Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Fun > The Lounge
FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

The Lounge Post hier al je onderwerpen die wat meer zijn dan alleen ouwehoersel! Subforum: Schrijf je in voor de actuele forummeetings!

Bekijk resultaten enquête: Euthanasie, ja of nee?
Ja 20 100,00%
Nee 0 0%
Geen mening 0 0%
Stemmers: 20. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Onderwerpopties Waardering: Onderwerp waardering: 1 stemmen, 4,00 gemiddeld. Weergavemodus
Oud 13 September 2004, 17:37   #1
Karma-Killer
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Euthanasie

Ik doe momenteel voor school onderzoek naar euthanasie, en ik zou graag van jullie willen weten of jullie voor of tegenstander zijn van euthanasie, omdat ik ook de mening van jongeren wil verwerken. Verder zou ik het fijn geven als jullie er wat weloverwogen argumenten bij wilden geven. Alvast bedankt!
  Met citaat antwoorden
Oud 13 September 2004, 19:10   #2
Alpha
FORE!!!
 
Alpha's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 April 2003
Locatie: Den Bosch
Berichten: 3.523
Stuur een bericht via MSN naar Alpha
Standaard

Ik vind dat degene op wie de euthanasie van toepassing is, zelf maar moet beslissen of hij het wil of niet ... dus ik ben er voorstander van. Je ziet weleens van die mensen die als kasplantjes leven ... nou ... dan zou ik zeggen : euthanasie
__________________
(\_/)
(O.o) This is Hassan bin Ali.
(> <) Copy Hassan bin Ali into your signature to help him on his way to world Domination.
Alpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 September 2004, 14:48   #3
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

Wel eens een werkstuk gemaakt over euthanasie (vooral de juridische aspecten), als je interesse hebt hoor ik het wel..
Op www.nvve.nl staat ook veel informatie.

Ontopic: ben hardstikke voor (de gebruikelijke haken en ogen daargelaten).
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 September 2004, 16:54   #4
Karma-Killer
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tyskie
Wel eens een werkstuk gemaakt over euthanasie (vooral de juridische aspecten), als je interesse hebt hoor ik het wel..
Op www.nvve.nl staat ook veel informatie.

Ontopic: ben hardstikke voor (de gebruikelijke haken en ogen daargelaten).
Site heb ik idd al bekeken, staan interessante dingen op!
Heb je in je werkstuk iets staan over tegenargumenten? Ik kan nl ontzettend veel argumenten voor euthanasie vinden, maar helemaal niks tegen
  Met citaat antwoorden
Oud 14 September 2004, 17:16   #5
Babysmurfie
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik ben voor, onder bepaalde omstandigheden natuurlijk.
Als je geen levenskwaliteit meer hebt, geen kans op genezing, en je lijdt heel veel, waarom je leven dan nog rekken?

Enkele tegenargumenten, als je er geen vindt:
*je bent nooit zeker dat de wetenschap je toch niet kan genezen na een bepaalde tijd.
*het begrip 'levenskwaliteit' is ruim te interpreteren, wat doe je bijvoorbeeld met psychisch zieke mensen, wanneer heb je geen levenskwaliteit meer?
*het kan heel belastend zijn voor de artsen.
  Met citaat antwoorden
Oud 14 September 2004, 17:19   #6
Karma-Killer
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Daar kan ik zeker wat mee, dank je wel!
  Met citaat antwoorden
Oud 19 September 2004, 17:25   #7
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

Wat algemene informatie over -de juridische kant van- euthanasie in Nederland

Sinds de invoering van de nieuwe Wet toetsing levensbeëindiging op verzoek en hulp bij zelfdoding is in het tweede lid van art 293 Sr, het artikel waarin euthanasie strafbaar is gesteld, de bijzondere strafuitsluitingsgrond opgenomen dat een arts niet strafbaar is als hij voldoet aan de volgende vereisten: ten eerste moet de arts overtuigd zijn dat er sprake is van een vrijwillig en weloverwogen verzoek van de patiënt. Ten tweede moet de arts ervan overtuigd zijn dat er sprake is van uitzichtloos en ondraaglijk lijden van de patiënt. Vervolgens moet de arts de patiënt informeren over de situatie waarin deze zich bevindt en over diens vooruitzichten. Als vierde punt wordt genoemd dat de arts met de patiënt tot de overtuiging moet komen dat er voor de situatie waarin de patiënt zich bevindt geen redelijke andere oplossing is. Als vijfde criterium wordt gesteld dat de arts minimaal een andere, onafhankelijke arts moet raadplegen, die de patiënt ziet en schriftelijk zijn oordeel geeft over bovenstaande zorgvuldigheidseisen. Als laatste moet de levensbeëindiging of hulp bij zelfdoding worden uitgevoerd op een medisch zorgvuldige wijze. Al deze zorgvuldigheidseisen zijn opgenomen in artikel 2 van de Wet toetsing levensbeëindiging op verzoek en hulp bij zelfdoding. Ten slotte eist art 293 Sr nog dat de arts melding maakt van de euthanasie bij de gemeentelijk lijkschouwer.


Hier worden dus nogal wat eisen gesteld voordat euthanasie niet strafbaar is. Punt 1 levert gelijk al een probleem op. Wat nou als de patient niet in staat is tot een vrijwillig en weloverwogen verzoek te komen? Bijvoorbeeld omdat de patient beschikkingsonbevoegd is.. niet bepaald ondenkbaar.
Wat doe je bijvoorbeeld met een patient die in coma is geraakt en als hij hier al uitkomt een zeer beperkt bestaan zal hebben. Als partner of ouder weet je dat die persoon zeer waarschijnlijk liever z'n leven zou beëindigen in deze situatie. Maar kun je dan wel overgaan tot euthanasie?
Tweede punt over een 'uitzichtloos en ondraaglijk lijden' is ook al zoiets. Voor de ene persoon zal die grens eerder bereikt zijn dan voor de ander. En gaat dit alleen om fysiek lijden of mag euthanasie ook toegepast worden bij geestelijk lijden?

Euthanasie an sich is niet verkeerd, maar er zitten dus nogal wat haken en ogen aan en men zal zeer nauwkeurig en voorzichtig te werk moeten gaan. Soms misschien wel te voorzichtig omdat je niet andermans leven mag beëindigen omdat het juridisch niet kan, terwijl euthanasie wel wenselijk zou zijn. Ga er maar aanstaan als arts.
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 September 2004, 19:11   #8
Karma-Killer
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tyskie
Wat algemene informatie over -de juridische kant van- euthanasie in Nederland
Enorm bedankt!
  Met citaat antwoorden
Oud 19 September 2004, 23:13   #9
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

Alleen het eerste deel is dus uit mijn werkstuk, de rest heb ik er vanmiddag bij getypt.
Had overigens maar een 6'je, maar ik geloof dat de inhoud wel juist was, alleen dat het niet verdiepend genoeg was.
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 September 2004, 12:09   #10
Amore
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik ben voor euthanasie.
Als iemand echt niet meer wil leven omdat hij/zij pijn heeft en gewoon niets meer kan, dan vind ik dat hij/zij zelf die beslissing moet kunnen nemen.
  Met citaat antwoorden
Oud 20 September 2004, 17:15   #11
Karma-Killer
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tyskie
Alleen het eerste deel is dus uit mijn werkstuk, de rest heb ik er vanmiddag bij getypt.
Had overigens maar een 6'je, maar ik geloof dat de inhoud wel juist was, alleen dat het niet verdiepend genoeg was.
Ik moet een betogend verslag schrijven dus ik moet me heel goed verdiepen in alle argumenten voor- en tegen. Ik haat me verdiepen
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 16:06.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.