Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Psychologie & Filosofie
FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Psychologie & Filosofie Een forum waar je je hart kunt luchten en naar hartelust kunt filosoferen.

Antwoord
 
Onderwerpopties Waardering: Onderwerp waardering: 1 stemmen, 5,00 gemiddeld. Weergavemodus
Oud 31 January 2008, 20:40   #1
Vlinder
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard de waarheid? wtf?!

Wat is de/een waarheid?

Een waarheid is een feit of een mening gezegd door een persoon. Een mening is sowieso altijd een waarheid, feiten zijn relevant. Feiten zijn namelijk gebaseerd op weer meningen en benamingen. Iemand heeft iets een naam gegeven, het benoemt, en mensen waren het er mee eens en zijn die naam als algemeen gaan beschouwen. Ze hebben het opgenomen als een feit. Maar als iemand anders een andere naam geeft aan datzelfde onderwerp, dan is dat soms een leugen. Dat is afhankelijk van de waarnemer. De personen die het onderwerp genoemd hebben zoals de eerste het noemde, zullen zeggen dat persoon 2 liegt. Omdat ze gewend zijn aan naam 1. Maar persoon 2 weet zeker dat hij/zij niet liegt, omdat hij van mening is dat het onderwerp genoemd moet worden naar de naam die hij bedacht heeft. Geen van beide personen liegen, en beide spreken dus de waarheid. Toch zullen ze elkaar er altijd van beschuldigen ongelijk te hebben. Alles is dus een mening. Meningen zijn altijd een waarheid. Dus is alles is een waarheid. Behalve als je jouw eigen mening tegenspreekt [of een door jou erkend ‘feit’], dan lieg je en spreek je natuurlijk niet de waarheid.
---------------------------
gaat iemand mij dit uitleggen, want ik snap het niet meer?? of klopt het gewoon niet?
  Met citaat antwoorden
Oud 31 January 2008, 20:55   #2
Zeespons
Geen zin.wat isdit dan?
 
Zeespons's Avatar
 
Geregistreerd op: 16 August 2007
Locatie: Disneyland parijs,
Berichten: 2.416
Standaard

Ik denk dat dit wel klopt.

De eerste 3 regels zijn eigenlijk alles wat gezegt moet worden. de gene die het geschreven heeft maakt het alleen maar lastiger te begrijpen.
__________________
Niet iedereen is gelijk.
Welke voet is van jou langer?
Zeespons is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 January 2008, 21:03   #3
-GameGirl
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

hoe weten jullie dat dan zo zeker, ja dat staat geschreven
maar hoe weten jullie dan dat alles wat geschreven staat waar is??
ja dat staat ook geschreven.

dus ik heb altijd als ik met dat tuig in duscussie ga een klein boekje bij me,
daar heb ik ingeschreven "god bestaat niet"

en dan zeg ik, hoe weet u dat zo zeker
ja dat staat geschreven.

oh dat is heel gek, kijk want hier staat eeeh...

------
sorry moest ff
  Met citaat antwoorden
Oud 1 February 2008, 09:11   #4
insanity
Banned
 
insanity's Avatar
 
Geregistreerd op: 1 June 2006
Locatie: Leeuwardennnn
Berichten: 10.927
Stuur een bericht via MSN naar insanity
Standaard

Een mening is sowieso altijd een waarheid,

Bullshit?
Een waarheid is iets wat door een meerderheid als "gewoon" (bij gebrek aan beter woord) word erkent, en een mening is van 1 persoon.

En een feit, daarvoor moet je bij blabla zijn, die kan dat zo mooi, sprookjes like, uitleggen
insanity is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 February 2008, 11:20   #5
Denathy
Lid
 
Geregistreerd op: 7 April 2007
Berichten: 277
Standaard

pfff... een feit is dat de kleur rood rood is.. hier valt niet over te twisten, tenzij je kleurenblind bent. Een feit is ook dat een mens zuurstof nodig heeft om te ademen. Hier is bewijs voor. Dat zijn feiten!! Een feit is obejectief.

Een mening is niks anders als wat iemand van iets vind. Zoals de kleur rood vind ik geen mooie kleur. Hier valt over te twisten en te discussieren.

Een waarheid is dat je verteld wat er daadwerkelijk aan de hand is of gebeurd is. Bij een mening geven kun je haast niet liegen!! het is maar hoe jij het bekijkt. Liegen kun je wel over een gebeurtenis. Als jij zeg maar iets gestolen hebt... en je zegt dat dit niet zo is dan spreek je de waarheid niet.

En nee een waarheid is niet iets dat door meerdere personen als gewoon wordt gezien!! dat is een mening van hun dat dit gewoon is. Stel je nou is voor dat hun vinden dat jij iets gestolen hebt terwijl jij dit niet hebt gedaan!! spreken hun dan de waarheid omdat hun met meerdere personen zijn? echt niet!!

Feiten zijn niet gebaseerd op meningen en waarheden... dat zou zeggen dat een feit subjectief is! dat is niet zo... een feit is een objectief iets en kun je bewijzen. ontken maar is dat Peter Balkenende geen minister president is op 1 februari 2008. Kun je wel doen maar dan vertel je iets dat niet klopt, het tegendeel is te bewijzen. een feit heeft niks met waarheid of mening te maken.

zo simpel is het.
Denathy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 February 2008, 12:17   #6
Amnesia
Banned
 
Geregistreerd op: 14 February 2008
Locatie: In your fucking nightmare
Berichten: 8.167
Standaard

Ik ben een simpel persoon.
Kan dit even simpel uitgelegd worden?
Amnesia is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 14:39.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.