buiten school kom ik vaak te laat. Meestal niet erg, vijf a tien minuten, maar toch is het te laat. Het is ook een paar keer voorgekomen dat ik gewoon een half uur te laat was of zo. Ik vind het dan erg dat ik te laat kom omdat ik zit te kankeren op anderen omdat zij te laten komen en dan daarna zelf te laat kom. Uiteindelijk werkt het gewoon aanstekelijk. En ga je denken van: ‘Vijf minuutjes is niet zo erg’. Het is niet erg … Het is alleen vreselijk frustrerend.
__________________
(\_/)
(O.o) This is Hassan bin Ali.
(> <) Copy Hassan bin Ali into your signature to help him on his way to world Domination.
Alpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 March 2005, 22:46   #8
appelshampoo
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ok, alpha had me gepmd, alle mensen die nu nog mee willen doen zijn gewoon TE LAAT!



het stemtopic wordt geopend
  Met citaat antwoorden
Oud 1 May 2005, 11:22   #9
appelshampoo
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik wil opzich wel een nieuwe wedstrijd organiseren, en dit keer graag met een gezamelijk onderwerp, ideeën voor een onderwerp? post ze hier!
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 12:07.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.